در جلسه امنیت غذایی و کمیته ملی تغذیه امارات بررسی شد:

68 درصد مردم امارات چاق هستند / مدیریت مصرف غذا در برنامه آموزشی مدارس


نویسنده: سامیه طهورنیان

«تحولات در اکوسیستم‌های غذایی محلی و جهانی» و بررسی وضعیت سلامت مردم امارات در چهارمین نشست شورای امنیت غذایی امارات، موضوعی بود که در آن شرکت‌کنندگان در مورد آمادگی امارات متحده عربی برای همگام شدن با تغییرات بازار و میزان عملکرد  زنجیره‌های تأمین غذای کشورشان بحث کردند.

   

به گزارش سرویس خلیج‌فارس صبح ساحل، به نقل از «آژانس خبری امارات» ، این جلسه مجازی با حضور اعضای شورا، نمایندگان دولت‌های فدرال و محلی و مریم بنت محمد سعید حارب المهیری وزیر دولت امنیت غذایی و آب برگزار شد.
در این جلسه المهیری گفت: این شورا برای غلبه بر همه چالش‌های پیش رو را به‌گونه‌ای عمل خواهد کرد که کشورشان بتواند با رعایت بالاترین استانداردهای بین‌المللی غذای سالم و مناسب برای هر شهروند به امنیت غذایی  جامعه سالم برسد .
در این جلسه، بر روی برنامه کار «کمیته ملی تغذیه» و مطالعه انجام‌شده روی سلامت مردم امارات بحث و تبادل‌نظر شد. حاضران در این جلسه آماری را بررسی ‌کردند که نشان داد سلامت مردم امارات به وضعیت بسیار ناسالمی رسیده است. کارشناسان در این جلسه آمار اضافه‌وزن (9/67 درصد)، چاقی (8/27 درصد) و سایر بیماری‌های مزمن مانند دیابت (8/11 درصد)، فشارخون بالا (8/28 درصد) و سطح کلسترول بالا (7/43 درصد) را درنتیجه مصرف غذاهای ناسالم می‌دانند. عمده غذای مردم دارای کالری زیاد و همچنین چربی، شکر و نمک بسیار است؛ بنابراین در پایان جلسه، تصمیم بر این شد که برخی از طرح‌های پیشنهادی برای تمرکز بر پروژه‌هایی برای بهبود وضعیت فعلی بهداشت در کشور و نیازهای اعضای جامعه و توصیه‌های بین‌المللی برای سلامت بهتر مردم در این زمینه تغییر یابد.
سرانجام، در این جلسه برنامه اقدام کمیته ملی برای کاهش تلفات و مواد زائد غذایی به رهبری «شهرداری دبی» که شامل تهیه یک قانون فدرال برای اجرای آن است در دستور کار خود قرار گرفت.
همچنین در این جلسه قرار بر این شد دستورالعمل برای کنترل و اتلاف مواد غذایی، به‌روزرسانی استانداردهای غذایی و افزایش آگاهی از تأثیر اتلاف مواد غذایی و ضایعات بر امنیت غذایی در برنامه‌های درسی آموزشی مدارس هم اضافه شود.
در تیرماه امسال نیز این وزیر اماراتی گفته بود که برای بهبود امنیت غذایی و سلامت مردم و تأمین مواد غذایی برای همه گروه‌های مردم امارات، به‌ویژه کارگران و افراد کم‌درآمد به مردم کمک غذایی می‌شود و از آن زمان توزیع وعده‌های غذایی رایگان به کلیه کارگران ساکن در امارات و کارمندان و نیازمندان در امارات آغاز شد.

68 درصد مردم امارات چاق هستند /  مدیریت مصرف غذا در برنامه آموزشی مدارس

 
 چاقی معضلی ملی در امارات
طبق آمار موجود سه‌چهارم از زنان اماراتی و دوسوم از مردان این کشور اضافه‌وزن داشته وعدهٔ کثیری نیز در معرض چاقی مفرط قرار دارند. به نوشتهٔ «ایمنا» مهم‌ترین عامل شیوع این پدیده نامطلوب در میان شهروندان این کشور تغییر عادات و شیوهٔ زندگی، رژیم غذایی و عدم تحرک فیزیکی است. نکته مهم دیگر شیوع پدیده چاقی و اضافه‌وزن در میان کودکان اماراتی است. در بررسی‌های صورت گرفته مهم‌ترین عامل این خصوصیت عدم توجه والدین و نظارت آنان بر عادات نامطلوب غذایی فرزندان است.

چاقی یک معضل عمومی در ایالات نفت‌خیز خلیج‌فارس است که به‌طور قابل‌توجهی به رژیم غذایی حاوی فست فود آن‌ها بستگی دارد.
گفتنی است که سال 2013، شهرداری دبی باهدف ترویج زندگی سالم و ترغیب به کاهش وزن، یک مسابقه جالب برگزار کرد. برندگان این مسابقه اگر 2 کیلوگرم از وزن خود را کم می‌کردند می‌توانند 2 گرم طلا جایزه‌بگیرند.
. علاوه بر این، سه شرکت‌کننده که بیشترین وزن خود را از دست دادند، معادل آن سکه طلا 20 هزار درهمی (5،454 دلار آمریکا) دریافت کردند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها