خریدار بدون اطلاع فروشنده در بندرعباس ، تلفن همراه را به نام خود کرد

دردسر غفلت از کد مالکیت



زن جوانی که از اعتماد فروشنده موبایل سوءاستفاده و اقدام به تغییر مالکیت گوشی وی به نام خود  کرده بود به پلیس فتا هرمزگان  فراخوانده شد.

   
قصد فروش تلفن همراه اش را داشت و مشخصات  آن به همراه مبلغ 3 میلیون تومان  در سایت دیوار وارد کرد ، ساعاتی گذشت چند نفر با شماره ای که اعلام کرده بود تماس گرفتند ولی بر سر قیمت به تفاهم نرسیدند  تا اینکه زنی حدود 30 ساله به نام سمیه ،با پذیرفتن این مبلغ و اینکه قصد خرید دارد ، خواست  تا موبایل مورد نظر را از نزدیک ببیند. او  در ساعت مقرر به همراه همسر و فرزند کوچکش به خانه زن فروشنده(مریم)  در بندرعباس رفت.  مریم با دیدن این‌خانواده، گوشی آیفون را  به آنها داد  تا از سالم بودن آن مطمئن شوند و خود مشغول بازی با پسربچه  شد غافل از اینکه خریدار بدون اطلاع، با ارسال کدفعال سازی برای شماره تماس خود،  اقدام به تغییر مالکیت گوشی آیفون کرده است .زن و شوهر لحظاتی بعد بیان داشتند که قصدشان خرید است و این گوشی را به نرخ 2 میلیون و 200 تومان میخرند نه 3 میلیون نومان. مریم که اصرار سمیه  را دید و همچنین به پول این گوشی نیاز داشت  راضی به فروش آن با همان مبلغ که او  گفته بود شد اما لحظاتی بعد منصرف شد و  تلفن را از سمیه گرفت که تا فردا خبر دهد با این مبلغ قصد فروش دارد یا نه.  
سمیه که می خواست  تلفن به او فروخته  شود  مابقی فرآیند انتقال مالکیت گوشی به نام خود را در منزل تکمیل کرد تا فروشنده نتواند موبایل به فرد دیگری بفروشد.
 
 تلفن به نام دیگری
یک ساعتی از این ماجرا نگذشته بود که فردی دیگری با دیدن این آگهی  در سایت دیوار با  مریم تماس گرفت و اعلام کرد که گوشی آیفون را خریدار است ، او 2 میلیون تومان را بیعانه پرداخت کرد و روز بعد  به خانه مریم آمد تا گوشی را بگیرد و یک میلیون تومان باقی مانده را پرداخت کند . مریم که مطمئن شد او خریدار گوشی آیفون وی است ، قصد انتقال مالکیت گوشی  به نام خریدار را داشت اما چندبار کد دستوری را وارد کرد ولی اخطار آمد که تلفن به نام شماره ای دیگری است...
مریم دچار شوک شده بود واز خریدار فرصت گرفت تا روز بعد این مشکل را حل نماید ، وی ظنش به سمت زن جوانی رفت که روز قبل به تفاهم مالی نرسیده بودند، با او تماس گرفت.
سمیه که فکر می کرد او  قصد فروش موبایل را دارد با گرمی سلامی کرد اما متوجه شد قول فروش به فرد دیگری داده شده است ،در اینجا بود که  او  اقرار کرد که در همان دیدار مطمئن بود که گوشی را  به دست می آورد تغییر مالکیت داده است  . مریم با عصبانیت  از سو استفاده از اعتمادش واینکه سمیه کلاهبرداری کرده است به پلیس فتا شکایت کرد ...
 
 کدهای دستوری سامانه همتا
سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان با بیان اینکه  هر شخصی پس از دسترسی به گوشی همراه با سیم کارت فرد دیگری، به واسطه کدهای دستوری سامانه همتا، می تواند عملیات انتقال مالکیت به سیم کارت جدید را انجام دهد گفت:  زن جوانی ضمن ارائه مرجوعه قضائی، مدعی شد مشتری از اعتماد وی سوءاستفاده و اقدام به تغییر مالکیت گوشی وی کرده است، لذا مراتب برای رسیدگی در دستور کار پلیس قرار گرفت.سرگرد «احسان بهمنی» ادامه داد: طی تحقیقات و بررسی های انجام شده مشخص شد شاکیه در ماه گذشته اقدام به ثبت آگهی فروش گوشی اپل در وب سایت دیوار نموده،خانمی برای خرید گوشی به صورت حضوری مراجعه و به بهانه مشاهده تنظیمات و عملکرد گوشی اقدام به انتقال مالکیت و ارسال کدفعال سازی برای شماره تماس خود کرده است. وی افزود: پس از عدم توافق برای قیمت تعیین شده، شخص مذکور به منزل برگشته و فرآیند فعال سازی انتقال مالکیت را تکمیل می نماید.سرگرد بهمنی گفت: شاکیه پس از مدتی با شخص دیگری توافق و 3 میلیون تومان بیعانه دریافت و آن را خرج می کند لذا در زمان واگذاری هنگام انتقال مالکیت متوجه شد گوشی به مالکیت متهمه ثبت شده است.وی با اشاره به اینکه  سرانجام با تکمیل پرونده مربوطه و هماهنگی با مقام قضائی، شخص خاطی به پلیس فتا احضار شد گفت: خریدار  اعلام داشت انگیزه اش  فشار به شاکیه برای فروش گوشی موبایل به او بوده است،ولی به محض اعتراض او پشیمان شد و ضمن معذرت خواهی از طریق واتس آپ کدفعال سازی جهت بازگردانی انتقال مالکیت برای فروشنده ارسال کرد.
 
 توصیه پلیس
سرپرست پلیس فتا استان به هموطنان توصیه کرد  که اگر می خواهید گوشی خود را بفروشید بنابراین هنگام بررسی گوشی توسط خریدار، حتماً مراقب فعالیت های او باشید. همچنین فروشنده موظف است با کدهای دستوری *#06# جهت دریافت شماره سریال و  *7777# برای استعلام اصالت دستگاه اقدام و مراتب به خریدار نشان داده شود و عملیات انتقال مالکیت پس از تسویه حساب با حضور مشتری و خریدار انجام شود.وی خاطر نشان کرد : مطلوب است شهروندان به صورت مستمر برای مشاهده محتوای آموزشی،مطالعه اخبار جرائم سایبری، مصونیت از شگردهای مجرمانه و گزارش جرائم سایبری به وب سایت
 ‎www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها