سرگیجه یکی دیگر از علائم شایع در کرونا



طبق مطالعات جدیدی که انجام شده است گیجی و سرگیجه یکی از علائمی است که کووید ۱۹ در کنار سایر علائم گسترده ایجاد می کند که البته گیجی علامت شایعتری است.

 

به گزارش صبح ساحل، دکتر بهروز امیرزرگر( متخصص گوش، گلو بینی و جراحی سر و گردن و فلوشیپ جراحی گوش و قاعده جمجمه) گفت: طبق مطالعات جدیدی که انجام شده است گیجی و سرگیجه یکی از علائمی است که کووید ۱۹ در کنار سایر علائم گسترده ایجاد می کند که البته گیجی علامت شایعتری است. مطالعات اخیر نشان می دهد در ۲ درصد بیماران گیجی و سرگیجه به عنوان علامت اولیه در بیماری کووید گزارش شده است. البته نمی توان گفت هر سرگیجه و گیجی نشانه کرونا است. سرگیجه ممکن است علل مهم دیگری داشته باشد.
ایشان ادامه داد: سرگیجه واقعی سرگیجه ای است که فرد احساس می کند محیط به دورش می چرخد یا خودش به دور محیط می چرخد. این حس یک حس کاذب است. اما بیشتر بیماران گیجی، سبکی سر، تاری دید و عدم تعادل را به عنوان سرگیجه واقعی مطرح می کنند.
فلوشیپ جراحی گوش و قاعده جمجمه گفت: حالت گیجی نسبت به سرگیجه واقعی در سالمندان شایعتر است و حتی گفته می شود شایعترین علت مراجعه سالمندان بالای ۷۵ سال گیجی است. این حالت گیجی می تواند به علل مختلفی چون اختلال عملکرد سیستم قلبی عروقی، حالت های اضطرابی، مصرف برخی از داروها یا حتی به دنبال سوار شدن به خودرو، کشتی و هواپیما اتفاق بیفتد.
دکتر امیرزرگر عنوان کرد: سرگیجه واقعی شیوع کمتری دارد و از مهمترین علت های آن بیماری های گوش، حلق و بینی و بیماری های مغز و اعصاب است. شایعترین علت سرگیجه واقعی با منشاء گوش و حلق و بینی سرگیجه خوش خیم وضعیتی است. وضعیتی که بیمار چند ثانیه سرگیجه واقعی دارد و زمانی اتقاق می افتد که سرش را به عقب حرکت می دهد یا به پهلو دراز می کشد و سرش را می چرخاند.
یک عامل بسیار شایع احساس گیجی در سالمندان افت فشارخون وضعیتی است و وقتی احساس می شود که بیمار می خواهد تغییر وضعیت بدهد. مثلا از وضعیت خوابیده به وضعیت نشسته یا از وضعیت نشسته به حالت ایستاده دربیاید. علت افت فشارخون وضعیتی این است که وقتی سن بالا می رود سیستم های تنظیم فشار خون ضعیف می شود. در حالت عادی در زمان تغییر وضعیت، فشار خون کمی افزایش می یابد اما در افراد مسن و کسانی که داروهای پایین آورنده فشارخون مصرف می کنند این سیستم ضعیف شده و باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هر گونه سرگیجه و گیجی در سالمندان نیاز به بررسی دارد. چرا که سرگیجه و گیجی در سالمندان می تواند باعث سقوط و افتادن بشود. سقوط در سالمندان با عواقبی چون شکستگی لگن و سایر استخوان ها و نیز عوارض جدی و بار اقتصادی همراه است.

 

منبع:صداوسیما

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها