مشاهده آلودگی‌های نفتی در ساحل جنوبی جزیره قشم



تاربال‌های نفتی در ساحل جنوبی جزیره قشم بار دیگر مشاهده شده و منشا اصلی آن مشخص نیست اما  پیش‌بینی می‌شود این عامل تخریب محیط زیست به دلیل شست و شوی مخزن نفتکش‌ها، نشت نفت به دریا و یا محموله‌های قاچاق باشد.

به گزارش صبح ساحل به نوشته ایرنا، مواد نفتی در دریا بر اثر عوامل جوی و تابش خورشید و تبخیر اجزای سبکتر، تغلیظ شده و حالتی قیرگونه به خود می‌گیرد که جریان باد و امواج، آن‌ها را به صورت توده درآورده و به ساحل می‌راند.
اولین هشدارهای بروز آلودگی نفتی مشاهده تاربال در ساحل است و به همین سبب علامتی هشدار دهنده شناخته می‌شود.

هنوز تاربال‌های نفتی منتشر شده در سال گذشته به شکل مناسبی از سطح سواحل جزیره‌ی قشم جمع آوری نشده‌اند که دوباره این مواد نفتی در سواحل خود نمایی می‌کنند.

  

موضوع تاربال‌های نفتی تخصصی و بر عهده سازمان بنادر است
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: موضوع مشاهده تاربال نفتی در ساحل باید بررسی شود و تا تشخیص منبع و نوع آلودگی، امکان ارایه نظر وجود ندارد.
سید محمد هاشم داخته افزود: طبق قانون و با توجه به عضویت سازمان بنادر و کشتیرانی در سازمان حفاظت از محیط زیست خلیج فارس، وظیفه نظارت بر کشتی های نفتی بر عهده این سازمان است.
وی تصریح کرد: سازمان بنادر با برنامه ریزی سریع در این خصوص، نمونه‌های تاربال را به آزمایشگاه‌های تخصصی ارسال کرده تا پس از کسب اطلاعات مربوط به جنس، منبع و نوع آلودگی، نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: برای جلوگیری از تداخل برنامه، سازمان بنادر تمامی مراحل را انجام می‌دهد و اگر نیاز به همکاری سازمان محیط زیست باشد، به این اداره اعلام می‌شود.
وی اظهار کرد: تا کنون درخواستی مبنی بر هر نوع همکاری به این اداره وصول نشده است.

  

آلودگی داخل دریا بر عهده ماست
مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم گفت: ورود به مساله‌ی تاربال های نفتی در سواحل وظیفه ما نیست و وظیفه ما فقط بررسی آلودگی داخل دریاست.
علی اشتری افزود: گزارشی در این خصوص به ما اعلام نشده است و  نظر نهایی در این مورد پس از بررسی توسط کارشناسان اعلام می‌شود.

  

دادستان قشم به‌عنوان مدعی العموم موضوع تاربال‌های نفتی را پیگیری می‌کند
یک مقام آگاه گفت: ابتدای مهرماه جاری انتشار عکس‌های آلودگی نفتی ساحل روستای رَمچاه قشم در فضای مجازی، باعث ورود دادستان قشم به موضوع شد و با صدور دستور قضایی، اداره های محیط زیست و بنادر و دریانوردی قشم مامور بررسی موضوع شدند.
وی افزود: در پی این دستور، شناور متخلف شناسایی و به مکان دیگری برای رفع مشکل منتقل شد و آلودگی این لکه نفتی جمع آوری شد.
این منبع آگاه افزود: دادستان قشم برای ادای توضیحات و ادامه روند پرونده متخلف دستورات مقتضی را صادر کرده است و این مهم در حال انجام است.

  

آلودگی مربوط به نشت نفت در ماه گذشته است
یک کارشناس محیط زیست در این باره گفت: با توجه به سابقه این آلودگی‌ها در سواحل قشم، احتمال می‌رود این مشکل در ادامه مشاهده لکه نفتی در روستای رَمچاه در ماه گذشته رخ داده باشد.
وی افزود: آلودگی در سواحل ماسه‌ای بیش از چیزی است که مشاهده می‌شود و به دلیل جزر و مدها ممکن است تاربال‌ها در زیر ماسه‌ها پنهان شده باشند.
این کارشناس محیط زیست ادامه داد: جمع‌آوری تربال‌ها از سطح دریا و ساحل هزینه هنگفتی در بر دارد و هم اکنون این امر امکانپذیر نیست.
وی گفت:یک فناوری پیشرفته با آب پرفشار و گرم می‌تواند تاربال‌ها را جمع آوری کند که متاسفانه این فناوری در کشور ما وجود ندارد.
جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در خلیج فارس گسترده شده و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

 نفت خام یا نفتی که به طور تصادفی از تاسیسات، دکل های نفتی، لوله ها، تانکرها و… وارد دریا می شود، در اثر عوامل جوی و تابش خورشید و تبخیر اجزای سبکتر، تغلیظ شده و حالتی قیر گونه به خود می گیرد که جریان باد و امواج آنها به صورت توده در آورده و به ساحل می راند. به این توده های نفتی تاربال گفته می شود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها