رییس نمایندگی وزارت امورخارجه در بندرعباس:

شهر بندرعباس و نینگبو چین در سال 2021 خواهرخوانده می‌شوند



رییس نمایندگی وزارت امورخارجه در بندرعباس گفت: موضوع خواهرخواندگی بین شهر بندرعباس مرکز هرمزگان و نینگبو چین در دستورکار سرکنسولگری جهموری اسلامی ایران در شانگ‌های قرار گرفته است و مقرر شد در سال 2021 این طرح منعقد شود.

به گزارش صبح ساحل،به نقل از ایرنا، «سعید شعبان»، روز سه شنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها گفت: قرار است در سال۲۰۲۱ و به مناسبت پنجاهمین ساالگرد برقراری روابط سیاسی بین ۲ کشور ایران و چین این طرح خواهرخواندگی منعقد شود.
وی افزود: اولویت نمایندگی وزارت امورخارجه در بندرعباس توسعه‌ی روابط با کشورهای هدف همچون چین بوده و در این راستا تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.
رییس نمایندگی وزارت امورخارجه در بندرعباس اضافه کرد: بدنبال دیدارهای دوره ای و دیپلماتیک سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگ‌های با مقام‌های چینی در شهریور امسال، بنا بر درخواست این نمایندگی  در سفری که به استان ججیانگ و شهر بندری نینگبو داشته، خواستار توسعه همکاری های مشترک استانی میان شهرهای بندرعباس و نینگبو هستیم که مورد استقبال طرف چینی قرار گرفته است. 
شعبان ادامه داد: بدلیل شیوع ویروس کرونا در جهان و اعمال محدودیت‌های سفر در بیشتر کشورها، تمامی  نشست‌ها به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌گردد.


وی افرود: روز گذشته نشست انلاین با حضور اعضای اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی بندرعباس، رییس اتاق مشترک ایران و چین و اعضای شورای توسعه روابط خارجی چین در نینگبو برگزار و موضوع های مهمی از جمله توسعه روابط دریایی و صادرات محصولات دریایی مورد تاکید قرار گرفت. 
رییس نمایندگی وزارت امورخارجه در بندرعباس افزود: همچنین وبیناری نیز بین دانشگاه هرمزگان و دانشگاه چینی (Nortwestem Polytechnical university) در حال برنامه ریزی است که به زودی زمان برگزاری آن اعلام خواهدشد.شعبان در پایان از حمایت های وزارت امورخارجه و تعامل و همکاری سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگ‌های بویژه شخص سرکنسول و کارشناس اقتصادی آن قدردانی کرد و گفت: نشست روز گذشته اتاق بازرگانی بندرعباس و نینگبو باب جدیدی در حوزه‌ی اقتصادی بین  شهر بندرعباس و نینگبو گشود.

گفتنی است در مهرماه امسال؛ جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس، با دستور کار "تعامل و هم‌اندیشی فی‌مابین شورای اسلامی شهر بندرعباس و اداره کل زندان‌های هرمزگان" و همچنین "پیشنهاد خواهرخواندگی شهر بندرعباس توسط شهر کوبه ژاپن" برگزار شد. در این جلسه «اسلام باوقار»، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به دستور کار "پیشنهاد خواهرخواندگی شهر بندرعباس توسط شهر کوبه ژاپن" گفت: ما ازنظر اقتصادی شبیه به کشور ژاپن نیستیم اما دنیا دیدن به از ندیدنش است، ما می‌توانیم با انعقاد قرارداد خواهرخواندگی با شهر کوبه ژاپن از تجربیات این شهر استفاده کنیم. اگر چند چیز کوچک نیز از آن‌ها یاد بگیریم کافی است.

همچنین در این میان، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: شهر کوبه شهری با یک و نیم میلیون جمعیت و ازنظر بندری و خطی بودن شبیه به بندرعباس است، اسکله کانتینری دارد و بعد از زلزله سال ۱۹۹۵ رتبه کانتینری‌اش تنزل پیدا می‌کند. فرجام دانش بیان کرد: بعدازاین زلزله شهر کوبه معروف و به نماد شهرسازی در جهان تبدیل شد، در این راستا بعد از زلزله روی مواردی که ضعف داشتند کار کردند، تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی خود را به ۱۰ برابر افزایش دادند، ۱۲۰ ایستگاه تک ماشینه ایجاد کردند، مقاومت سازه‌هایش در زلزله به قدرت ۸ ریشتر به مدت ۵ دقیقه است و همچنین به سمت آموزش ایمنی به مردم  رفته‌اند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: موقعیت جغرافیایی و فرهنگی شهر کوبه ژاپن بسیار نزدیک به بندرعباس است و دلایل و عوامل بسیاری انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با این شهر را توجیه می‌کند. حمیدرضا حیدری پوری بیان کرد: سفر من و دانش هیچ هزینه‌ای برای شهرداری بندرعباس نداشته و کل هزینه را کشور ژاپن پرداخت کرده، ما بین هزار و ۴۰۰ نفر در کل کشور برای این سفر انتخاب شدیم و این سفرها با رایزنی نبوده است. خواهرخواندگی یک ریل برای ما هزینه نخواهد داشت، شرکتی در ژاپن در خصوص این مسائل هزینه می‌کند و نیازی نیست نگران مسئله هزینه‌های رفت آمد آن باشیم.

گفتنی است؛ در این جلسه دستور کار "انعقاد قرارداد خواهرخواندگی شهر بندرعباس با شهر کوبه ژاپن" به رأی گذاشته شد و با حداکثر آراء به تصویب رسید.

بندرعباس کجا، کوبه کجا!!!

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها