بندرعباس کجا، کوبه کجا!!!



خبری که درراه بود منتشر شد. اعضای شورای شهر بندرعباس طرح خواهرخواندگی بندرعباس با شهر «کوبه» ششمین شهر بزرگ ژاپن را به تصویب رساندند. گفته می‌شود این پیشنهاد از سوی مسئولان شهر کوبه ژاپن ارائه‌شده است. در این نشست علیرغم مخالفان طرح خواهرخواندگی، این طرح به تصویب رسید. پیش از تصویب این طرح، بندرعباس با شهرهای بندر «باری» ایتالیا، بوسان کره جنوبی و شهری از کشور فرانسه خواهرخوانده شده بود. آن‌گونه که در محافل خبری چند سال پیش به گوش رسید، پیش‌ازاین استان هرمزگان چنین پیمانی را با شهرهایی در کشورهای ترکیه، چین، روسیه و عمان برقرار کرده بود. بر اساس این طرح، دو خواهر از یکدیگر چیزهایی می‌آموزند. تبادل فرهنگی شکل می‌گیرد و تجربیات دو شهر در اختیار طرفین قرار می‌گیرد. امضای تفاهم‌نامه‌هایی چون خواهرخواندگی با شهری در ژاپن و یا در هر نقطه دیگری در جهان، نه باید تنها یک قرارداد باشد و هیچ تأثیری در شهر و زندگی مردم نداشته باشد.

آقایانی که چنین طرح‌هایی را تصویب می‌کنند این را خوب بدانند این قراردادها توقع ایجاد می‌کند. موافقان این‌چنین طرح‌ها معتقدند خواهرخواندگی بین شهرها تعهد سیاسی بین کشورها ایجاد نمی‌کند و ارتباطات فرهنگی و آموزشی بین آن‌ها شکل می‌گیرد. با خواهرخواندگی می‌توان فرهنگ‌ها را منتقل کرد و از تجربیات دیگر شهرها استفاده کرد. تاکنون بندرعباس با شهرهای مختلف دنیا خواهرخوانده شده و مسئولان با قرار گرفتن جلو دوربین‌ها با شادی از تصویب این طرح‌ها گفته‌اند. به‌خودی‌خود تصویب چنین طرح‌هایی که پای بندرعباس به‌عنوان پایتخت اقتصادی کشور در میان باشد بسیار غرورآفرین است. نکته مهم در تصویب چنین طرح‌ها، آینده اجرای طرح است. به‌راستی ما چه داریم که قرار است کشورهای اروپایی و آسیایی از ما بیاموزند.

ژاپن به‌عنوان یکی از قدرت‌های اول اقتصاد دنیا به‌ویژه در حوزه خودرو و الکترونیک که در تمام شاخص‌های فرهنگی، آموزشی و اقتصادی و... یک سرو گردن حتی بالاتر از کلان‌شهرهای ایران قرار دارد، چه چیزی قرار است از ما بیاموزد و مسئولان ما در چه حوزه‌ای قرار است تجربیات خود را در اختیار مسئولان شهر کوبه ژاپن یا بوسان کره جنوبی و یا شهر باری ایتالیا قرار دهند. سال‌هاست از خواهرخواندگی بندرعباس با شهرهای مختلف جهان ازجمله شهر بوسان کره جنوبی می‌گذرد. پس از گذشت سال‌ها تا به امروز هیچ مسئولی نه در استانداری و نه در شهرداری بندرعباس و نه هیچ مقام دیگری از نتایج این‌همه خواهرخواندگی با مردم بندرعباس سخن نگفته است. برای مردم مشخص نسبت این‌همه طرح خواهرخواندگی که تا امروز تصویب‌شده چقدر در زندگی ساحل‌نشینان و مردم بندرعباس ملموس و تأثیرگذار بوده است.

آیا پس از گذشت چندین سال از تصویب این طرح‌ها، آقایان به هدف خود از تصویب طرح‌ها دست‌یافته‌اند یا خیر؟ متأسفانه نجابت مردم استان هرمزگان و نبود روح مطالبه گری در میان آنان باعث شده که مسئولان با خیال راحت دست به تصویب طرحی بزنند و هرگز به عواقب خوب یا بد آن فکر هم نکنند چون مطمئن هستند در آینده هیچ قشری از مردم از آن‌ها بازخواست نخواهند کرد. انتظار مردم این است که آقایان مسئول برای شفاف‌سازی و آگاهی بخشی به جامعه، با مردم از اجرای طرح‌های خواهرخواندگی بگویند. به‌راستی کدام مقام مسئولی باید از حال‌وروز خواهرخواندگی بندرعباس با شهرهای جهان با مردم سخن بگوید؟ مبادا اجرای این طرح‌ها، صرفاً سفرهای تفریحی آقایان به این شهرها را تسهیل کند. به‌راستی بندرعباس کجا، کوبه کجا.
آیا کسی پیدا می‌شود که دستاوردهای تصویب طرح‌های خواهرخواندگی بندرعباس با شهرهای مختلف دنیا را برای مردم تشریح کند؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها