۹۵ درصد از گوشت مرغ مصرفی کشور وارداتی است



رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه اراده‌ای برای احیای مرغ داخلی "آرین" وجود ندارد و گوشت مرغ در کشور وارداتی است گفت: از سال ۸۵ تاکنون سهم بازار آرین از ۸۰ درصد به یک درصد رسیده است.

 

به گزارش بازار، نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: واردات مرغ اجداد از فرانسه، آلمان و انگلیس بلای جان خودکفایی در صنعت طیور شده و ۹۵ درصد بازار را غصب کرده است.

اراده‌ای برای احیای مرغ داخلی آرین وجود ندارد و از سال ۸۵ تاکنون سهم بازار آرین از ۸۰ درصد به یک درصد رسیده است.

در نتیجه بازار شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت گوشت مرغ در کشور شده است.

به گزارش صبح ساحل، محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ در چند روز گذشته اعلم کرده بود که : نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۲۵ هزار تومان است، در برخی مغازه‌ها مرغ با نرخ ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

گفتنی است که وزیر جهاد کشاورزی در مورد عدم احیای مرخ داخلی یا آرین اعلام کرد که: مرغ لاین جزو صنایع پیشرفته «های­تِک» بوده و فناوری آن تنها در اختیار شش کشور دنیاست. از این رو، یک منبع ارزشمند و غنی برای ایجاد امنیت غذایی پایدار در کشور به شمار می­‌رود. مرغ گوشتی آمیخته لاین آرین تا قبل از ۳۶ روزگی، عملکرد مناسب­‌تری نسبت به سایر نژاد‌های وارداتی دارد، اما بعد از این روز، هزینه نگهداری آن نسبت به سایر رقبا بالاتر می‌­رود. با توجه به این­که ذائقه و فرهنگ مصرفی در ایران متمایل به مرغ­‌های درشت جثه می­‌باشد، از این رو آمیخته آرین در نهایت از بازار حذف شده است. این آمیخته تا سال­‌های پایانی دهه هفتاد شمسی، بیش از ۸۰ درصد جوجه یک روزه گوشتی کشور را تامین می­‌کرد، اما در آن سال‌ها به جهت تغییر راهبرد دولت در ایجاد فضای رقابتی و خصوصی کردن این بازار، آرین سهم خود را در بازار از دست داد. از این دوره به بعد، آمیخته­‌های متفاوتی وارد بازار ایران شده‌­اند که توفیق آنان به خاطر پشتیبانی علمی و فنی از سوی شرکت­‌های عرضه­ کننده می­‌باشد. در صورتی که تنها آمیخته داخلی (آرین) ضمن عدم پشتیبانی مناسب، دارای سیستم بازاریابی و بازرگانی دولتی نیز بوده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها