آیا طلا ارزان می‌شود؟


نویسنده: مریم دهقان

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا دید قیمت دلار به چه فاکتورهایی وابسته است. وابستگی قیمت طلا در ایران با دلار باعث می‌شود در صورتی که قیمت دلار کاهش پیدا کند بازار طلا نیز متاثر از آن، کاهش قیمت را تجربه کند. اما نکته مهم درباره کاهش قیمت این روزهای دلار می‌تواند توافق ایران با بانک تجارت عراق برای آزاد شدن دلارهای بلوکه شده ایران و نهایی شدن قرارداد تجاری 25 ساله ایران و چین باشد. چرا که با افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار، نرخ دلار کاهش خواهد یافت. حتی این احتمال وجود دارد با نهایی شدن قرارداد تجاری با چین در مبادلات تجاری، دلار به طور کل حذف شود. با کاهش ارزش دلار قیمت طلا نیز در کشور کاهش پیدا خواهد کرد. اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که این اتفاقات چقدر می‌توانند به صورت پایدار روی کاهش قیمت ها اثر بگذارند. چرا که مرداد ماه امسال با ورود ارزهای ونزوئلا، احتمال قطعی شدن قرارداد ۲۵ساله ایران با چین، اثر توافق ارزی ایران با عراق، تزریق ارز توسط بانک‌مرکزی به بازار و بازگشت ارزهای صادراتی بنا بود قیمت ارز کاهش پیدا کند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

باید دید این بار برنامه دولت برای کنترل بازار دلار چه خواهد بود. آیا تزریق روزانه چند میلیون دلاری به بازار منجر به مهار قیمت دلار خواهد شد یا خیر. علاوه بر این کاهش ارزش دلار در کشور، به مثبت شدن تراز تجاری ایران، افزایش تولید ناخالص داخلی و بالا رفتن صادرات وابسته است. تولید ناخالص داخلی در واقع ارزش تمامی کالاها و خدماتی است که در «درون یک کشور» تولید می‌شود. پس برای کاهش نرخ دلار باید تولید در کشور رونق بگیرد که پروسه ای زمانبر است. برای بالا رفتن این تولید نیاز به سرمایه گذار خواهد بود. سرمایه‌گذاران نرخ رشد کشورها را با هم مقایسه می‌کنند تا ببینند بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کدام کشورها فراهم است. آنها از روی گزارش‌های تولید ناخالص داخلی می‌توانند بفهمند که چه بخش‌هایی از اقتصاد در حال رشد و چه بخش‌هایی در حال نزول هستند. این قضیه به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که تشخیص دهند سرمایه‌های خود را در کدام حوزه‌ وارد کنند. عامل موثر دیگر تراز تجاری است. مجموع تجارت خارجی کشور در ۵ ماهه اول سال ۹۹، معادل ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ثبت شد که از این رقم، سهم صادرات ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود. همین اعداد به وضوح نشان می‌دهد که خرید کالاهای اساسی برای کشور نیاز به خروج ارز از کشور داشته است.

حال آنکه ما برای مثبت شدن این تراز نیاز داریم تا با رونق صادرات، ارز به کشور وارد شود.نکته مهم دیگر تحریم های ظالمانه است که بر کشور اعمال شده است و همین تحریم ها باعث شده تا کشورهای دیگر، ارزهایی که متعلق به ما است را بلوکه کنند و این کار را برای اداره کشور سخت می‌کند. اما خوشبختانه با پیشی گرفتن بایدن از ترامپ در نظرسنجی ها می‌توان به پایان این تحریم ها امیدوار بود و با کاهش قیمت دلار، ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور، بالا رفتن امنیت سرمایه گذاری و رونق صادرات تراز تجاری کشور نیز رشد قابل توجهی داشته باشد. این موضوع قطعا منجر به کاهش قیمت طلا نیز خواهد شد.آخرین فاکتور در تغییر قیمت طلا، اونس جهانی است که از اواخر سال 98 با شیوع ویروس کرونا افزایش قیمت را تجربه کرد به طوری که از حدود 1500 دلار به بالای 1900 دلار در هر اونس رسیده است. کارشناسان معتقدند که قیمت اونس جهانی ممکن است تا 2400 دلار هم پیش روی کند اما از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که با توزیع واکنسن کرونا در جهان و بالا رفتن رونق اقتصادی در دنیا احتمال ریزش قیمت طلا وجود خواهد داشت. جالب است بدانید در سال 2011 نیز اونس جهانی طلا افت و خیز بیش از 600 دلاری را تجربه کرده است و برخی از کارشناسان معتقدند که تاریخ تکرار خواهد شد. با کاهش نرخ دلار در کشور، بالا رفتن تراز تجاری و کاهش قیمت اونس جهانی قطعا شاهد افت قیمت طلا نیز خواهیم بود اما نمی‌توان زمان دقیقی را برای وقوع آن پیش بینی کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها