سومین جلسه همکاری  های هسته ای بین کره جنوبی وامارات متحده عربی برگزار شد

هدف تکمیل و ساخت نیروگاه هسته ای  «براکه»


نویسنده: سامیه طهورنیان

سومین جلسه کمیته مشاوره سطح بالا در زمینه همکاری هسته ای بین دولت جمهوری کره و دولت امارات تشکیل شد. این جلسه به صورت ویدئو کنفرانس و بین مقامات ارشد وزارت انرژِی دو کشور بود . 
به گزارش سرویس خلیج فارس صبح ساحل و به نقل از آژانس خبری امارات، «لی تیه هو»  معاون دوم وزیر خارجه کره جنوبی و «سهیل بن محمد فرج فارس المزروعی» وزیر انرژی و زیرساخت امارات به همراه تیم های ارشد سهامداران مهم انرژی هسته ای در امارات، اعضای این جلسه را تشکیل دادند.  
همچنین در راستای مشارکت استراتژیک ویژه بین امارات و کره جنوبی، این دو کشور چهلمین سالگرد تاسیس خود را در سال 2020 جشن گرفت.
این کمیته در سال 2018 برای گسترش و تعمیق همکاری های انرژی هسته ای دو جانبه و به عنوان بخشی از توافق نامه امضا شده برای همکاری در مصارف صلح آمیز ایجاد شد. 
در این جلسه، مسئولان ابوظبی و سئول درباره تکمیل ساخت نیروگاه هسته ای «براکه» به عنوان یک هدف مشترک رایزنی و در خصوص تداوم همکاری های دوجانبه در این زمینه به توافق رسیدند. مرحله چهارم این رایزنی ها سال آینده میلادی در کره جنوبی برگزار خواهد شد.
گفتنی است که امارات اخیراً از احداث نخستین نیروگاه هسته‌ای در سطح کشورهای عربی به نام «براکه» خبر داد که پروژه ساخت این نیروگاه در سال ۲۰۱۲ با همکاری مهندسان کُره‌ای کلید خورد. شرکت کره‌ای «کپکو» (Korea Electric Power Corporation) پیمانکار اصلی نیروگاه یادشده است و وظیفه طراحی، ساخت و راه‌اندازی نیروگاه براکه را برعهده دارد.
همچنین پیش از امارات بسیاری از کشورهای عربی برنامه‌های جدی در حوزه هسته‌ای داشتند که از جمله آن می‌توان به مصر و عراق اشاره کرد.

نگاهی کوتاه به برنامه هسته‌ای امارات

امارات هم‌اکنون توسعه یک نیروگاه اتمی حاوی 4 باتری هسته‌ای با قابلیت تولید 1400 مگاوات را به سرانجام رسانده است. به نوشته ی فارس، اولین واحد از این نیروگاه بعد از چند سال تأخیر سرانجام به صورت رسمی فعال و وارد مدار شد. در حالی که قرار بود اولین واحد از نیروگاه «براکه» در سال 2017 راه‌اندازی شود. پیمانکار اصلی این پروژه شرکت کره‌ای «تپکو» است که جدیدترین راکتور آب تحت فشار خود را به امارات در سال 2012 میلادی فروخته است.
لازم به ذکر است که برآورد اولیه برای راه‌اندازی این نیروگاه نزدیک به 40 میلیارد دلار می رسد و واحدهای بعدی تا سال 2030 افتتاح خواهند شد. سوخت این نیروگاه نیز از کره تأمین خواهد شد. امارات امیدوار است که بعد از فعال شدن کامل این نیروگاه بتواند 6000 مگاوات برق هسته‌ای معادل یک چهارم تولید برق خود انرژی تولید کند.
     نگاهی کوتاه به برنامه هسته‌ای امارات
     
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها