گفت‌وگوصبح ساحل با امیردریادار دوم «آریا شفقت رودسری»، به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش

سیطره بی‌حد و حصر ناوگان ایرانی



قدرت نظامی هر کشور را میزان امنیت آن تعیین می‌کند. در رتبه‌بندی قدرتمندترین ارتش‌های جهان، کشورهای فاقد دریا از این فهرست حذف می‌شوند. این موضوع اهمیت و جایگاه ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی را نمایان می‌کند. بومی‌سازی تجهیزات، ساخت شناورهای جنگی، زیردریایی و حضور ناوهای رزمی ایران در آب‌های‌بین‌المللی، از توان دفاعی بالای نداجا خبر می‌دهد. هفتم آذر سال ۵۹ در خلال دفاع مقدس، نیروی دریایی ارتش با اجرای عملیات موفقیت‌آمیز مروارید توانست دو سوم شناورها و پایانه‌های نفتی البکر و الامیه عراق را منهدم و ضربه سختی به رژیم بعث وارد کند. از آن پس به دستور امام خمینی (ره)، هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش نام‌گذاری شد. به همین مناسبت با امیردریادار دوم «آریا شفقت رودسری»، فرمانده قرارگاه ناوگان جنوب نداجا و ارشد نظامی استان هرمزگان گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
چگونه و در چه سالی وارد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شدید؟
دوران دفاع مقدس، سال 1363 مدتی را به عنوان بسیجی یگان‌های نظامی و ارتشی در مناطق عملیاتی حضور داشتم. این حضور جرقه و بارقه‌ی امیدی در دل من ایجاد کرد و سبب شد تا در سال 1367 در مقطع کارشناسی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر که زیرمجموعه نداجا است، فعالیت در نیروی دریایی ارتش را با درجه ناوبان دومی آغاز کنم. حدود یک دهه در شناورهای مختلف خدمت کرد. مسئولیت‌های گوناگونی را از افسر رسته تا فرماندهی، بنا به نیاز سازمان تجربه کردم. بیش از یک دهه نیز فرمانده مرکز آموزش تخصص‌های دریایی رشت بودم. در این مرکز 70 درصد بدنه نیروی دریایی، بیش از 22 تخصص را آموزش می‌بینند. در حال حاضر هم به عنوان ارشد نظامی استان هرمزگان خدمت می‌کنم.
 
ارتش و سپاه دو رکن اصلی جمهوری اسلامی هستند؛ این دو نیروی دفاعی در چه سطحی از تعاملات با یکدیگر قرار دارند؟
افزایش عزت و اقتدار جمهوری اسلامی، هدف مشترک و نهایی هر دو ارگان است. لذا این دو سازمان مجزا با دو رنگ لباس متفاوت اما با هدف مشترک در سطح عالی از تعاملات دو سویه، قرار دارند. تلاش می‌کنیم از توانمندی‌های یکدیگر برای افزایش قدرت دفاعی کشور بهره ببریم. بنابر اوامر فرمانده معظم کل قوا، مسئولیت‌ها و تقسیم‌بندی‌ها در حوزه‌ جغرافیایی صورت گرفته است تا بتوانیم به خوبی هم‌پوشانی داشته‌باشیم و از ظرفیت‌های موجود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی ارتش در جهت عزت و اقتدار کشور استفاده کنیم.

 
نیروی دریایی ارتش از نظر تامین تجهیزات در چه جایگاهی قرار دارد؟
نیروی دریایی یک نیروی تجهیزات محور هست. اوایل انقلاب با خروج کارشناسان خارجی همه گمان می کردند، غالب تجهیزات و شناورهای سنگین ما زمین گیر خواهد شد اما با عزم و اراده پرسنل نیروی دریایی این اتفاق صورت نگرفت و امروز به جایگاهی رسیده‎ایم که نیازمندی‌های حوزه‌ی دفاعی کشور را خودمان می‌سازیم. ناوشکنی که خیلی از کشورها از کشورهای تولید کننده با هزینه گزاف تهیه می‌کنند را ما با کمک وزارت دفاع و دانشگاه های سطح کشور با یک چهارم مبلغ می‌سازیم. زمانی که یک کشور در تامین تجهیزات دفاعی‌اش خودکفا باشد و هیچ وابستگی به بیرون نداشته باشد مسلما توان دفاعی آن کشور بیش از اندازه ارتقا خواهد یافت. ساخت ناوشکن، ناوموشک‌انداز یا یک زیردریایی در داخل کشور بدون اینکه حتی اقدام به تیراندازی، پرتاب موشک یا شرکت در رزمایش و مانوری کند، به خودی خود عامل بازدارنده است. علاوه بر این همین که دشمن اطلاعاتی از تجهیزات دفاعی شما در دست ندارد، امتیاز ارزشمندی است. در حوزه شناورهای زیر سطحی و سطحی اقدامات خوبی در حال انجام است و این نوید را به ملت شریفمان خواهیم داد که در آینده نزدیک در عرصه‌های دفاعی پیشرفت‌های چشمگیرتری را شاهد خواهند بود. رونمایی از زیردریایی‌های فاتح 2 و 3 با قابلیت‌های پیشرفته از جمله دانش رانش مستقل از هوا (سامانه رانش مستقل از هوا بنیادی‌ترین نقطه ضعف زیردریایی را که نیاز آمدن به سطح آب برای شارژ باطری‌ها است، از بین می‌برد) را در آینده شاهد خواهیم بود.
 
با توجه به دستاوردهای ارزنده نداجا؛ علت این‌که اخبار کمتری از فعالیت‌های این ارگان می‌شنویم، چیست؟
بیان همه‌ی توانمندی‌ها در بعضی عرصه‌های زمانی ضرورتی ندارد و در بعضی موارد شاید مناسب هم نباشد. مسلما سلسله مراتب فرماندهی هر موقع که صلاح بدانند به توانمندی‌های موجود اشاره خواهند کرد. یکی از اهداف اجرای رزمایش‌ها نمایش همین توانمندی‌ها است. آن چیزی که بایستی گفته شود و آن گفته باعث ارتقا امنیت دفاعی و ملی ما شود، به استحزار مردم می‌رسد.
 
آخرین تحولات منطقه و تعاملات رژیم اشغالگر اسرائیل را با کشورهای حوزه خلیج فارس، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه اقدام بعضی از کشورهای عربی در این خصوص اتفاق نامبارکی بود که رخ‌داد. اما چیزی که ما به عنوان سرباز ولایت به آن توجه داریم و در فرمایشات فرمانده معظم کل قوا هم بوده و برای ما یک دستور است؛ تمرکز بر افزایش توان دفاعی کشور در هر برهه از تاریخ است. برای اینکه نظام و کشور به خواسته‌های مطلوب خود برسد بایستی قوی شویم. این قوی شدن در تمامی اوقات لازم و ضروری است. لذا تلاش می‌کنیم در برهه‌های زمانی مختلف با اتفاقاتی که در سطح منطقه رخ می‌دهد، ابتدا نیروهای مسلح آن توان لازم و کافی را برای تامین امنیت نظام و کشور بدست بیاورند. البته سیاست نظام ما، سیاست تهاجمی نیست. سیاست ما این است: «نه ظلم می‌کنیم و نه اجازه می‌دهیم کسی به ما ظلم کند».  این اطمینان خاطر را به ملت ایران خواهیم داد که تا آخرین قطره خون به عنوان یک سرباز نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کنیم تا امنیت را که بسترساز فعالیت در سایر حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است، تامین کنیم. ما سرباز هستیم و آمده‌ایم که سرمان را جانمان را برای ملت و نظام خود فدا کنیم.
 
وضعیت فعالیت بانوان در نیروی دریایی ارتش چگونه است؟
براساس سیاست‌های ابلاغی بسیاری از کشورها از جمله ایران، بانوان در حوزه‌ی عملیاتی و شناوری فعالیت نمی‌کنند. در حال حاضر بانوان همکار در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در یگان‌های پشتیانی و اداره بهداشت غالبا مشغول به فعالیت هستند. شاید در آینده تدابیری پیش‌بینی شود که در بخش‌های مختلف فعالیت داشته باشند اما الان نمی توان پاسخ قطعی در این خصوص داد. با توجه به اینکه زندگی در دریا شرایط خاصی دارد در حال حاضر الزام و ضرورتی نیست که این اتفاق صورت بگیرد.
 
با توجه به موقعیت استراتژیکی که استان هرمزگان دارد، ضریب دفاعی این استان در مقابل دشمن چقدر است؟
به ملت ایران این اطمینان را می‌دهیم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حال حاضر به حدی از توانمندی رسیده‌اند که مطمئن باشند هر کشوری که قصد تعرض به زمین، هوا، دریا و منافع ایران اسلامی را داشته باشد، به گونه‌ای پاسخ دهیم که از عمل خود بسیار بسیار پشیمان شود. به قول فرمایش فرمانده معظم کل قوا :"دیگر دوران بزن و درو گذشته"؛ مطمئنا اگر کوچک‌ترین خطایی صورت بگیرد، چندین برابر متضرر خواهند شد. این جایگاه را مدیون روح شهدای نیروی دریایی ارتش هستیم که خلیج همیشه فارس را با خون خودشان رنگین کردند تا به عزت و افتخار نظام ما لطمه‌ای وارد نشود و نهال نوپای نظام به یک درخت تنومند تبدیل شود. امروز شاهد نقش تاثیرگذار کشور در منطقه هستیم.
 
سخت‌ترین چالشی که در دوره فرماندهی داشتید؟
یک آهن برای اینکه تبدیل به فولاد شود، حرارت کوره را تحمل می‌کند و بارها چکش می خورد و بعد فولاد آبدیده می‌شود. انسان برای اینکه به جایگاه برتری برسد باید چالش‌هایی را پشت سر بگذارد. یک ورزشکار نمی‌تواند با تمرینات عادی قهرمان شود. چالش‌های ما تلاش‌ها و سختی‌هایی بود که در طول این چند سال تجربه کردیم تا روی پای خود بایستیم و سراسر لذت بود نه چالش. ما از توانمندی‌های خود استفاده و فعل خواستن را صرف کردیم. و از وابستگی صد در صد به جایگاهی رسیدیم که امروز همه‌ی تجهیزات نظامی‌مان را در عرصه دریا خودمان تامین می‌کنیم. سختی‌هایی داشتیم اما بسیار شیرین و جذاب بود. نوع عملکرد و تصمیم گیری های دشمن نشان می‌دهد، نیروهای مسلح برای نظام افتخارآفرینی کردند.

در خانه هم فرمانده هستید؟
ما نظامی‌ها در محیط کار برای ایجاد اقتدار و امنیت، غرش و در منزل کُرنِش داریم. بنده در پختن غذا، مهارتی ندارم اما ظرف شستنم خوب است. واقعیت این است که من و همه‌ همکارانم مدیون فداکاری همسران و فرزندان‌مان هستیم. چرا که بخش عمده‌ای از دوران زندگی را در کنارشان نیستیم. به فرموده مقام معظم رهبری نیمی از ثواب عملکرد نیروهای مسلح متعلق به خانواده‌های آن‌ها است.

کلام پایانی برای مردم دارید؟
من و همکاران این دو بیت شعر را همیشه زمزمه می کنیم: «دریا به زیر چتر ما تا دور دست خاور است/ دشمن بداند بعد از این هر روز 7 آذر است/ مردان سکان‌دار ما رو سوی میدان کرده‌اند/ دستان خود تجهیز با قرآن و شمشیر کرده‌اند». منظور از قرآن در این‌جا مباحث معنویت و مسائل فرهنگی است. شمشیر نیز به معنای تجهیزات و سامانه‌های دفاعی ما است. دور دست خاور هم استعاره‌ای است از حضور نیروی دریایی در همه‌ اقیانوس‌ها. محدودیتی برای حضور در هیچ نقطه‌ای را نداریم اگر فرماندهی کل قوا دستور بفرمایند، حتی اقیانوس اطلس. با توجه به امکاناتی که داریم، سواحل و نزدیکی کشورهایی را پیمایش می‌کنیم که دشمن فکرش را هم نمی‌کند. هرگز این اجازه را نخواهیم داد که دیگران چشم طمع به منافع نظام و کشورمان داشته باشند.

در ادامه پاسخ‌های کوتاه‌ امیردریادار شفقت رودسری را به واژه‌های عجین‌شده با مسئولیتش، می‌خوانید.
خلیج فارس: محل عروج دریادلان سفید جامه نیروی دریایی ارتش که در این آب خفته‌اند.
وطن: عزتمند، با اقتدار، باعث افتخار
جو بایدن: جوبایدن، ترامپ، اوباما فرقی برای نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد ما به دنبال اقتدار هستیم.
نداجا: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فدای ملت
کرونا: ان‌شالله هرچه سریع‌تر از جهان و کشورمان رخت بندد
مدافعان سلامت: درود می‌فرستیم به شرف و تلاش سربازان عرصه‌ سلامت که همانند سربازان دوران دفاع مقدس فداکاری می‌کنند.
مردم هرمزگان: بسیار خون گرم، دوست داشتنی، غیور و زحمت کش. مستحق بهترین‌ها و ان‌شالله در آینده اتفاقات مثبتی برای این مردم صورت بگیرد.
امنیت: زمینه ساز پیشرفت همه‌ی عرصه‌ها. حدیث داریم دو موضوع آدمی تا از دستش ندهد قدرش را نمی داند، سلامتی و امنیت. امیدوارم این اتفاق برای کشور ما نیفتد. و قدر امنیت را بیش از پیش بدانیم. امنیت را همیشه داشته باشیم و قدرش را هم بدانیم.
دزدان دریایی: عواملی که چالش‌های کوچکی را در مقاطع مختلف ایجاد می‌کنند اما حضور همکاران بنده آن‌ها را خنثی می‌کند.

 

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها