ابتلای ۱۴۵ بیمار به مالاریا طی ۷ ماه گذشته در سیستان و بلوچستان



۱۴۵ بیمار مبتلا به مالاریا در ۷ ماه امسال در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان شناسایی شدند که بیشتر آنها اتباع خارجی بودند.

 

به گزارش همشهری،  ورود و خروج غیرقانونی اتباع بیگانه از مبادی غیرقانونی یکی از عوامل شیوع و بروز بیماری‌های واگیر به ویژه مالاریاست. در ۷ ماه گذشته 145 بیمار مبتلا به مالاریا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شده‌اند که بیش از ۸۴ درصد آن وارده بوده است.

سیدمهدی طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره گفت: همکاران ما در پست های مراقبت مرزی مک سوخته، حق آباد و گراوانی در سراوان و همچنین در پست مراقبت مرزی میل ۷۲ خدمات گسترده ای در راستای کنترل مالاریا ارائه می‌دهند و با استفاده از کیت‌های تشخیص سریع بیماری به محض شناسایی موارد مبتلا اقدامات سریع درمانی را برای آنان انجام می‌دهند و سال‌هاست که مرگ ناشی از مالاریا نداریم.

به گزارش صبح ساحل، هنوز بیماری مالاریا یکی از معضلات مهم بهداشتی مناطق جنوبی کشور محسوب می گردد. گونه آنوفل استفنسی یکی از مهمترین ناقلین مالاریا در استان هرمزگان و بخصوص در مناطق شهری می باشد.

رئیسی رییس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت پیشتر بیان کرده بود که، تشخیص و درمان بیماری مالاریا همانند سایر بیماری های واگیر، در تمام واحدهای بهداشتی درمانی شهری و روستایی به طور رایگان انجام می شود. در سال های اخیر، انتقال محلی مالاریا در 11 شهرستان کشور گزارش شده که اکثر این شهرستان ها مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

پیشتر رییس مرکز بهداشت و درمان قشم حمیدرضا بهزادی، گفته بود که اتباع کشورهای بیگانه به ویژه افغانستان و پاکستان مهمترین عامل انتقال بیماری مالاریا در استان هرمزگان و به خصوص شهرستان قشم هستند.

عمليات مبارزه با مالاريا و كاهش قابل توجه ميزان بروز این بيماري در ده ساله اخير در هرمزگان را میتوان از دسترسي به خدمات تشخيص فوري و درمان مؤثر مالاريا، دسترسي به خدمات پيشگيري و تقويت نظام مراقبت مالاريا با تأكيد بر پاسخ مناسب و به موقع را از اقدامات حائز اهمیت در برنامه حذف مالاریا در هرمزگان دانست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها