تمدید بسته‌های محرک اقتصادی میلیارد دلاری در امارات

حمایت‌ها همچنان ادامه دارد


نویسنده: سامیه طهورنیان

بانک مرکزی امارات (CBUAE) طرح بزرگ بسته محرک اقتصادی خود به ارزش 256 میلیارد درهم و طرح «حمایت اقتصادی هدفمند» را تا 30 ژوئن 2021 تمدید کرد.

به گزارش سرویس خلیج‌فارس صبح ساحل و به نقل از «گلف نیوز»، امارات متحده، قطب اصلی حمل‌ونقل دریایی، هوایی، گردشگری و تجارت در خلیج‌فارس و خاورمیانه است اما کرونا با آمدنش ضربه محکمی به بدنه اقتصادی این کشور و تجارتش وارد کرد. به گفته بانک مرکزی امارات، اخلال در زنجیره تأمین، صادرات و کاهش تمایل مصرف‌کنندگان داخلی به خرج بیشتر، فشار زیادی را متوجه اقتصاد دومین اقتصاد بزرگ عربی کرد.

ازاین‌رو امارات تصمیم به اعطای بسته اقتصادی به فعالان اقتصادی آسیب‌دیده کرد. بانک مرکزی امارات در فروردین امسال، در بیانیه‌ای اعلام کرد: بسته حمایتی به ارزش ۲۵۶ میلیارد درهم معادل 70 میلیارد دلار اعطا خواهد کرد و این طرح را با موفقیت در کشورش اجرایی کرد. روز گذشته نیز مسئولان بانک مرکزی امارات اعلام کردند که به دستور مقامات کشورشان این طرح تا نیمه بهمن امسال تمدیدشده است.

در این طرح طیف وسیعی از اقدامات اقتصادی برای بخش بانکی و مربوط به بودجه، نقدینگی، وام و سرمایه راه‌اندازی شد. درواقع در این طرح، نقدینگی به میزان 50 میلیارد درهم از طریق بانک‌ها به مشتریان واجد شرایط که مایل به درخواست تعویق وام‌هایشان هستند، ارائه می‌شود.

به نوشتهٔ «بلومبرگ» بانک مرکزی امارات بابیان اینکه درنتیجه شیوع کرونا، رکودی عمیق‌تر از حد انتظاراتشان گریبان گیر اقتصادشان شده است، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این کشور را 5.2 درصد اعلام کرد.

بر اساس مشاهدات، اقتصاد امارات در سه‌ماهه نخست امسال یک درصد کوچک شد اما رشد بخش نفتی که بخش بزرگی از درآمدهای ارزی این کشور را تشکیل می‌دهد، منفی سه درصد اعلام شد. بانک مرکزی امارات با ابراز امیدواری نسبت به تقویت رشد اقتصادی این کشور در نیمه دوم سال گفته است  که اقدامات حمایتی و تزریق نقدینگی  در سطح کشوری و در سطح استانی را ادامه می‌دهیم.  

بانک مرکزی امارات هم‌چنین با کاهش نرخ ذخیره بین‌بانکی به هفت درصد قدرت وام‌دهی بانک‌های این کشور را به ۱۶.۶ میلیارد دلار افزایش داد. این کشور یکی از بهترین وضعیت‌ها را در بین کشورهای منطقه دارد.

گفتنی است که امارات متحده عربی استفاده اضطراری از واکسن کرونا را به‌عنوان بخشی از اقدامات کشور برای محافظت از کارکنان بهداشتی در تماس نزدیک با بیماران و اطمینان از ایمنی آن‌ها از شهریورماه آغاز کرد.

امارات امیدوار است تا به‌عنوان نخستین کشور خاورمیانه، واکسیناسیون عمومی کرونا را عملیاتی کند و تزریق واکسن‌هایی که به مرحله نهایی آزمایش‌های بالینی رسیده‌اند را در سطح گسترده در کشورش انجام دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها