نتیجه‌ی تجزیه‌و‌تحلیل نهایی؛

واکسن کرونای مدرنا بسیار مؤثر است



به نوشته زومیت،بر اساس نتایج نهایی که روز دوشنبه (۳۰ نوامبر) توسط شرکت مدرنا اعلام شد، واکسن ویروس کرونای این شرکت ۹۴٫۱ درصد در پیشگیری از کووید ۱۹ و ۱۰۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به بیماری شدید مؤثر است. مدرنا برای دریافت مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و دارو اقدام می‌کند.

تجزیه‌و‌تحلیل نهایی بر اساس ۱۹۶ مورد تأییدشده کووید ۱۹ در میان شرکت‌کنندگان در کارآزمایی انجام شد؛ چه کسانی که دارونما دریافت کرده بودند و چه کسانی که واکسن را دریافت کرده بودند. از این موارد، ۱۸۵ مورد در گروه دارونما بودند و ۱۱ نفر از کسانی بودند که واکسن دریافت کرده بودند. این یافته‌ها نیز تأیید می‌کند که واکسن کووید ۱۹ مدرنا دارای نرخ کارآیی بالایی است. تجزیه‌و‌تحلیل اولیه کارآزمایی مرحله‌ی سوم که روی ۹۵ شرکت‌کننده انجام شده بود، نشان می‌داد واکسن ۹۴٫۵ درصد مؤثر است. در تجزیه‌و‌تحلیل نهایی، ۳۰ نفر از شرکت‌کنندگان دچار بیماری شدید شدند (یکی از آن‌ها از دنیا رفت) اما تمام آن ۳۰ نفر در گروه دارونما حضور داشتند که نشان می‌دهد واکسن در برابر بیماری شدید بسیار محافظ است. مدرنا هیچ‌گونه مشکل ایمنی قابل‌ توجهی گزارش نکرده است.

طبق این بیانیه، کارآزمایی مرحله‌ی سوم ادامه دارد و هیئت مستقل نظارت بر ایمنی داده‌ها که از سوی مؤسسه ملی سلامت منصوب شده است، به جمع‌آوری داده‌های ایمنی از شرکت‌کنندگان ادامه خواهد داد. کمیته مشورتی واکسن‌ها و محصولات بیولوژیکی مرتبط سازمان غذا و دارو احتمالا در تاریخ ۱۷ دسامبر برای بحث در مورد داده‌های ایمنی و کارآیی کارآزمایی تشکیل جلسه خواهد داد.

طبق بیانیه‌ی سازمان غذا و دارو، در تاریخ ۱۰ دسامبر کمیته برای بحث در مورد داده‌های کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن کووید فایزر و بیو‌ان‌تک جلسه‌ای خواهد داشت. مدرنا دومین شرکتی است که برای واکسن کووید ۱۹ خود درخواست مجوز استفاده‌ی اضطراری می‌کند و قبل از آن با فاصله‌ی کمی، فایزر و بیوان‌تک در ۲۰ نوامبر درخواست خود را ارائه کرده بودند. مدرنا در حال برنامه‌ریزی برای درخواست مجوز استفاده‌ی اضطراری مشابهی موسوم به مجوز بازاریابی مشروط از آژانس دارویی اروپا است.

واکسن‌های فایزر و مدرنا بر اساس پیام‌رسان ژنتیکی ساخته شده‌اند که mRNA نامیده می‌شود و به بدن دستور می‌دهد پروتئین‌های اسپایک (مولکول‌هایی که ویروس کرونا از آن‌ها برای حمله به سلول‌های انسان استفاده می‌کند) بسازد. سپس سیستم ایمنی یاد می‌گیرد پروتئین اسپایک را بشناسد و سلول‌های ایمنی بسازد تا در صورت مواجهه‌ی بدن با ویروس، بتواند با آن مبارزه کند. اکنون تأیید شده است که هر دو واکسن‌ در پیشگیری از کووید ۱۹ بسیار مؤثر هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها