پیشکسوت فوتبال هرمزگان :

نمی دانم فوتبال ما به کجا می رود



در تیم های پرسپولیس، آیندگان ، وحدت ، توانیر، آرش قشم ، آرش بندرعباس، هلال احمر، آبفا، مسعود و در تیم های  منتخب نوجوان،  جوانان و امید استان و منتخب بسیج استان بازی کرده است. افتخارات زیادی کسب نموده است و اوج فوتبالش در تیم های آرش بندرعباس و تیم آبفا بندرعباس در سال های ۷۶ و ۷۷  بوده است.  گفت وگوی اختصاصی صبح ساحل را با این پیشکسوت فوتبال هرمزگان با هم  می خوانیم. 

لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.

فریدون ملیوار هستم ، متولد سی و یکم شهریور ماه ۱۳۵۲ ، متاهل دارای دو پسر به نام های  میلاد و فواد،  اهل وساکن بندرعباس محله شهناز. 

 دوران ورزشی شما چگونه آغاز شد؟ 

عاشق گل کوچک بودم وتوسط علی افروخته و استاد حسین آبهشت ازخردسالی به تیم پرسپولیس بندر معرفی شدم. 

 الفبای فوتبال را در کدام تیم و با چه مربی آموختید؟ 

شروع فوتبالم درتیم پرسپولیس و زیرنظر مربی عزیزم حسین آبهشت فوتبال را اصولی فرا گرفتم. 

 از فوتبال مدارس و افتخاراتی که در آن کسب  کرده اید بگویید؟ 

سال ۶۷ با مدرسه سیدجمال الدین و زیر نظر محمدرضایی قهرمانی مدارس بندرعباس راکسب کردیم.  درهمان سال به تیم منتخب آموزشگاه های بندرعباس انتخاب شدم و با قهرمانی شهرستان با مربی خوبم  ببراز عارفیان جهت مسابقات کشوری به منتخب استان دعوت شدم و توانستیم به اتفاق بازیکنان خوب استان قهرمان مسابقات مدارس کشور در همدان بشویم. 

 تا کنون در چه تیم هایی فوتبال بازی کرده اید ؟ 

در تیم های پرسپولیس، آیندگان ، وحدت ، توانیر، آرش قشم ، آرش بندرعباس، هلال احمر، آبفا، مسعود و در تیم های  منتخب نوجوان،  جوانان و امیداستان و منتخب بسیج استان بازی کرده ام و افتخارات زیادی کسب کرده ام.
 

اوج فوتبال شما با کدام تیم و در زمان چه بازیکنانی شکل گرفت؟ 

اوج فوتبال من  در تیم های آرش بندرعباس و تیم آبفا بندرعباس در سال های ۷۶ و۷۷ در کنار بازیکنان خوبی همچون مصطفی ناصری ، محمودخوشنواز، شهرام رحمانیان، امیدحیدری،  علیرضا پاژنگ،  حبیب فرخی،  محمدعلی موذن و  سعید سررشته داری شکل گرفت. 
 

در کدام پست بازی می کردید ؟ 

در پست هافبک نفوذی وپیستون های چپ و راست

 در کنار چه کسانی راحت تر بازی می کردید؟ 

درکنار بزرگانی فوتبالی همچون  شهرام رحمانیان ، محمودخوشنواز، مصطفی ناصری ،  رضامظفری ، محمدخدابخش و علی غفاری

 چه افتخاراتی کسب نموده اید؟ 

قهرمانی مدارس شهرستان ، قهرمانی مدارس استان،  قهرمانی آموزشگاه های کشور، قهرمانی لیگ استان با تیم هلال احمر، قهرمانی با تیم آرش در مسابقات شهرستان ، قهرمانی با تیم آرش قشم ، قهرمانی با تیم آبفابندرعباس درلیگ های دو و یک و صعود به لیگ برتر ، مقام سوم وزارت نیروبا تیم آبفا و کسب مقام سوم با تیم منتخب بسیج کشور از افتخارات ورزشی من هستند. 

 مربیان شما چه کسانی بوده اند؟

مربیان ارزشمندی همچون  حسین آبهشت،  علی افروخته،  موسی عباسی،  ابراهیم باعثی،  مرحوم عباس حسن پور،  فریدون عزیزی ، مرحوم حسین عطایی،  احمد شاهی ، ببرازعارفیان،  محمدرضایی،  حسن حسین پور، محمد رحیمی،  قاسم صداقت،  دادخدامیری،  چوپانی ، حسن فلامرزی،  مرحوم محمدمرادی،  محمدزراعتکار و  منصور رئیسی که دست همگی آن هارامی بوسم . 

 الگوی فوتبالی شما چه کسانی هستند ؟ 

دراستان بزرگانی همچون عباس سرخاب ومهدی فلامرزی و درسطح کشورمحسن آشوری وحمید استیلی 

 قشنگ ترین گلی که در دوران بازیگری زدیدبه کدام تیم و دروازه بان بوده است ؟ 

زمانی که درجوانان پرسپولیس بازی می کردم.  در یک دیدار از جام حذفی تقریبا از وسط زمین یک گل به تیم کشتی سازی زدم که عبدالله دل زنده نژاد درون دروازه آن ها بود. یک گل دیگر هم که در خاطرم نقش بسته است در بازی آرش و امید اوزیها در نیمه دوم تازه به زمین آمده  بودم که از پشت محوطه جریمه شوت زدم وگل خاطره انگیزی برام شد. و گل نیمه نهایی به کرمان که ازوسط زمین زدم که باهمان گل به فینال رسیدیم. 
 

بهترین بازی را مقابل کدام تیم انجام داده اید؟ 

بهترین بازی با تیم منتخب هرمزگان در مقابل تیم جوانان یزد انجام دادم و در آن بازی من یک گل زدم اما در پایان بازی را دو بر یک باختیم. این بازی اولین دیداری بود که من با محمد گلکار زوج خط حمله بودیم. 

 از هم بازی های شما کدام بازیکن به سطح برتر فوتبال کشور رسیده است ؟ 

علی رضا غفاری بازیکن خوبی که توانست در سطح کشور بازی کند.  البته در آن  مقطع تیم ها در سطح جوانان برنامه ای برای استعداد یابی نداشتند و الا  بازیکنان زیادی بودند که می توانستند به راحتی درسطح کشور بازی کنند . هرمزگان همیشه درفوتبال پایه  عالی بود. 

 در فوتبال به حق خودتان رسیده اید؟ 

خیر، در فوتبال کشور برای دیده شدن باید هزینه کنید.  چه ستاره هایی بودند که تا آخر عمرشان گمنام ماندند  و شایسته سالاری هیچ وقت در هیچ زمینه ای محقق نشد. 

 صمیمی ترین دوست فوتبالی خود را نام ببرید؟ 

محمودخوشنواز و مصطفی ناصری از دوستان صمیمی فوتبالی من هستند.  

 قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟ 

قهرمانی در مسابقات آموزشگاه های کشور از زیباترین خاطرات ورزشی من هستند. وقتی به کرمان گل زدم بعد ازپایان  بازی مربی کرمان من را بالای سر خود بلند کرد  ومن را پله خطاب می کرد. ولی متاسفانه وقتی به بندرعباس آمدیم دريغ از یک تشکرخشک و خالی از سوی مسئولان. 

 چه توصیه ای به فوتبالیست های جوان دارید؟ 

توصیه من به جوانان عزیز این است که در کنار ورزش تمرکز خوبی روی درس داشته باشند و اگر می خواهند  در ورزش موفق باشند فقط تلاش کنند و به دنبال هیچ حاشیه ای نباشند. 
 

از فوتبال استان بگویید آیا در جایگاه خودش قرار دارد؟ 

این استان سرشار از استعدادهای ناب است که متاسفانه روز به روز داریم آن ها را از دست می دهیم.  هرمزگان در زمینه بازیکن و مربی هیچ مشکلی ندارد  اما به عنوان مثال تیمی مثل شهرداری با چندین سال فعالیت یک زمین تمرین از خودش  ندارد ، چرا باید این گونه باشد.  یک زمانی تیم های استان همسایه برای موفق شدن از ما الگو می گرفتند اما حالا ما باید حسرت موفقیت های آن ها را بخوریم.  نمی دانم فوتبال ما به کجا می رود  ولی این را می دانم که اگر هرچه زود تر به دادش نرسیم ورزشی به نام فوتبال در هرمزگان نخواهیم  داشت. 

 تیم مورد علاقه شما در جهان؟ 

بارسلونا و برزیل 
 

بهترین دروازه بان فوتبال هرمزگان از نگاه شما ؟ 

درگذشته حسن  عسکری، رضا  رحمان زاده ، حسن زرنگارو درحال حاضر مجتبی روشنگر از بهترین های هرمزگان می باشد. 

 بهترین مربی کنونی ایران؟ 

یحیی گل محمدی 

 بهترین مربی دنیا از نظر شما؟ 

یورگن کلوپ 

 چرا حضور پیشکسوتان در ورزش فوتبال کمرنگ شده است؟ 

تا امروز به یاد ندارم برای پیشکسوتان عزیز جلسه ای یا مراسمی گرفته باشند . به نظرمن فقط با ارزش گذاری به این عزیزان می توان انگیزه خوبی برای بازگشت گران بهای این خوبان به عرصه ورزش داشته باشیم. 

 دوست دارید برای ورزش هرمزگان چه خدمتی بکنید که به یادگار بماند؟ 

بنده ازسال ۸۵ با باشگاه شهرداری همکاری دارم.  ازمدرسه فوتبال گرفته تا تیم دوم شهرداری یعنی شهرداری نوین کار کرده ام.  دوست دارم در زمینه استعدادیابی به شهرم خدمت کنم تا شاهد حضور فوتبالیست های هرمزگانی درسطح بالای فوتبال کشور باشیم. محمد قادری بازیکن ۱۲ساله ای بود که شاگرد من درمدرسه فوتبال شهرداری بود. این استان پراز محمدقادری است و فقط دستی می خواهد که آن ها را به سمت موفقیت هدایت کند.

 زیباترین جای هرمزگان از نظر شما؟ 

عاشق سواحل هرمزگان هستم. 

 ازدواج کرده اید؟ 

بله، سال ۷۷  ازدواج کردم و از تمامی حمایت های همسرم تشکر می کنم.‌

 اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟ 

در کنار مربیگری ، ماهیگیری و مسافرت البته قبل ازکرونا جز برنامه های اوقات فراغت من بود. 

  از کلاس های مربیگری که رفته اید بگویید؟ 

مدرک مربیگری C، D و B را دارم  ولی متاسفانه سال گذشته به لطف و مساعدت هیات فوتبال نتوانستم در کلاس A شرکت کنم.  به واسطه حضورمحمد کارگران درهیات فوتبال شهرستان کلاس های توجیهی خوبی باحضور اساتید خوبی مثل مجید جلالی و اصغر مازیار ازبرجسته ترین  مدرس های فوتبال ایران  برگزار شد که امیدوارم تداوم داشته باشد چون خروجی آن  درجهت رشد فوتبال استان ضروری می باشد. 

 برای بازگشت باشگاه های قدیمی به صحنه فوتبال چه پیشنهادی دارید؟ 

تا باشگاه های قدیمی به صحنه برنگردند هیچ اتفاق مثبتی برای فوتبال این شهر نمی افتد. باشگاه های قدیمی نیاز به حمایت مالی دارند و تا مشکلات مالی آن ها بر طرف نشود آن ها نمی توانند دوباره فعالیت خودشان را شروع کنند.‌ تشکیل اتحادیه می تواند به کمک فوتبال ما و باشگاه ها بیاید. 
 

 بهترین فوتبالیست های فعلی هرمزگان را معرفی می کنید؟ 

محمد قادری،  مهرداد آوخ و  هادی دهقانی 

 خانواده هم اهل ورزشی هستند ؟ 

پسربزرگم میلاد تا نوجوانی بازیکن شهرداری بود. فواد پسرکوچک ترم  پارسال بازیکن البدرکنک بود و درحال حاضر برای حضور در تیم تیپ تفنگداران تست داده است. همسرم هم علاقمند به ورزش است  و مسابقات ورزشی را دنبال می کند. برادرانم محمد حسین ، اسماعیل ، ذکریا و حامد همه فوتبالیست بودند. 

 برای این که هرمزگان حداقل یک تیم در لیگ یک کشور داشته باشد چه راهکاری دارید؟ 

استانی مثل  هرمزگان با این همه منابع مالی چرا باید این قدر محروم باشد. اگر این منابع در اختیار سایراستان ها بود اکنون بهترین تیم را در کشور داشتند. متاسفانه سهم این استان از منابع را دارند سایر استان ها استفاده می کنند و خود هرمزگان برای اداره یک تیم درمانده است‌. 

 با این همه درآمد و سرمایه داشتن حداقل یک تیم در لیگ یک کمترین خواسته فوتبالیست های این استان می باشد. در حال حاضر فعالیت ورزشی هم دارید؟ 

مربی مدرسه فوتبال هستم و با تیم فوتسال گاز استان تا قبل از کرونا همکاری داشتم. 

 وحرف آخر...

شکرمی کنم از همه عزیزانی که تا امروز همراه من بودند و بنده را تحمل کردند.  تشکر ویژه از پدرمرحومم،  مادر گرانقدرم، همسر عزیزم و خانواده همسرم که همیشه درکنارهم  هستیم. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها