همه چیز در مورد چالش «مومو»



چالش مومو چند ماهی است که در میان برخی از کودکان و نوجوانان ایرانی رواج پیدا کرده‌است. چالش مومو در واقع مربوط به بازی مومو است. بازی مومو به‌واسطه‌ی واتس‌اپ انجام می‌گیرد. این بازی از آن‌جا که بیشتر شبیه چالش است، یادآور بازی نهنگ آبی است و از همین رو حساسیت زیادی روی آن وجود دارد.

 
 
به گزارش صبح ساحل، مومو یک اکانت واتس‌اپ است و تصویر آن هم تصویری‌ ست از دختری بسیار زشت که البته در نگاه نخست چهره‌اش ترسناک می‌نماید. این عکس البته کامپیوتری نیست، بلکه تصویری از صورت یکی از مجسمه‌های موجود در نمایشگاه توکیو ژاپن است که آن را کات کرده‌اند و روی اکانت مومو گذاشته‌اند. 
ماجرای چالش مومو از فیس‌بوک آغاز شد. قضیه از این قرار است که عده‌ای از کاربران فیس‌بوک با شناختی که از این مجسمه یا عروسک در نمایشگاه توکیو ژاپن داشتند، در گروهی در فیس‌بوک، کاربرانِ دیگر را به چالش می‌کشاندند. چالش آن‌ها به این ترتیب بود که کاربرانِ دیگر باید برای مومو پیامی ارسال کنند و منتظر دریافت پاسخ مومو بمانند. مومو اما پاسخ آن‌ها را با تصاویری ترسناک و همراه با خشونت ارسال می‌کرد. گاه حتی پاسخ مومو تهدیدآمیز بود.

این چالش اکنون به واتس‌اپ رسیده‌است. کاربر برای مومو پیام می‌فرستد و شرایط طوری است که آغاز کردن چالش با خودش است، اما پایان‌دادن آن نه.

بازی یا چالش مومو را در کشورهای آرژانتین، آمریکا، فرانسه، آلمان و چند کشور دیگر انجام داده‌اند و متأسفانه تا کنون یک دختر نوجوان به‌واسطه‌ی این چالش دست به خودکشی زده‌است.

عده‌ای از کارشناسان نرم‌افزاری می‌گویند چالش مومو در واقع راهی از برای دزدی اطلاعات کاربران است و عده‌ای دیگر بر این عقیده اند که این چالش – به‌مانند نهنگ آبی – چالشی بیمارگونه و وسواسی است و تبعاتی بسیار منفی دارد.

در واقع هشدار در باب چالش مومو فقط مختص به ایران نیست، بلکه در بسیاری کشورهای دیگر در مورد این چالش هشدار داده‌اند.

اما ممکن است با خود بگویید که صحبت‌کردن با یک اکانت ناشناس آن هم با تصویری مثلاً ترسناک چه مضراتی می‌تواند داشته باشد که در کشورهای مختلف روی آن حساس شده‌اند؟ واقعیت این است که بازی مومو خطرناک‌تر از آن چیزی است که ممکن است در فکرتان باشد.

این چالش ممکن است نوجوانان و کودکان را ترغیب به خودکشی کند. همچنین ممکن است آن‌ها که ساده‌تر هستند و معمولاً برای کارهایی که انجام می‌دهند فکر نمی‌کنند، به‌واسطه‌ی صحبت با مومو دست به کارهایی بزنند که نباید انجام دهند.

همچنین امکان سرقت اطلاعات هم وجود دارد. افزون بر این، از آن‌جا که در پروفایل مومو شماره‌تلفن شما ذخیره می‌شود، امکان ایجاد مزاحمت تلفنی هم وجود دارد.

چنان‌که در بالا هم گفته شد، تا کنون یک دختر ۱۲ ساله به‌واسطه‌ی صحبت با مومو خودکشی کرده و جالب آن‌که از تمامی کارهایی که برای خودکشی انجام داده هم فیلم گرفته‌است.

در نظر داشته باشید که با تماس با مومو، او شماره‌ی شما را ذخیره می‌کند و بنابراین ممکن است هم از طریق پیام و هم از طریق تماس بارها و بارها برای شما مزاحمت ایجاد کند؛ بنابراین اگر پیش‌تر با مومو تماس گرفته‌اید، بهتر است از یک شماره‌ی جدید برای کارهای روزمره‌تان استفاده کنید.

ورود پلیس فتا به چالش‌ « مومو»

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به ارسال کلیپ‌های مومو برای برخی کاربران به خصوص دانش آموزان گفت: والدین در این خصوص دقت بیشتری داشته باشند و تهدیدات ارسال کنندگان کلیپ‌های مومو را جدی نگیرند و استرس و اضطراب به فرزندان خود منتقل نکنند.

سرهنگ  علی‌ محمد رجبی در تشریح این خبر اظهار داشت: رسیدگی به ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های موسوم به مومو به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و بزودی افراد داخلی که هدف‌شان اذیت و آزار دانش آموزان بوده است، گرفتار قانون می‌شوند.

وی از والدین درخواست کرد: در صورت برخورد فرزندشان با محتوای مومو با آنها صحبت کرده و نگرانی آنها را کاهش دهند چراکه والدین درک بهتری نسبت به تهدیدات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دارند.

سرهنگ رجبی در پایان از هموطنان خواست: هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا به نشانی  www.cyberpolice.ir  یا شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها