مسئله ارز و مدیریت داخلی ارز، علت افزایش قیمت مرغ است



این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در مورد افزایش قیمت مرغ می‌گوید: بخشی از علت افزایش این محصولات به مسئله انکارناپذیر ارز بازمی‌گردد اما انصافا مسئله مدیریت داخلی هم نقش زیادی در افزایش قیمت این کالاها بازی می‌کند.

به گزارش صبح ساحل، ذبیح الله اعظمی  در مورد افرایش قیمت مرغ، تخم مرغ و لبنیات گفت: بخشی از علت افزایش این محصولات به مسئله انکارناپذیر ارز بازمی‌گردد اما انصافا مسئله مدیریت داخلی هم نقش زیادی در افزایش قیمت این کالاها بازی می‌کند.

به نوشته ایسنا، این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه ما در زمینه خوراک دام و طیور مشکل آماری داریم، گفت: سه منبع ما برای ارائه آمار قیمت خوراک دام و طیور متفاوت بودند. این تفاوت آماری یعنی وضعیت مشوش است. سامانه دولتی هم‌اکنون با ۴۵ روز تأخیر نهاده را در اختیار مرغدار قرار می‌دهد. 

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس تأکید کرد: دلال و دلال‌بازی متأسفانه نقش زیادی در این بازار ایجاد می‌کند. ذرت و کنجاله ۸۰ درصد غذای دام را تشکیل می‌دهد. به نظر من کسی که کشورش را دوست داشته باشد، غذای مهم دام را چندین برابر نمی‌فروشد. تولیدکنندگان ما هیچ تقصیری ندارند. 

وی در مورد تأثیر بازارجوجه ریزی بر افزایش قیمت مرغ گفت: دلال و دلال‌بازی در این بازار هم وجود دارند. این روزها تولیدکنندگان مجبورند هر جوجه یک روزه را با دوبرابر قیمت قبلی خریداری کنند. بعضی در تحلیل‌های خود از تأثیرات انتخابات آمریکا و انتخاب بایدن برای بهتر شدن اوضاع می‌گویند اما به زعم بنده تا مدیریت داخلی اصلاح نشود، چیزی تغییر نخواهد کرد.

اعظمی در مورد راهکارهای برون رفت از وضعیت افزایش قیمت مرغ گفت: ما برای دست یافتن به این راهکارها باید از وزیر جهاد کشاورزی دعوت کنیم که به صحن علنی مجلس بیایند و به سوالات نمایندگان پاسخ دهند. آقای همتی هم باید پاسخگو باشند. اخیرا کارشناسان و نمایندگان ایشان در جلسات کمیسیون کشاورزی حاضر نمی‌شوند. 

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی، دانشمند و پای کار است. ایشان حامی کشاورزان هستند اما فعلا کار ایشان پیش نمی‌رود. ما موظف هستیم که از ایشان مطالبه‌گری کنیم. هنوز برنامه مشخصی برای حضور وزیر جهاد در صحن نداریم. به محض دعوت ایشان اخبار را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

چندی پیش اما شرکت پشتیبانی امور دام از تامین ۵۰۰ هزارتن کنجاله سویا برای سه ماهه آینده خبر داد و وزارت جهاد کشاورزی نیز از اصلاح سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی و تخصیص سیستماتیک نهاده های دامی به واحدهای تولیدی خبر داد، اما به  نظر می رسد تولیدکنندگان همچنان  در تامین نهاده های  مورد نیاز خود دچار مشکل هستند.

لازم به ذکر است که پیش از این قیمت مرغ از ۱۸ تا ۲۲هزار تومان بود و با استمرار روند فعلی نهاده‌های دامی پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ ظرف یک‌ماه آینده به سبب کاهش حجم جوجه ریزی افزایش یابد.

 رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، مهدی یوسف خانی پیشتر گفته بود که قیمت مرغ آماده طبخ در بازار خرده فروشی با ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود که علت این افزایش قیمت، بالا رفتن قیمت نهاده و کمبود تأمین آن در بخش دولتی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها