آب‌شور، کام شیرین!!!



باری دیگر برگی از تاریخ استان هرمزگان ورق خورد و نام بندرعباس و ظرفیت‌های بی‌نظیر آن در کانون توجه دوست و دشمن قرار گرفت. امروز باری دیگر با بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پروژه شیرین سازی آب دریا، نقش هرمزگان و پایتخت اقتصادی ایران در توسعه زیرساخت‌های مختلف کشور برجسته‌تر شد. تلاش چندین ساله متخصصان کشورمان در دولت تدبیر و امید به بار نشست و ابر پروژه‌ای به وسعت خلیج همیشه فارس در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه دشمنان، امید به آینده‌ای روشن را به ارمغان آورد.
با افزایش برداشت بی‌رویه‌ی آب از دشت‌ها و نیاز به ایجاد منابع آبی پایدار، اولویت کشورها در تأمین آب از منابع غیرمتعارف است. طبق نظر کارشناسان، در شرایط کنونی و به دلایل تغییر اقلیم و استمرار پدیده‌ی خشک‌سالی، ما بیش از گذشته نیازمند تأمین آب به روش‌های نوین همچون استفاده از فناوری آب‌شیرین‌کن‌ها هستیم. آنچه امروز در دنیا مطرح است اینکه به دلیل کاهش منابع آب، جنگ آینده جنگ آب خواهد بود و کشوری می‌تواند پیروز این رقابت باشد که برای تأمین آب موردنیاز خود به‌سوی تکنولوژی‌های نوین و منابع پایدار همچون نمک‌زدایی آب دریا و شیرین سازی آب‌شور برود، اقدامی که در دولت تدبیر و امید، شیرین سازی آب دریا در مناطق مختلف کشور به‌ویژه استان‌های ساحلی ازجمله هرمزگان موردتوجه قرارگرفته است.
در سه دهه اخیر و به دنبال تشدید خشک‌سالی و کاهش نزولات جوی، شیرین سازی آب دریا که از آن به‌عنوان یک صنعت نام‌برده می‌شود به‌عنوان راهکاری مؤثر برای مقابله باکم آبی موردتوجه ویژه برنامه ریزان قرارگرفته و در هرمزگان روند رو به رشدی دارد و کام مردم این استان هرروز با توسعه این صنعت و شیرین سازی آب دریا و نمک‌زدایی از آب‌شور، شیرین و شیرین‌تر می‌شود.
انتقال آب از خلیج‌فارس به‌عنوان یک ذخیره بزرگ آبی، گام بلند دولت برای جبران کمبود آب در مناطق مختلف کشور محسوب می‌شود. در این پروژه توانمندی متخصصان ایرانی نمادی از ما می‌توانیم را به همگان ثابت شد. اجرای ابر پروژه ملی آب‌شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی بندرعباس با استفاده از ظرفیت داخلی و باور به توانمندی مهندسان و جوانان کشورمان در اوج تحریم‌ها جلوه‌ای از اعتماد و اعتقاد به نیروهای داخلی است. بدون شک انتقال آب از خلیج‌فارس (بندرعباس) به فلات مرکزی ایران، علاوه بر تأمین آب شرب مردم مناطق مسیر خط انتقال کمک شایانی به رشد صنعت در استان‌های کم آب کشور شامل استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد خواهد کرد. این ابر پروژه که فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید، همچنین آب موردنیاز واحدهای بزرگ در بخش‌های صنایع و معادن را تأمین و شاهد رونق اقتصادی در این مناطق خواهیم بود. آنچه امروز دیدیم دیدگاه توسعه‌ای صنایع مصرف‌کننده و دستگاه‌های اجرایی استان هرمزگان در کنار مدیریت هوشمندانه شرکت‌های تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس و مهندسی و توسعه آب آسیا، شرکت سازه سازان، محرک و مشوق انجام سرمایه‌گذاری و احداث هر چه سریع‌تر این طرح ملی بود.
با ورود آب‌شیرین‌کن خلیج‌فارس، ظرفیت تولید آب شیرین در کشور 50 درصد افزایش یافت و با آغاز بهره‌برداری از این مجتمع، سالانه بیش از 70 میلیون مترمکعب آب شیرین به آب‌های کشور افزوده می‌گردد. فراموش نکنیم که این مجتمع، در حال حاضر بزرگ‌ترین تأسیسات نمک‌زدایی کشور است.
نکته بسیار مهم پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران اینکه به گفته تمام کارشناسان تمام ملاحظات زیست‌محیطی رعایت شده و پساب تولیدی که وارد دریا می‌شود برای حیات آبزیان هیچ خطری نخواهد داشت.مدیریت آب که با آبادانی همراه است مستلزم همکاری تمام دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم با یکدیگر است و با همکاری همدیگر می‌توان آب را به بهترین نحو مدیریت کرد و این میراث گران‌بها را برای آیندگان به یادگار گذاشت. امروز روز شیرین شدن کام مردم ایران از آب‌شوری که به دست نیروهای توانمند داخلی شیرین می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها