شهر قرمز شلوغ!!!



از یکم آذر و با آغاز محدودیت‌های جدید ستاد ملی و استانی کرونا، بسیاری از اصناف غیر ضرور استان هرمزگان کرکره‌ها را پایین کشیدند. صنف طلا و جواهر، مشاورین املاک و اتومبیل و ...ازجمله صنوفی هستند که به تعطیلی دوهفته‌ای رفتند.
گزارش میدانی خبرنگار ما حاکیست، علیرغم تعطیلی بازار بندرعباس، پاساژ و اماکن تجاری، شاهد شلوغی خیابان‌ها، ساحل شهر و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها و داروخانه‌ها هستیم. نمی‌دانیم، شاید ویروس کرونا در مشاغل گروه یک، جنب‌وجوشی ندارد و از اثر می‌افتد، شاید هم برای مردم بد جاافتاده که در مغازه‌هایی که مایحتاج روزانه‌شان را تأمین می‌کنند، مریضی سراغ کسی نمی‌آید. در بندرعباس به کسبه‌ای هم برخوردیم که کرکره را تا نیمه پایین داده و بین باز و بسته بودن گیرکرده بودند. در این گیرودار بخش خصوصی یا علنی یا چراغ خاموش در حال فعالیت‌اند.
بسیاری از شهروندان در روزگار کرونایی که آقایان مسئول از مردم می‌خواهند از تجمع و ترددهای غیرضروری خودداری کنند، با فراموشی آنچه از شیوع ویروس کرونا بر جامعه گذشته، همه‌چیز را تمام‌شده می‌دانند و این‌چنین در سطح شهر حضور پیدا می‌کنند. به نظر می‌رسد با اعمال محدودیت‌های جدید و کاهش تعداد کارکنان دستگاه‌های مختلف دولتی و انجام دورکاری، سطح شهر بندرعباس همچون ماه‌ها و سال‌های بدون کرونا شلوغ و مردم با خودروهای شخصی و بدون ترس از شیوع ویروس کرونا در تردد هستند؛ اما آنچه بسیار نگران‌کننده است اینکه باگذشت حدود 10 ماه از زمان شیوع این ویروس و حتی با اعمال محدودیت‌های جدید، بسیاری از مردم دیگر حساسیت گذشته را ندارند و به‌راحتی و بدون استفاده از ماسک و دستکش و حتی بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی درسته شهر تردد می‌کنند.
متأسفانه فروشنده‌هایی هم هستند که بهداشت را فراموش کرده نه از دستکش استفاده می‌کنند و نه از ماسک.از سویی دیگر درحالی‌که خودرو‌های بومی با پلاک شهرستان‌هایی که دارای وضعیت قرمز یا نارنجی هستند، حق خروج از شهرستان را ندارند و خودرو‌های با پلاک غیربومی شهرستان‌های دیگر نیز حق ورود به این شهرستان‌ها را ندارند، اما در گوشه و کنار شهر بندرعباس، خودروهایی را می‌توان دید که با پلاک‌های غیربومی و وسایل سفر وارد این شهر شده، سرنشینان آن در حال گشت‌وگذار در شهر هستند، این در حالی رخ می‌دهد که محدودیت‌ها با استقرار نیروهای پلیس در ۹ ورودی هرمزگان اعمال می‌شود و در شهر بندرعباس مرکز استان نیز در چهار نقطه میدان دفاع مقدس، میدان شهید باهنر، بلوار شهید رجائی و بلوار راه‌آهن مبادی ورودی و خروجی کنترل خواهد شد.حال این پرسش پیش می‌آید که تردد این خودروها در خیابان‌های بندرعباس چگونه ممکن شده است؟ حال شهر خوب نیست، باید نظارت‌ها جدی‌تر شود. گرچه اعمال محدودیت‌هایی جدید، مشکلات بسیاری برای بیشتر گروه‌ها به‌ویژه مشاغل غیررسمی و کسانی که حقوق و درآمد ثابتی ندارند، خواهد داشت اما چاره‌ای نیست جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا بتوان شیوع این ویروس راکمی کنترل و اندکی به‌روزهای خوب نزدیک شد. جان کلام؛ شهر قرمز است اگر مردم غافل شوند کرونا می‌گیرند و شاید یکی از کسانی بشوند که در حسرت دم و بازدمی آسوده در بیمارستان‌ها افقی شده‌اند. هرگز فراموش نکنیم که ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها