افت ۲۵ هزار و ۳۶۹ واحدی شاخص کل / تداوم ریزش شاخص بورس منطقی نیست



در سه روز اول معاملات بازار سهام روند شاخص کل نزولی بود و شاخص کل تا یک میلیون و ۲۱۵ هزار واحد ریزش کرد، تداوم افت این روزهای قیمت سهام شرکت‌ها و شاخص از جنس هیجان نیست، بلکه از عدم حمایت دولت و ارکان بازار سرمایه از علل این افت است.

به گزارش صبح ساحل،در معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس با ۲۵ هزار و ۳۶۹ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۲۱۵ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۲۷۹۶ واحد کاهش یافت و رقم ۳۶۶ هزار و ۷۸ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۶۸۲ هزار معامله به ارزش ۵۹ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال انجام دادند.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه  در رابطه با روند بازار سهام امروز گفت: معاملات امروز بازار سهام بسیار بهتر از دیروز بود و همچنین لغو قانون ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه نیز اتفاق مثبتی در معاملات امروز بود. این کارشناس در رابطه با روند بازار سهام فردا گفت: احتمالا فردا شاخص کل نوسان زیادی ندارد و به نظر می‌رسد ریزش شاخص کل بازار فردا بسیار کم باشد. همچنین به نظر می‌رسد طی این هفته صف‌های فروش باید جمع شود و حجم معاملات بیشتر می‌شود که این موضوع باعث ایجاد تعادل در بازار سهام می‌شود. این کارشناس در رابطه با پایان روند نزولی بازار سهام گفت: به نظر می‌رسد این هفته دوره اصلاح بازار سهام به پایان برسد و شاخص کل بین یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 200 هزار واحد نوسان داشته باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تداوم افت این روزهای قیمت سهام شرکت‌ها و شاخص از جنس هیجان نیست و عدم حمایت دولت و ارکان بازار سرمایه به بی‌اعتمادی و ادامه افت بدون منطق بازار سهام کمک می‌کند.

نقشه بازار سهام در 19 آبان ماه

  
  نقشه بازار سهام در 19 آبان ماه

اوج تزریق هیجان به بورس چه زمانی بود؟

به گفته ی برخی کارشناسان بازار سرمایه، اوج تزریق هیجان در بازار سهام زمانی بود که متولیان بازار سرمایه شرط ورود به بازار سهام را داشتن کارت ملی اعلام کردند و سایر شروط از جمله داشتن حداقل مدرک تحصیلی را برداشتند و این موضوع موجب شد تا سیلی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه روانه شود.  این در شرایطی بود که متاسفانه هیچ‌گونه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسبی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تازه‌واردان به بازار سرمایه صورت نگرفت و از سوی دیگر عرضه‌های دولتی متوازن و مناسب نبود تا این تقاضا را مدیریت کند.

دلایل افت غیرمنطقی بورس

"منصور کریمی"، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که اصلاح و ریزش شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در همه بورس‌های دنیا چه به صورت منطقی و  چه به صورت هیجانی حد و اندازه‌ای دارد، افزود: تداوم افت این روزهای بازار سرمایه از جنس هیجان نیست و عدم حمایت دولت و ارکان بازار سرمایه موجب بی‌اعتمادی و ادامه افت بدون منطق بازار سهام شده است. این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: این در حالی است که ریسک سیاسی انتخابات امریکا از میان رفته و البته پیش‌تر در بازار سهام پیش‌خور شده است، قیمت سهام شرکت‌ها به سطوح جذابی رسیده و همچنین شاهد ریزش قیمت‌ها در سایر بازارها هستیم؛ به همین دلیل تاکید می‌کنیم که افت این روزهای شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها غیرمنطقی است.

منبع: تسنیم_ تجارت نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها