تاثیر پیروزی احتمالی بایدن بر بازار خودرو/ افت ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمت خودرو



ریزش قیمت دلار در بازار موجب کاهش قیمت برخی کالاها در کشور شده است. در این میان نیز قیمت خودروهای داخلی و خارجی کاهش چشم گیری پیدا کرده است که این امر موجب نگرانی فروشندگان شده است.  یک فعال بازار خودرو از تاثیر انتخابات آمریکا و کاهش چشم‌گیر قیمت خودرو خبر داد. شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان ادامه دارد و هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده اما گفته می‌شود بایدن در یک قدمی پیروزی نهایی است. با این پیش‌ فرض اما بازار خودرو ایران نیز نسبت به این اتفاقات سیاسی واکنش نشان داده است. به طوری که قیمت برخی خودروهای پر تقاضا همچون پراید و تیبا بین هفت تا 13 میلیون تومان ارزان شد. فعالان بازار خودرو علت کاهش قیمت خودروها در بازار را عقب‌نشینی خریداران،  کاهش قیمت دلار و اتفاقات سیاسی در حوزه بین‌الملل می‌دانند.

به گزارش صبح ساحل، بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد، با کاهش یک باره قیمت ارز، قیمت خودروها نیز روندی کاهشی در پیش گرفته به طوری که در مورد برخی خودروها شاهد افت ۳۰ تا ۵۰  ملیون تومانی قیمت نسبت به روزهای گذشته هستیم. امروز قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ در بازار به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده هرچند حتی با قیمت ۹۰ میلیون تومان نیز به سختی امکان فروش این خودرو وجود دارد. قیمت پراید در بازار تا ۱۳۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود. همچنین قیمت هر دستگاه پژو۲۰۶ تیپ ۲ که قبلا تا ۲۶۰ میلیون تومان هم بالا رفته بود حالا به ۲۰۸ میلیون تومان رسیده است. البته قیمت این خودرو اواسط شهریورماه که دلار ۲۲ هزار تومان بود به ۱۲۲ میلیون تومان رسیده بود و حالا باز هم برای کاهش بیشتر قیمت جا دارد. در مورد سمند ال ایکس نیز که قیمت آن چند روز پیش تا ۲۱۰ میلیون تومان بالا رفته بود حالا باید به قیمت ۱۹۶ میلیون تومان اشاره کرد. قیمت پژو۴۰۵ نیز که تا ۲۲۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است. قیمت تیبا صندوق دار نیز که در روزهای گذشته تا ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۱۳۴ میلیون تومان رسیده و تیبا ۲ نیز با قیمت ۱۵۱ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت ساینا نیز در بازار به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده و برای پژو پارس معمولی قیمت ۲۲۵ میلیون تومانی اعلام می‌شود، هر چند این خودرو چند روز پیش تا ۲۶۰ میلیون تومان نیز به مشتریان عرضه می‌شد. قیمت پژو پارس معمولی اواخر شهریورماه که دلار حدود ۲۲ هزار تومان بود، به حدود ۱۹۰ میلیون تومان رسیده بود و در نتیجه همچنان جای کاهش قیمت برای این خودرو نیز وجود دارد.

 خریداران از بازار خودرو عقب‌نشینی کردند

به گفته یک فعال بازار خودرو، قیمت خودرو از انتخابات آمریکا تاکنون تغییر چشم‌گیر داشته است. خریداران برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند و عده‌ای هم از این بازار عقب‌نشینی کردند؛ به طوری‌که به نظر می‌رسد روز جمعه در بازار خودرو خرید و فروشی صورت نگرفته است. یعنی عملا تقاضا برای خرید خودرو به صفر رسیده است. "فیروز نادری" درباره آینده قیمت خودرو می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود چنانچه بایدن به عنوان گزینه نهایی ریاست جمهوری آمریکا اعلام شود، کاهش قیمت خودرو ادامه‌دار است. به نظر می‌رسد از این پس قیمت خودروهای داخلی تا دو ماه آیند روند کاهشی را به خود بگیرد.

  گره بازار خودرو باز می شود

"سعید مؤتمنی"، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو گفت: همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز دچار ریزش شد به طوری که حالا شاهد سکته بازار خودرو هستیم. وی تصریح کرد: ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو از سه هفته پیش شروع شده بود و ادامه یافت تا حالا که با کاهش قیمت دلار، افت بازار خودرو نیز شدیدتر شده است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو در دو سه روز اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است، گفت: پیش بینی می‌شود با کاهش قیمت دلار، قیمت خودروها نیز کاهش بیشتری داشته باشد و در صورتی که نرخ ارز ثبات پیدا کند، خرید و فروش در بازار خودرو نیز رونق خواهد گرفت. مؤتمنی با بیان اینکه تاکنون نمایشگاه‌داران خودرو به دلیل نوسان نرخ ارز با مشکل قفل بودن معاملات بازار روبرو بودند، گفت: اگر صاحب یک نمایشگاه قصد داشت ویترینش را خالی کند، روز بعد باید پول بیشتری بابت جایگزینی خودروها در ویترینش پرداخت می‌کرد که همین مسأله باعث رکود بازار شده بود، اما اگر نرخ ارز ثابت باشد،‌ گره رکود بازار نیز باز می‌شود و معاملات رونق می‌گیرد.

در این آشفته بازار خودرو، مردم برای خرید خودرو با نرخ‌های کارخانه راهی جز شرکت در قرعه کشی خودروسازان ندارند و در این فرایند ضمن ثبت نام و ارائه اطلاعات شخصی باید منتظر روز اعلام نتایج قرعه کشی مانده و با ورود کد پیگیری در سایت شرکت‌های خودروساز، از برنده شدن یا نشدن خود باخبر شوند. هرچند قرعه کشی خودروسازان با حضور ناظرانی از وزارت صنعت، سازمان حمایت، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی، پلیس راهور ناجا و برخی نهاد‌های ذی‌ربط انجام می شود اما همچنان برخی ابهامات برای گروهی از ثبت‌نام کنندگان وجود دارد که شاید دلیل اصلی آن بالابودن تعداد متقاضیان خرید در مقایسه با برندگان قرعه کشی و ظرفیت فروش خودروها است اما گاهی برخی اتفاقات نیز باعث تشدید این ابهامات شده که می‌توان به عدم ارسال پیامک برای برخی برندگان قرعه کشی محصولات ایران خودرو اشاره کنیم، به طوری که در یکی از مراحل ثبت نام برای فروش محصولات این شرکت خودروساز، برخی از متقاضیان با این پیغام مواجه شدند که چون در مرحله قبلی قرعه کشی، برنده شده‌اید ولی برای تکمیل وجه اقدام نکرده اید، امکان ثبت نام و شرکت در قرعه کشی جدید را ندارید. این اتفاق باعث شد تا گروهی از مشتریان این شرکت برای اعلام اعتراض خود مقابل ساختمان وزارت صنعت تجمع کنند.

ریزش ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومانی قیمت‌ خودروهای خارجی در بازار

 امروز و تا لحظه تنظیم این خبر قیمت دلار کاهش حدود دو هزار تومانی نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجشنبه، ۱۵ آبان ماه) ثبت کرده که عامل اصلی در ریزش قیمت هاست. کارشناسان می‌گویند: در ماه‌های گذشته قیمت خودروهای خارجی همواره جلوتر از افزایش قیمت ارز حرکت کرده بود و هرگونه افزایش نرخ دلار، تاثیری به مراتب بیشتر روی قیمت این خودروها می‌گذاشت. این کارشناسان معتقدند: قیمت این خودروها که در ماه‌های اخیر با نرخ های حباب گونه و غیرواقعی بالا رفته بود، این روزها با کاهشی شدن روند نرخ ارز، ریزش های شدیدتری را تجربه می‌کند. به اعتقاد آنان، از حدود ۱۰ روز پیش نیز همه فعالان بازار و مردم اخبار سیاست خارجی را به شدت تعقیب می کنند و از آن زمان تاکنون افت پنج درصدی در قیمت خودروهای مونتاژی و کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودروهای خارجی را شاهدیم که برای خودروهای گرانتر، این کاهش تا ۲۰ درصد هم رسیده است.«کوروش طواحن» یک فعال بازار خودروهای خارجی در این زمینه گفت: پژو ۲۰۰۸ مونتاژی ایران خودرو که در هفته های گذشته تا ۱.۳ میلیارد تومان هم در فضای مجازی و آگهی‌های فروشندگان در سایت های خودرویی قیمت خورده بود، اکنون کمتر از یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. وی افزود: فولکس واگن تیگوان مشکی رنگ صفر کیلومتر نیز که تا ۳.۷ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود، اکنون با افت ۵۰۰ میلیون تومانی به کمتر از ۳.۲ میلیارد تومان رسیده است و در مواردی فروشندگانی که نیاز به پول داشتند، حاضر به فروش همین خودرو با قیمت پایین‌تری نیز بودند. فعالان بازار معتقدند: ریزش شدید قیمت ها ناشی از کاهش ارزش دلار سبب شده تا برخلاف هفته های گذشته که خریدار و فروشنده ای وجود نداشت، اکنون فروشندگان به صف شوند، هرچند خریداران نیز به امید کاهش هرچه بیشتر قیمت ها از خرید دست کشیده اند.

منبع: تجارت نیوز_ فارس_ نود اقتصادی

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها