در جلسه شورای توسعه سواحل مکران مطرح شد

ساخت بزرگترین بندرتجاری کشور در جاسک؛ انتقال محل صادرات نفت خام به جاسک اقدامی راهبردی است



استاندار هرمزگان از احداث بزرگترین بندر تجاری کشور در سواحل مکران و بندرجاسک خبرداد و گفت: این بندر می تواند پاسخگوی نیازهای کشور برای حمل و نقل، صادرات و واردات کالا، پدافند غیرعامل و تثبیت جمعیت در حوزه مکران باشد.

به گزارش صبح ساحل، فریدون همتی در جلسه شورای توسعه سواحل مکران افزود: از جمله دیگر مزایای این بندر این است که در کنار پایانه صادرات نفت و پالایشگاه‌های جدید در حال راه اندازی قرار دارد و در افق ۶ تا ۱۰ ساله به قطب اقتصادی و تجاری در سواحل مکران تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: این بندر بزرگ تجاری دارای هزار و 300 هکتار پسکرانه خواهد بود و عملیات احداث آن باید حداكثر تا سال 1404 آغاز و تا سال 1411 به بهره برداری برسد و توافق برای افزایش ظرفيت اسمی آن به میزان 200 میلیون تن باید تا سال 1424 محقق شود.در افق 1424 نیاز بنادر کشور حداقل 629 میلیون تن خواهد بود و در این راستا احداث این بندر بزرگ پیش بینی شده تا در آينده بتواند حجم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

همتی با بیان اینکه علاوه بر این با انجام مطالعات از سوی وزارت راه و شهرسازی، ظرفیت ریلی و راه آهن نیز در این منطقه جهت حمل و نقل کالا از این طریق فراهم می‌شود، اضافه کرد: همزمان با مطالعات احداث بندر، وزارت راه و شهرسازی، اتصال ریلی جاسک به راه آهن سراسری را مورد مطالعه قرار می دهد تا با آماده شدن این بندر، ظرفيت جاده ای و ریلی نیز در این منطقه ایجاد شود.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: ایجاد دهکده لجستیکی نیز در راستای پشتیبانی از این امکانات در سواحل مکران در نظر گرفته شده که از بخش خصوصی دعوت می‌شود که برای راه‌اندازی این دهکده لجستیکی، سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی یادآور شد: در استان هرمزگان چهار شهرستان جاسک، میناب، سیریک و بشاگرد به صورت عمده از مزایای طرح توسعه سواحل مکران به ویژه با اشتغالزایی گسترده بهره‌مند می‌شوند.

همتی اضافه کرد: از جمله اقدامات و پیگیری‌های مهمی که در سه سال اخیر برای توسعه سواحل مکران در شرق هرمزگان انجام شده است، می توان به احداث بزرگترين پايانه نفتي كشور در راستاي توسعه سواحل مكران، احداث بزرگترين شهرک پتروشيمي پتروپالايش مكران در جنوب شرق كشور، احداث زيرساخت چندين پتروشميي، راه اندازي خط پروازی جاسك به تهران، راه اندازي دومين خط صادرات شناورهاي فلزي بصورت شبانه روزي به كشور عمان اشاره کرد.

به گفته استاندار هرمزگان فعال سازي بزرگترين دشت كشاورزي شرق استان (دشت جگين) در راستاي اقتصاد مقاومتي وتوليد واشتغال جذب سرمايه گذار ايجاد شهرك هاي پرورش ميگو كه تا کنون پنج هزار هكتار آماده بهره برداري وپنج هزار هكتار تا پايان دولت نیز به بهره برداري مي رسد، از دیگر اقدامات و برنامه ها در این شهرستان است.

وی از تكميل كريدور ميناب و جاسك و احداث 9 پل بزرگ در اين كريدور، آماده سازي زير ساخت هاي شهرك هاي كشاورزي در راستاي سرمايه گذاري و توليد سرمايه گذاران بخش خصوصي، مطالعه بزرگترين سد در جنوب كشور سد گابريك كه بزودي عمليات اجرايي آن آغاز می‌شود، پيگيري و مطالعه بزرگترين بندر كشور در شهرستان جاسك، یه عنوان مهمترین برنامه های دولت برای توسعه جاسک یاد کرد.

دولت با جدیت به دنبال اجرای طرح جامع توسعه سواحل مکران است

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در این جلسه با تأکید بر لزوم حفاظت و حراست از اراضی سواحل مکران و جلوگیری از تصرف این اراضی توسط افراد سودجو گفت: معمولاً با تصویب طرح های توسعه برای یکی از مناطق کشور، افراد سودجو با ارائه طرح ها و پروژه های صوری و حتی گاه تحت عنوان وقف، در صدد تصرف اراضی این مناطق برمی آیند که باید با جدیت در این خصوص مراقبت شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین بر ضرورت حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران در سواحل مکران تأکید و خاطرنشان کرد: هر چه ورود دولت چه به لحاظ اجرایی و چه به لحاظ بودجه ای در طرح توسعه سواحل مکران کمتر باشد به مصلحت این منطقه است و باید از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران در اجرای این طرح استفاده شود اما باید دقت کنیم که این مشارکت ها با هدف تصرف اراضی نباشد.

وی ادامه داد: مطمئنا عده زیادی برای تملک و تصرف اراضی سواحل مکران هجوم خواهند آورد که لازم است وزارتخانه های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی و استاندارهرمزگان نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند چرا که اگر مراقبت نشود ممکن است چند سال بعد عده ای مدعی شوند که مالک بخشی از این اراضی هستند. معاون اول رییس جمهور با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به سواحل مکران و تأکید ایشان مبنی بر ضرورت توسعه این منطقه اظهار داشت: توسعه سواحل مکران در برنامه ششم توسعه نیز دیده شده است و دولت با جدیت به دنبال اجرای طرح جامع توسعه سواحل مکران است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تا این لحظه دو کانون اصلی توسعه در سواحل مکران مدنظر قرار گرفته است گفت: یکی از این مناطق، منطقه جاسک و اطراف آن در استان هرمزگان و منطقه دیگر چابهار و مناطق اطراف آن در استان سیستان و بلوچستان است که این مناطق از هر نظر شایستگی و ظرفیت آن را دارند که بار بزرگی از توسعه کشور را بر دوش بگیرند و به کانون های توسعه تبدیل شوند.

جهانگیری با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی وزارت نفت برای انتقال محل صادرات نفت خام به جاسک افزود: این اقدام وزارت نفت اقدامی راهبردی است که جاسک را به یکی از کانون های اصلی صادرات نفت خام کشور در شرق تنگه هرمز تبدیل خواهد کرد.در ادامه این جلسه همچنین رییس سازمان بنادر و دریانوردی گزارشی از برنامه ریزی های انجام شده برای ایجاد بندر بزرگ تجاری در سواحل مکران ارائه کرد و به تشریح برنامه های انجام شده برای ایجاد بندر بزرگ شرق هرمزگان در محدوده کوه مبارک پرداخت.

جلسه شورای توسعه سواحل مکران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و با حضور استانداران هرمزگان و سیستان و بلوچستان و وزرای راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس سازمان توسعه تجارت و رییس سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها