رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس:

باید ژن های خوب و مافیای صیادی کنار بروند/ مجلس در بعد نظارتی خود به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید



رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه در مورد توقف صید ترال فانوس ماهیان با هیچ کس تعارف نداریم و مافیای صیادی و ژن های خوب باید کنار بروند، گفت: : صید ترال را در دستور کار قرار دادیم زیرا مسئله ای مهم و آبروی نظام و معیشت مردم در این رابطه مطرح است و ما این موضوع را به صورت کارشناسی و به صورت شبانه روز بررسی کردیم و با احدی هم تعارف نداریم. 
به گزارش صبح ساحل، «سمیه رفیعی»، رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی فعالیت های شیلاتی به ریاست استاندار هرمزگان و با حضور رئیس و اعضای فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، گفت: برای نخستین بار در تاریخ کشور تصمیم مهمی گرفته شده و باید همه نسبت به آن پایبند  باشیم.

رفیعی با بیان اینکه از زمان تشکیل مجلس یازدهم موضوع صید ترال را به معنای عام در دستور کار قرار دادیم زیرا احساسات ملتی بابت این صید و ابعاد منتشر شده از آن جریحه دار شد، گفت: صیاد ترال مسئله محیط زیست دریا و معیشت صیادان و مردم بومی منطقه را به شدت دچار آسیب و مشکل کرد و از سویی رؤسای قوه مقننه و قضائیه بر این موضوع تاکید دارند بنابراین ما هم وظیفه داشتیم به این موضوع ورود کنیم. رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی افزود: شاید تا پیش از این چنین برخورد و رویکری در مجلس سابقه نداشته و به طور قطع مجلس از این به بعد در بعد نظارتی خود به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد و ما براساس تصمیماتی که به یقین کارشناسی برسیم با احدی مسامحه نمی کنیم و آن را انجام خواهیم داد و مسئله صید ترال از این دست مباحث است.

وی ادامه داد: جای تعجب است که سه دسته در موضوع صید فانوس ماهیان درگیر و ذینفع هستند؛ 35 کشتی خارجی که عمق فاجعه را به بار آوردند و همچنین بین 20 تا 30 کشتی افراد ژن خوب هستند و همچنین تعدادی هم با سیاست گذاری غلط دولت به این صید ورود کردند؛ جای تعجب است که زمانی که این تصمیمات گرفته شده کارشناسان تحقیقات شیلات کجا بودند که بگویند دریا ظرفیت برداشت این حجم آبزی را ندارد.

رفیعی یادآور شد: چرا جلوی شخم زدن دریا گرفته نشد البته برخی افراد هم بر مبنای تصمیمات غلط و اشتباه لنج های خود را فروختند و به شیلات اعتماد کردند و شناورهایی را خریداری کردند و حرف ما این است که دو دسته اول یعنی ژن های خوب و مافیای صیادی باید کنار بروند؛ تکلیف خارجی ها هم مشخص است رفتند و به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد برگردند، ما به دنبال ارتقای تولید و اشتغال هستیم؛  مردم بومی برای ما مهم هستند و برای این دسته از سازمان بازرسی و دادگستری می خواهیم در شناسایی این افراد به ما کمک کنند.

هرمزگان، نقطه ترانزیت قاچاق مواد مخدر

معاون دادگستری  هرمزگان در این نشست با بیان اینکه امید است حضور نمایندگان در استان به نفع مردم باشد و این سفر نتایج مثبت در پی داشته باشد گفت: از زمانی که صید ترال به موضوع جدی و داغی تبدیل شد در شئونات مردم استان تاثیر گذاشت؛ معیشت عمده مردم استان وابسته به دریا و صیادی است و در هر زمانی که تصمیماتمان در حوزه دریا اثرگذار شد در زندگی مردم تاثیر گذاشت. وی ادامه داد:  اغلب صیادان می گویند صید ترال در میزان ذخایر آبزی خلیج فارس و سواحل دریای عمان تاثیرگذار است بنابراین لاجرم ممکن است به سمت مشاغل و آسیب های خاصی روی بیاورند و ما در استان هرمزگان نقطه ترانزیت قاچاق مواد مخدر هستیم و در هر زمانی که معیشت مردم که دریامحور است با مشکل مواجه شده پر شدن ظرفیت زندان ها را در پی داشته است.

«حسین رئیسی»، عضو فراکسیون محیط زیست و نماینده مردم میناب در ادامه با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند تبعات منفی صید ترال را انکار کند، گفت: سازوکار نظارتی بسیار ضعیف است و شیلات نگاه جانبدارانه به این موضوع دارد و همچنین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسط مسئولان حاضر در این نشست تکذیب شده و همچنین صید ضمنی که مطرح می کنند در حال کاهش آن هستیم را هیچ کس جز سازمان شیلات تایید نمی کند بنابراین آمارهای سازمان دیگر مورد اعتماد نیست. رئیسی یادآور شد: شیلات مدعی است ذخایر مشترکی داریم و مانند میادین نفتی مشترک باید از آنها برداشت کنیم. باید همانطوری که برای حفظ ذخایر دریای خزر توانستیم کشورهای حوزه را متقاعد کنیم امیدواریم در این رابطه هم به جمع بندی برسیم. شیلات باید به ترال داران ایرانی که مجوز داده توجه داشته باشد و بهتر است این صید تغییر کاربری داده شده و برای صیادان برنامه ریزی شود.

«جلال رشیدی کوچی»، عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در این نشست با تاکید بر اینکه به راحتی می توان شناورهای ترال را تغییر کاربری داد اما کار درست را هر چه تغییر دهیم غلط تر می شود تصریح کرد: میانگین عمق خلیج فارس 50 متر است و ترال داران می گویند در عمق 20 متری صید می کنیم سوال اینجا است که اگر در عمق دریای عمان صید می کنید 12 شناوری که سپاه توقیف کرده کجا صیادی می کردند در این رابطه جای این سوال باقی است که آیا در دنیا که صید ترال انجام می شود در فاصله 12 مایلی از ساحل است و عمق دریای آنها به اندازه خلیج فارس و دریای عمان است؟

نماینده مردم مرودشت یادآور شد: نباید خودمان را با این عددها گول بزنیم. سود ترال داران در فانوس ماهی نیست بلکه در رابطه با ماهی های خوراکی است در حالی که قوه مقننه و قضائیه به این موضوع ورود کردند که جلوی 100 شناور را بگیرند و مشخص نیست چه قدرتی پشت این قضیه وجود دارد از سویی هزاران شناور سبک به خاک سیاه نشستند جای تعجب است که هزار صیاد ترال را می بینند اما 40 هزار صیاد را نمی بینند. 

وی ادامه داد: صید ترال به برج ها و ویلاهایی شبیه است که آقازاده ها در ولنجک و لواسان ساختند و کسی کار به کارشان ندارد اما آلونک پیرزنی به سادگی تخریب می شود. وقتی شناورها می توانند در 30 مایلی صید کنند چرا به 8 مایلی می آیند چگونه نمی توان بر روی کشتی به این بزرگی نظارت کرد چطور بر روی کامیون ها می توان چی پی اس نصب کرد اما بر روی کشتی های ترال نمی شود. در این رابطه می طلبد جرایم سنگینی برای تخلف از قانون در نظر گرفته شود.

منبع: خانه ملت
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها