تحولات اقتصاد ایران پس از انتخابات آمریکا



انتخابات آمریکا، موضوعی که طی هفته اخیر دنبال کننده‌های زیادی داشت.
به گزارش صبح ساحل، برخی از مردم بر این باورند که انتخاب ترامپ یا بایدن تأثیر زیادی بر روی بازار کشور خواهد گذاشت. در هیاهوی انتخابات آمریکا، بازار اقتصادی ایران دستخوش نوسان شد و مردم امید تازه‌ای برای کاهش تورم در کشور پیدا کردند. بانک مرکزی هم‌زمان با شکل‌گیری انتظارات عمومی نسبت به تأثیر نتایج انتخابات آمریکا بر تغییر سیاست فشار حداکثری دولت آینده ایالات‌متحده در قبال اقتصاد ایران، نرخ رسمی عرضه دلار آمریکا را به پایین‌ترین سطح در ۶۹ روز گذشته رساند تا هم‌زمان قیمت فروش آن در بازار آزاد نیز به کمتر از ۲۵ هزار تومان برسد. به عبارتی، نرخ دلار از کانال 30 هزارتومانی به 23 هزار تومان رسید که به دنبال آن، شاهد سیر نزولی قیمت‌ها در بسیاری از بازارهای کشور بودیم. در همین حال جو بازار‌های طلا و خودرو هم ریزشی شد و سکه از ۱۵ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان کاهش یافت. سیر نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو نیز محسوس بوده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کاهش قیمت‌ها در روز‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. اما پس از گذشت چند روز از انتخاب‌شدن «بایدن»، بازار اقتصاد ایران برخلاف انتظار، روند صعودی پیش گرفت. به طوری که نرخ دلار به کانال 28 هزار تومانی بازگشت. شاید یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها، ادعای ترامپ درمورد افشاگری تقلب در انتخابات باشد. حال باید دید این جوسازی‌ها، چه بر سر بازار ایران می‌آورد.
«علی آشام»، عضو هیئت‌علمی دانشگاه ملی هرمزگان، در خصوص تأثیر انتخابات آمریکا بر روی اقتصاد ایران به خبرنگار صبح ساحل گفت: آنچه در بازار اقتصاد کشور به‌شدت حائز اهمیت است، ثبات در قیمت‌ها و تصمیم‌ها است. چنانچه براثر انتخاب «جو بایدن» به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، دلار به کانال 15هزارتومانی برسد و مدام در حال نوسانات صعودی یا نزولی باشد، باعث مختل شدن تصمیم‌گیری‌های دولت و شرکت‌های تولیدی می‌شود. وی افزود: در صورت نوسانات قیمتی، تولیدکننده برای زمان خرید مواد اولیه دچار سردرگمی می‌شود. درنهایت، شک و تردید در تصمیم‌گیری‌ها باعث اختلال در تولید و متوقف شدن آن می‌شود.
«آشام»، اضافه کرد: اگر انتخابات ایالات‌متحده آمریکا باعث ثبات در قیمت شود، می‌توان گفت بزرگ‌ترین دستاورد این انتخابات بر روی بازار اقتصاد کشور است. برخی براین باورند که اگر دلار از کانال 30 هزارتومانی به 10 هزار تومان کاهش پیدا کند، بر روی بازار ایران بسیارتاثیرگذار خواهد بود؛ اما این‌چنین نیست. اگر دلار بر پایه‌ی یک قیمت مشخص تثبیت شود، تولیدکننده و مدیران کسب‌وکار می‌توانند بر مبنای این ثبات، تصمیم‌گیری اقتصادی درستی انجام دهند.
وی بابیان اینکه معضلات کنونی کشور ریشه‌ی داخلی دارند، افزود: بانک مرکزی، در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک‌نهاد تصمیم‌گیری و سیاست‌گذار متأسفانه مستقلاً نمی‌تواند این کار را انجام دهد و مدام در حال افزایش پایه پولی است. یکی دیگر از معضلات جامعه، رشد روزافزون نقدینگی در کشور است که باعث شده ثبات قیمت‌ها به هم بخورد و تورم سنگینی در کشور ایجاد شود. تا زمانی که مانع رشد نقدینگی در کشور نشویم، حتی انتخاب شدن رئیس‌جمهور دلخواه ایران، نیز تأثیر چندانی بر روی اقتصاد ما ندارد.عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان در پایان به خبرنگار صبح ساحل گفت: درصد عظیمی از مشکلات مردم ایران، مشکلات درونی است و ناشی از تصمیم‌گیری‌های نا بخردانه برخی از تصمیم گیران کشور است. ما باید به ساختارها توجه ویژه‌‎ای داشته باشیم، همچنین مشوق تولید در داخل باشیم. به‌علاوه،  قانون‌های دست و پاگیر جلوی تولیدکنندگان را برداریم و کسب‌وکارها را تسهیل کنیم تا بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی و تورم موجود در کشور کاهش پیدا کند.

منتشر شده: 1
علی دادی راده
۳۰ آبان ۱۳۹۹
تحلیل بسیار مفید و ارزنده جناب دکتر اشام
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها