واکنش نمایندگان مجلس به افزایش تعرفه تراکنش‌های بانکی

ابهام در محل هزینه کرد منابع جدید تراکنش‌های بانکی



طبق اعلام بانک مرکزی بخشنامه تغییرات اعمال شده در کارمزد خدمات بانکی به بانک‌ها ابلاغ شده است و از اول آذر ماه اجرا می‌شود.

به گزارش صبح ساحل، کارمزد خدمات بانکی یکی از راه‌های تامین مالی برای بانک‌ها است که به آن‌ هزینه‌های اسمی برای تنظیم و نگهداری حساب‌های مختلف و خدمات معاملات جزئی برای مشتریان خرده فروشی و تجاری گفته و براساس میزان هزینه تمام شده خدمت بانکی محاسبه می‌شوند.

در حالیکه بانک‌ها مدتی است که به دنبال افزایش کارمزد خدمات بانکی هستند، اکنون زمزمه‌ای از این افزایش به گوش‌ها می‌رسد و پیگیری از بانک مرکزی ضمن تایید این مطلب، حاکی از این است که بخشنامه افزایش کارمزد خدمات بانکی به شیوه بانکی کشور ابلاغ شده است و با آغاز آذر ماه این افزایش اجرا می‌شود.

 آخرین مصوبه بانک مرکزی مبنی بر اعمال تغییرات در نرخ کارمزد خدمات بانکی به سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ برمی‌گردد.

از آنجا که یکی از پرکابردترین خدمات بانکی، کارت به کارت است، با افزایش کارمزد آن‌ مبلغ این خدمت بانکی به ازای انتقال هر یک میلیون تومان از ۵۰۰ به ۶۰۰ تومان تغییر خواهد کرد و در صورت افزایش هر یک میلیون تومان در فرایند کارت به کارت معادل ۲۴۰ تومان به این هزینه افزوده می‌شود.

نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که پیش از این بانک مرکزی دستوری مبنی بر دریافت خدمات الکترونیکی بانک چون پایا و ساتنا ابلاغ نکرده بود و کارمزد خدمات بانکی شامل حال خدمات الکترونیکی نمی‌شد اما حالا طبق مصوبه‌ای که از آذر ماه اجرا می‌شود، کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی پایا یک صدم مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰ تومان و تا سقف 2500 تومان خواهد بود.

همچنین، کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی ساتنا نیز ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف 2500 تومان تعیین شده است.

تاکنون تعدادی از نمایندگان مجلس به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

سیدنظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران، ری،‌ شمیرانات و اسلامشهر در مجلس در واکنش به افزایش تعرفه تراکنش‌های بانکی توسط دولت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: یک منبع پیشنهادی مجلس برای طرح تامین کالاهای اساسی اخذ مالیات از تراکنشهای بالای 10 میلیون تومان بود. 

سخنگوی دولت در مخالفت گفت:‌ همین مانده مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون بکشند. حالا امروز بانک مرکزی از افزایش کارمزد تراکنش های بانکی خبر داد.

برای مردم بد بود، برای بانک‌ها خوب!

همچنین مالک شریعتی دیگر نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر هم در واکنش به این اقدام دولت در صفحه شخصی خود نوشت؛ ربیعی 6 آبان: دولت با این طرح یارانه کالاهای اساسی مخالف است... گفتند از تراکنش‌های بانکی پول بردارید، همین مانده که مردم پولشان را از بانک بیرون بکشند!

امروز: صدور بخشنامه بانک مرکزی؛ افزایش کارمزد تراکنش‌های (جدید) بانکی. قبلا گفته بودیم حاضریم به نام شما شود، فقط اجرا کنید.

سیدناصر موسوی لارگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم در خصوص این موضوع گفت گفت: عملکرد دولت در مخالفت با پیشنهادات نمایندگان مجلس در طرح تأمین کالاهای اساسی و پس از آن، افزایش تعرفه تراکنش های بانکی نشان می دهد که موضع گیری و مخالفت دولت با طرح مجلس، کاملا سیاسی بوده است.

وی تصریح کرد: برخی‌ها شاید از موضوع افزایش تراکنش مالی بانک ها ساده بگذرند، اما با احتساب میزان تراکنش ها در کل کشور، مشخص می شود که درآمد هنگفتی به بانک ها سرازیر خواهد شد و مشخص نیست که درآمدهای حاصله چگونه هزینه خواهد شد. بانک ها باید پاسخ دهند که چه امکانات جدیدی را برای مردم ایجاد کرده اند که باید کارمزد گران تری را پرداخت کنند.

موسوی لارگانی ادامه داد: شاید افزایش چندصد تومانی کارمزد تراکنش برای بسیاری از افراد مهم نباشد، اما برای خانواده ای که تنها با پول یارانه زندگی خود را می گذرانند، مهم خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از ورود این کمیسیون به بخشنامه جدید بانک مرکزی برای افزایش کارمزد تراکنش های مالی بانک ها خبر داد و گفت: قطعا این مسئله در نشست کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و مسئولان مربوطه باید پاسخگوی سوالات نمایندگان باشند.

بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، مبلغ کارمزد به ازای انتقال هر یک میلیون تومان به ۶۰۰ تومان تغییر خواهد کرد و در صورت افزایش هر یک میلیون تومان در فرایند کارت به کارت معادل ۲۴۰ تومان به این هزینه افزوده می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها