مدیرکل بنیاد مسکن استان هرمزگان مطرح کرد:

فاصله ۱۰ درصدی اجرای طرح‌های هادی، با میانگین کشوری


نویسنده: معصومه نعمتی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان در نشست با اصحاب رسانه به ارائه‌ی گزارشی از برنامه‌های بنیاد مسکن پرداخت.

  


حضور فعال بنیاد مسکن در 12 شهرستان هرمزگان
به گزارش صبح ساحل، «شهریار نوری‌زاده»، مدیرکل بنیاد مسکن استان هرمزگان ضمن انقلابی خواندن بنیاد مسکن گفت: « امیدواریم با توفیق خداوند بتوانیم خدمتی به خصوص به روستاییان ارائه کنیم و مشکلات را به حداقل برسانیم».
وی در ادامه افزود: « استان هرمزگان با مساحت 71 هزار و 653 کیلومتر، دارای بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت است. حدود 800 هزار نفر از این جمعیت، روستانشینان هستند. درواقع 45 درصد از جمعیت استان را روستاییان تشکیل می‌دهند. بنیاد مسکن در 12 شهرستان از 13 شهرستان استان هرمزگان حضور فعال دارد و خدمات‌دهی انجام می‌دهد. این خدمات‌دهی در تمام نقاط یکسان است».
مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان بیان کرد: «یکی از وظایف بنیاد مسکن در روستاها، مقاوم‌سازی مسکن روستایی است. بالغ بر 180 هزار مسکن روستایی داریم که تاکنون حدود 85 هزار واحد از آن‌ها مقاوم‌سازی شده است. در مجموع 45 درصد از منازل روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند. اما هنوز با شرایط ایده‌آل که عدم وجود حتی یک خانه غیرمقاوم در روستاهاست فاصله داریم».
نوری‌زاده گفت: «هرسال بالغ بر 200 هزار سهمیه کشوری تسهیلات مسکن روستایی ابلاغ می‌شود و بنیاد مسکن مکلف است بر اساس این سهمیه اقدامات خود را انجام دهد. در سال 99 تاکنون بالغ بر 4 هزار فقره تسهیلات معادل 20 میلیارد تومان به بنیاد مسکن استان هرمزگان تخصیص داده شده است.از ابتدای سال 99 تاکنون بالغ بر هزار و 176  فقره تسهیلات برای بازسازی منازل هرمزگان مصوب شده است».وی درخصوص تسهیلاتی که به مردم داده می‌شود، گفت: «به ازای هر واحد هم 700 میلیون ریال تسهیلات به مردم داده می‌شود. 400 میلیون ریال از این تسهیلات برای احداث مسکن و 300 میلیون ریال تسهیلات معیشتی و کمک بلاعوض است».
 
اجرای طرح‌های هادی در روستاها
مدیرکل بنیاد مسکن بخش دیگری از وضایف بنیاد مسکن را مطالعه طرح‌های هادی دانست و گفت: «بالغ بر هزار و 331 روستای بالای 20 خانوار در سطح استان داریم. مطالعه‌ی بیش از 95 درصد از آن‌ها انجام شده و حدود 90 روستای دیگر هم امسال تامین اعتبار می‌شود. در 35 درصد از روستاها طرح‌های هادی اجرا شده است. درحالی که میانگین کشور 45 درصد است. امیدواریم با اعتباراتی که اختصاص داده می‌شود و همکاری فرماندارهای استان بتوانیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم».
وی افزود: «بالغ بر 200 ناظر روستایی در سطح شهرستان‌ها  داریم که بر این عملیات نظارت دارند تا بتوانیم واحدهای مسکونی ایمنی را در اختیار روستاییان قرار دهیم».
نوری‌زاده درمورد نحوه تفکیک اراضی گفت: «سرانه تفکیک اراضی در هر روستا متفاوت است. میانگین قطعات بین 350 تا 400 متر است. در روستاهایی مثل زاج و داربست و روستاهایی که جا‌به‌جا می‌شوند سرانه تفکیک تا هزار و 200 متر هم افزایش می‌یابد که مردم آسایش بیشتری داشته باشند».
وی درخصوص اعتبارات تخصیص یافته به بنیاد مسکن گفت: «اعتبارات عمرانی ما در سال 99 از دو محل ملی و استانی است. 47 میلیارد و صد میلیون تومان تا الان مصوبه به ما ابلاغ شده و 22 میلیارد تومان هم به ما تخصیص یافته است. با این بودجه،  49 پروژه‌ی جدید عمرانی را شروع می‌کنیم و در صورت  تخصیص کامل آن  30 پروژه را تا پیان سال مالی به بهره‌برداری می‌رسانیم. ازجمله پروژه‌های عمرانی شاخص روستای کهتویه در بستک، کنچی در بستک، تزرج در حاجی‌آباد، جزیره لارک و جزیره هنگام  هستند».
 
صدور اسناد مالکیت روستایی
نوری‌زاده اضافه کرد: «از دیگر تکالیفی که برعهده بنیاد مسکن و اداره ثبت اسناد استان هرمزگان است صدور اسناد مالکیت روستایی است. در سطح استان تاکنون با همکاری اداره ثبت حدود 79 هزار و 362 جلد سند صادر  کرده‌ایم. بالغ بر سه هزار و 500 جلد سند نیز امسال برای املاک روستایی صادر می‌شود».
وی ادامه داد: «بحث مهم ما اقدام ملی است. اقدام ملی از برنامه‌هایی است که دولت به استان‌ها ابلاغ کرده است. سهمیه بنیاد مسکن هرمزگان دو هزار و 960 واحد از مسکن ملی است که هزار و 660 واحد آن در بندرعباس است. تملک زمین انجام شده و در قالب بنیادساز  در حال ساخت است. درشهرستان‌ها نیز نظارت، معرفی به بانک و همکاری با بنیاد است و احداث آن توسط خود مردم انجام می‌شود».
مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان گفت: «بالغ بر 15 هزار مسکن مهر در استان احداث شده و بیش از 14 هزار و 200 واحد آن به بهره‌برداری رسیده است. مابقی آن هم تا پایان امسال تحویل داده می‌شود».
وی درمورد وضعیت روستاهای زاج و داربست گفت: «تاخیر در سازماندهی روستای زاج و دابست به این دلیل است طی تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که محلی که مورد نظر مردم است در معرض سیل است. بنابراین ما باید مطالعات لازم را انجام می‌‎دادیم که هم جان مردم و هم بیت‌المال را حفظ کنیم. پس از بررسی‌های لازم قرار بر این شد که با در نظر گرفتن تمهیدات لازم این مشکل حل شود.  برای هرخانوار هم به طور متوسط 500 متر زمین اختصاص داده شده است».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها