قاچاقچیان سوخت به زندان می‌روند



مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی گفت: فعالیت‌ها در زمینه مقابله و پیشگیری، قاچاق سوخت شدت گرفته و با قوانین جدید جریمه‌های سنگین و زندان در انتظار قاچاقچیان سوخت است.

 

به گزارش صبح ساحل، افشاریان توضیح می‌دهد: «در این مدت تبصره (4) الحاقی ماده (18) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب رسیده و ابلاغ شده است . این تبصره به دستورالعمل حمل و نقل و جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی مربوط می‌شود. به این ترتیب که خریدار سوخت گازوئیل از محل انبار تا مقصد تحت نظر است و خریدار باید مصرف‌کننده نهایی باشد و عرضه خارج از شبکه رخ ندهد. مسأله دیگر اینکه پیش از این با عنوان عرضه خارج از شبکه از محموله‌ای که به مقصد نمی‌رسید، یاد می‌شد. اما الان قاچاق محسوب می‌شود و قوانین قاچاق سوخت شامل حال آن می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه بخشی از قاچاق سوخت مربوط به نفتکش‌هایی بود که به مقصد نیروگاه‌ها نفت گاز را حمل می‌کردند، ادامه می‌دهد: «یکی از عاملان و نفتکشی که در جند روز اخیراً دستگیر شد، به 60 سال زندان محکوم شد و این مشخص کرد که مسأله شوخی نیست و خیلی از قاچاقچیان از ترس محکومیت به زندان فعالیت خود را کاهش دادند. اقدام دیگری اعمال جریمه 2 تا 5 برابری برای قاچاقچیان از سوی سیستم قضایی است. برای نمونه، با معرفی قاچاقچی به دستگاه قضا، شاهد بوده‌ایم که قاچاقچی به ازای هر لیتر مجبور به پرداخت 20 هزارتومان جریمه شده است.»

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی می‌گوید: «شرکت‌هایی که حمل قاچاق سوخت انجام می‌دهند، بر‌اساس تشخیص ضوابط قضایی 2 تا 5 برابر قیمت بین‌المللی نفت گاز باید جریمه پرداخت کنند.» او در پایان به طرح کدینگ در استان سیستان و بلوچستان اشاره می‌کند و آن را نیز یکی از راه‌های پیشگیری مؤثر بر حجم قاچاق 7 ماه ابتدایی سال می‌داند. با این حال هنوز حجم قاچاق سوخت فراتر از کشفیات است و مهمترین عامل آن هم اختلاف قیمت‌ها در داخل و خارج از کشور است.

گفتنی است که، در این بازه 7 ماهه ابتدایی سال، روزانه 90 میلیون لیتر نفت گاز در داخل کشور توزیع شده است و تولید روزانه نفت گاز کشور نیز در حدود 90 میلیون لیتر تا 120 میلیون لیتر در روز است. اما تمام 90 میلیون لیتری که در داخل کشور توزیع می‌شود، به مصارف داخلی نمی‌رسد و بخشی از آن قاچاق می‌شود و طبق گزارش پژوهش مجلس حدود ۱۰ درصد مصرف روزانه گازوئیل کشور، قاچاق می‌شود.

لارم به دکر است که، قیمت هر لیتر گازوئیل در پاکستان چیزی معادل ۱۱ هزارتومان و بنزین بیش از ۱۰ هزار تومان است. در نتیجه سود حاصل از این قاچاق قابل توجه خواهد بود. اما سوخت ارزان ایران نه تنها به کشورهای همسایه که حتی به کشورهایی دورتر نیز قاچاق می‌شود و مشتریان خاص خود را دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها