خودروسازان مجاز به افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات خود شدند



رییس شورای رقابت طی نامه‌ای به «علیرضا رزم‌حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، موافقت خود را با افزایش قیمت خودرو حداکثر تا سقف تورم بخشی اعلامیِ بانک مرکزی برای پاییز امسال اعلام کرد.

 

به نوشته ایرنا، «رضا شیوا» در نامه روز گذشته خود به وزیر صنعت، معدن و تجارت آورده است: در چارچوب تصمیم پیشین این شورا در اسفندماه سال گذشته، شرکت‌های خودروسازی می‌توانند قیمت کارخانه محصولاتی را که شورای رقابت پیشتر برای آنها دستورالعمل تنظیم قیمت صادر کرده، حداکثر تا سقف تورم بخشیِ اعلامیِ بانک مرکزی برای سه ماهه سوم سال ۹۹ افزایش دهند.

براساس نامه یاد شده، معیار افزایش قیمت خودرو، تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی در تاریخ بیست و دوم مهرماه امسال ذکر شده است.
پیشتر رییس شورای رقابت گفته بود: قیمت‌های جدید خودروها بر مبنای قیمت پایه آنها به علاوه تورم بخشی و شاخص کیفیت خواهد بود که بهره‌وری از آن کسر می‌شود.

وی توضیح داد: بانک مرکزی سبدی از فرآورده‌هایی که در هر خودرو مصرف می‌شود را تعیین کرده و هر از چند گاه این سبد را تجدید ارزیابی کرده و تورم بخشی آن را به دست می‌آورد، سبدی که موضوع های ارز، مواد اولیه، دستمزدها و غیره در آن دیده شده است.

به گزارش صبح ساحل،  بر اساس آنچه که شورای رقابت در اردیبهشت ماه سال جاری مصوب کرده و تصمیم گرفت که با توجه به نرخ تورم بخشی اعلامی توسط بانک مرکزی و قیمت منطقی تمام شده خودروسازان، افزایش قیمت محصولات خودروسازان را به صورت فصلی(هر سه ماهه یکبار) اعمال و قیمت‌های جدید را اعمال کند سازمان شورای رقابت از تایید افزایش قیمت‌ها خبر داده و گفت: این موضوع نیازمند تأیید شورای رقابت نیست، بلکه مطابق مصوبه امکان افزایش قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم بخشی وجود دارد.

رضا شیوا افزود: سه ماه حداقل مدتی است که یک خودروساز باید موجودی انبار خود را تامین کند. همچنین امکان قیمت‌گذاری خودرو به صورت روزانه وجود ندارد. به لحاظ اقتصادی نیز اگر بخواهیم ماه به ماه تغییر قیمت داشته‌ باشیم، بازار از حالت عادی خود خارج خواهد شد؛ لذا پیشنهاد شده در سه ماهه یکبار، متغیرهای کیفیت و بهره‌وری در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو لحاظ و متناسب با آن‌ها تصمیم‌گیری‌ها برای قیمت محصولات خودرویی خودروسازان،   صورت گیرد. خودروسازان می‌توانند حداکثر تا سقف نرخ تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش قیمت‌ها را در محصولات خود یکباره یا در دو مرحله انجام دهند.

بنابراین، بر این اساس مجوز افزایش قیمت پاییز خودروسازان صادر و به وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است که با لحاظ پارامترهای تاثیرگذار،   قیمت‌ خودرو از درب کارخانه برای فصل سوم سال، به روز خواهد شد.

 

 

  ملاک افزایش قیمت خودرو طبق نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده است در سه ماهه سوم امسال اعلام شده است. شنیده‌ها حاکی از این است که خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصد در قیمت‌ محصولات خود در سه ماهه سوم سال جاری شده‌اند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها