رئیس اتحادیه صنفی گوشت و پروتئین شهرستان بندرعباس خبر داد

وعده کاهش قیمت مرغ در سه‌ماهه پایان سال / مشکلی در توزیع نداریم


نویسنده: سامیه طهورنیان

| تأخیر و سو مدیریت در جوجه ریزی به‌موقع مرغداران باعث شده که کمبود مرغ در هرمزگان پیش بیایید. بازار استان هرمزگان فعلاً باید با مرغ منجمد و با مرغ گرم 30 هزارتومانی سر کند تا از هفته‌های آینده مرغ گرم با قیمت مصوبه کمتر وارد بازار شود. مسئولان معتقدند که کمبود نداریم و جوجه ریزی به‌اندازه کافی صورت خواهد گرفتو انتظار دارند که در هفته‌های آینده، قیمت مرغ به زیر 29 هزار تومان سقوط کند.

 

صف‌های طولانی برای مرغ‌های منجمد

بازار پروتئین کشور هنوز در تلاطم‌های ارزی و سو مدیریت در نوسان شدید قرارگرفته است. قیمت مرغ متغیرتر از قیمت گوشت قرمز است و همچنان در مسیر صعودی پیش می‌رود و مصرف‌کنندگان در صف‌های طولانی و طولانی‌تر به انتظار می‌ایستند. بر اساس مشاهدات میدانی در هفته نخست آذرماه، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در خرده‌فروشی‌های سطح شهر بندرعباس به حدود 35 هزارتومانی رسیده است که البته در برخی مناطق باقیمت کمتر یعنی حدود ۳۰ هزار تومان هم به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. مردم در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از صف‌های خرید مرغ به اشتراک می‌گذارند که نشان می‌دهد، استان هرمزگان همانند سایر استان‌های کشور، دچار کمبود مرغ است. با افزایش قیمت گوشت مرغ گرم در هرمزگان و با دستور استاندار و هماهنگی با معاونت امور دام جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت استان، این عرضه بدون محدودیت آغازشده است. در پی این دستور 360 تن مرغ گرم در استان هرمزگان توزیع شد؛ اما این توزیع‌ها کمبود مرغ موردنیاز مردم را در سطح استان جبران نکرد. مردم برای خرید مرغ‌های منجمد باقیمت مصوب 15 هزار تومان در صف‌های طولانی قرار گرفتند. این اتفاق‌ها در حالی می‌افتد که کشور در قرنطینه دوهفته‌ای با محدودیت‌های تردد و تعطیلی کسب‌وکارها مواجه است.

 

 

کاهش جوجه ریزی برابر با افزایش قیمت مرغ

کاهش ناگهانی قیمت جوجه یک‌روزه در هفته دوم مهرماه که  2 هزار 900 تومان به زیر 900 تومان رسید،  باعث شد با  کاهش تولید جوجه یک‌روزه در کشور  مواجه شویم . پیش‌ازاین نیز کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که با سو مدیریت در توزیع ارز برای دریافت کنجاله های سویا، کشور در پاییز امسال قطعاً دچار کمبود مرغ و تخم‌مرغ خواهد شد.

حتی برخی کارشناسان معتقدند که دولت و کارگروه تنظیم بازار خود به گرانی قیمت‌ها دامن می‌زنند و بدون برنامه‌ریزی صحیح با افزایش قیمت‌ها موافقت می‌کنند. نتیجه اینکه بازار مرغ دچار نوسان‌های بی‌سابقه‌ای است به‌طوری‌که در کمتر از چند روز، قیمت مرغ در بازار به‌یک‌باره 10 هزار تومان اضافه شد.

به نوشتهٔ سایت «تیتر برتر» ستاد تنظیم بازار در ابتدای مهرماه با افزایش قیمت مرغ موافقت کرد. آن‌ها دلیل را به دلیل کمبود نهاده‌ها در بازار عنوان کردند. این افزایش قیمت به‌صورت ناگهانی،  قیمت مصوب این محصول را از 14400 تومان به 20400 تومان افزایش داد.

از سویی برخی کارشناسان معتقدند که اکنون مرغ زنده در مرغداری 25 هزار تومان فروخته می‌شود و با همین تناسب طبیعی است قیمت مرغ گرم در بازار و میدان‌ها 35 هزار تومان باشد.

 

وعده کاهش قیمت مرغ در هرمزگان

رئیس اتحادیه صنفی گوشت و پروتئین شهرستان بندرعباس در گفتگویی اختصاصی ، گفت: قیمت مصوب مرغ در بندرعباس 290.600 ریال است که در صورت اجرایی شدن مصوبه «ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» این قیمت به‌زودی کاهش پیدا خواهد کرد. او قیمت مصوبه ستاد تنظیم بازار را 204.000 عنوان کرد.

او با بیان اینکه قیمت مبنای محاسبه ما مرغ زنده است گفت: زمانی که جهاد کشاورزی هنوز قیمتی به ما نداده است ما فعلاً  مرغ را با همان قیمت 29 هزار تومان عرضه می‌کنیم.

علی رحیمی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت مرغ در بازار متعادل می‌شود یا نه، گفت: سازمان جهاد کشاورزی با قول جوجه ریزی که برای سه ماه پایان سال داده است، امید این می‌رود که قیمت‌ها کاهش یابد. او با اشاره به اینکه در توزیع مشکل نداریم، افزود: متولی تولید، سازمان جهاد کشاورزی است، اگر آن‌ها با زمان بندی مناسب، نیازسنجی و آنالیز دقیق بتوانند حجم موردنیاز ما را تأمین کنند به‌هیچ‌عنوان در توزیع مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه صنفی گوشت و پروتئین شهرستان بندرعباس در پاسخ  به اینکه عامل اصلی این صف‌های طولانی مرغ در هرمزگان چیست، گفت: نیاز فعلی مرغ در هرمزگان، روزانه تقریباً 80 تن است. در حال حاضر مقدار تولیدی کمتر از نیاز بازار است. متولی تولید بایستی به میزان لازم مرغ تولید کند. همان‌طور که اشاره کردم مشکل در اینجا تولید است نه توزیع. او اضافه کرد که در حال حاضر ما مرغ را 286.000 تحویل می‌گیریم و در بازار طبق مصوب 290.600 به فروش می‌رسانیم.

علی رحیمی در خصوص قیمت گوشت  هم گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله مخلوط ۱۱۳ هزار تومان و گوشت گوساله بدون چربی ۱۱۵ هزار تومان اعلام شد.

رئیس اتحادیه صنفی گوشت و پروتئین شهرستان بندرعباس با بیان اینکه قرار است قیمت گوشت گوسفندی در بازار کاهش یابد، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند ۱۲۳ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوسفند ران و سردست ۱۲۵ هزار تومان اعلام‌شده که به‌احتمال‌زیاد این قیمت کاهش خواهد یافت و به ران و سردست هر کیلو 117 هزارتومانی خواهد رسید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها