از ابتدای سال جاری؛

برداشت بیش از ۱۶ تن آویشن از مراتع میناب



رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب گفت: از ابتدای فروردین ماه تاکنون بیش از ۱۶هزار کیلوگرم آویشن از مراتع این شهرستان برداشت شده است.

به گزارش صبح ساحل، خسرو بهرامی نژاد روز سه‌شنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: این گونه گیاهی از روستاهای «چهارده روستا»، «درگ و مشکالدین»، «چراغسوز کرت زنی» و «سیت» شهرستان میناب برداشت شده است.
وی بیان داشت: آویشن های برداشت شده علاوه بر مصرف در هرمزگان، بیشتر به استان‌های فارس، خراسان رضوی و اصفهان فرستاده شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب اظهارداشت:باتوجه به بارش‌های صورت گرفته در اواخر سال گذشته فرصت مناسب برای رشد و احیای گونه‌های مرتعی بویژه آویشن در مناطق کوهستانی ایجادشد، که در سالجاری مجوز برداشت این گونه مرتعی به تعاونی‌های فعال در زمینه منابع طبیعی شهرستان داده شد.
بهرامی نژاد با بیان اینکه توانمندسازی جوامع محلی و روستایی یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار و زمینه ساز  مهاجرت نکردن روستاییان به شهرهاست، گفت: در منطقه چهارده روستا برای معیشت دامداران و بهره مندی از عواید فروش آویشن «که توسط خود مرتعداران و مردم محلی منطقه صورت می‌گیرد طرحی تهیه شده که با اجرای آن علاوه بر کاهش فشار بر روی رویشگاه های مناطق یادشده می‌تواند فرصتی در جهت درآمد زایی ساکنان منطقه باشد.
وی یادآورشد: آویشن ضد درد، ضد نفخ، ضد قارچ و ضد ویروس است که درمان سرفه، سینوزیت، سلامت قلب، درمان مشکلات گوارشی، رفع خستگی، افزایش قوای بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین التهابات پوستی از خواص این گیاه است.
این مسوول در پایان از مردم خواست هرگونه برداشت غیرمجاز و خارج از فصل این محصول را به تلفن ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

گیاه دارویی آویشن با نام علمی پایا، در پایه چوبی به ارتفاع ۴۰ تا ۸۰ سانتی متر پرساقه و معطر است که در درمان سرماخوردگی، اسهال شدید، تب، سرخک، چربی، قندخون، دل درد، نفخ، سردرد و دندان درد کاربرد دارد.
به طور متوسط در هر سال ۱۰۰ تن گیاه دارویی آویشن از رویشگاه های هرمزگان برداشت می‌شود که از اواخر فروردین ماه در شهرهای میناب و بندرعباس آغاز و پایان خردادماه در شهرهای حاجی آباد به پایان می‌رسد.
در زمان حاضر هشت هزار نمونه گیاهی با یک هزار گونه و ۹۷ خانواده در نوار ساحلی، دشت‌ها، دامنه قله‌ها، و تپه ماهورهای هرمزگان شناسایی شده است.
بیش از ۸۵۰ گونه گیاهان دارویی در حدود ۲۵۰ هزار هکتار رویشگاه در دشت‌ها، دامنه ها و ارتفاع های هرمزگان پراکنده است که ۲۹۲ گونه آن مصرف دارویی دارد.

  •  
  •  
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها