دور زدن مصوبه ستاد کرونا!



امروز در حالی وارد پنجمین روز از آغاز محدودیت‌های جدید درون استانی مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا شدیم که هنوز شاهد سرپیچی بسیاری از اصناف در اجرای این طرح هستیم. به گفته مسئولان ستاد مبارزه با کرونا، محدودیت جدیدی از 20 آبان ماه در هرمزگان آغازشده و به مدت یک ماه در استان اجرا می‌شود که بر همین اساس تمامی فعالیت‌های غیرضروری به استثنا فعالیت‌های سطح یک که بر اساس قانون ضروری تشخیص داده‌شده مانند فعالیت‌های عمرانی دستگاه‌های دولتی، پالایشگاه‌ها، نهادهای خدمات رسان عمومی و امور حیاتی استان، همه فعالیت‌های غیرضروری در شهر بندرعباس از ساعت 18 و در شهرستان‌های «بندرلنگه، حاجی‌آباد، بندر خمیر و پارسیان» نیز به دلیل شرایط نگران‌کننده با مصوبه ستاد استانی از ساعت 20، ممنوع اعلام‌شده است؛ اما آنچه دیده می‌شود اینکه اصنافی که باید از ساعت 18 کسب‌وکار خود را تعطیل کنند، از این ساعت به بعد کرکره مغازه یا فروشگاه را نیمه تعطیل کرده و با مراجعه مشتری با همان حالت نیمه تعطیل، اقلام و اجناس خود را به فروش می‌رسانند برخی دیگر مغازه را تقریباً تعطیل کرده و با مراجعه مشتری، کالای خود را به فروش می‌رسانند، شگردی که مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا را دور می‌زنند. با پشت سر گذاشتن ماه‌های حرام محرم و صفر نیز، دوباره شاهد برپایی بساط جشن و مجالس عروسی در گوشه و کنار هرمزگان بودیم. با سرد شدن هوای مناطق مختلف کشور سفر به هرمزگان و به‌ویژه جزیره قشم از سر گرفته شد که این مسائل منجر به وضعیت خطرناک ویروس کرونا و شیوع بیشتر آن در هرمزگان شد. بی‌خیالی عده‌ای از شهروندان و رعایت نکردن آنچه پروتکل بهداشتی نامیده می‌شود باعث شده که ستاد ملی کرونا محدودیت‌های جدیدی اعمال کند. متأسفانه علیرغم اطلاع‌رسانی‌های متعدد هنوز شاهد شلوغی اماکن، ساحل شهر و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم. در روزگار کرونایی که آقایان مسئول از مردم می‌خواهند از تجمع و ترددهای غیرضروری خودداری کنند، با فراموشی آنچه از شیوع ویروس کرونا بر جامعه گذشته، همه‌چیز را تمام‌شده می‌دانند و این‌چنین در سطح شهر حضور پیدا می‌کنند.
از سویی دیگر باگذشت نزدیک حدود 10 ماه از زمان شیوع این ویروس، مردم دیگر حساسیت گذشته را ندارند و به‌راحتی و بدون استفاده از ماسک و دستکش در سطح شهر تردد می‌کنند. متأسفانه فروشنده‌هایی هم هستند که بهداشت را فراموش کرده نه از دستکش استفاده می‌کنند و نه از ماسک. بدون شک با ادامه بی‌تفاوتی و‌ بی‌توجهی مردم به مسائل بهداشتی، شاهد روند افزایشی شیوع این ویروس در سطح استان هرمزگان خواهیم بود.
در شرایطی که هنوز خبری از تولید واکسن و یا داروی ویژه این ویروس نیست (گرچه به‌تازگی چند شرکت دارویی خارجی از ساخت این واکسن خبر داده‌اند) تنها راه در امان ماندن از این ویروس ناشناخته، ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی است.باور کنیم که کادر درمان خسته‌اند بیش از ما خسته‌اند. خواب به چشم ندارند. هرلحظه باید بر بالین بیماری حاضر شوند. این‌ها مدافعان خسته سلامت‌اند که خستگی‌شان به‌سلامت ما هم ربط دارد. این‌ها که خسته بشوند ما مردم عادی مبتلا، درست در لحظه‌ای که به تیمار پرستاری مهربان و پزشکی کار بلد نیاز داریم،‌ تنها می‌مانیم،‌ یک تنهایی ترسناک،‌ در حال نفس‌تنگی، در حال بیرون دادن سرفه‌های شدید،‌ در حال سوختن در تب و درد کشیدن و جدال با عفریت مرگ. بی‌خیالی بسیاری از مردم، کار را برای کادر درمان سخت کرده است. لطفاً مراقب باشید! قید دور همی‌های بی‌منطق را خط بکشید. دست‌هایتان را مرتب بشویید و ماسک بزنید. ماسک راه نفس را می‌بندد، درست، قبول؛‌ ولی کرونا راه نفس را سخت‌تر می‌بندد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها