جزییات لایحه اصلاح تبصره قانون اجازه افتتاح حساب اطفال؛

مادران مجاز به افتتاح سپرده بانکی برای فرزندان می‌شوند؟



لایحه اصلاح تبصره قانون اجازه افتتاح حساب پس‌انداز برای اطفال به منظور ایجاد اختیار قانونی برای مادر در افتتاح حساب و برداشت از آن برای فرزند کمتر از ۱۸ سال خود به دولت ارائه شد.

به گزارش صبح ساحل و به ایرنا ، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف حمایت از نقش و جایگاه مادری و نیز دفاع از منافع عالیه کودکان، لایحه اصلاح تبصره قانون اجازه افتتاح حساب پس انداز برای اطفال را به منظور ایجاد اختیار قانونی برای مادر در افتتاح حساب و برداشت از آن برای فرزند کمتر از ۱۸ سال خود به هیات دولت ارائه کرده است.

با توجه به اینکه مادران در افتتاح حساب بانکی برای فرزندان کمتر از ۱۸ سال خود و برداشت از این حساب با موانع قانونی مواجه بودند، قانونگذار در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۳۵۶ قانون «اجازه افتتاح حساب پس‌انداز برای اطفال» را به صورت ماده واحده به تصویب رساند. به موجب تبصره ماده واحده مذکور «مادر می‌تواند به نام فرزند صغیر خود حساب پس‌انداز باز کند و حق برداشت از این حساب تا رسیدن صغیر به سن ۱۸ سال تمام فقط با مادر است.»

ولی با تصویب قانون «عملیات بانکی بدون ربا» در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۶۲ مادران در افتتاح حساب و برداشت از آن برای اطفال خود با مشکل محدودیت قانونی مواجه شدند زیرا ماده (۳) این قانون، سپرده‌های بانکی را به دو نوع قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری بلندمدت تقسیم کرد و با این تقسیم‌بندی، عملا اختیار قانونی مادر در افتتاح حساب و برداشت از آن برای فرزند کمتر از ۱۸ سال خود، محدود به سپرده‌های قرض‌الحسنه شد.

بنابراین نظر به مشکلاتی که پیش روی مادران به ویژه مادرانی که مسئولیت حضانت و نگهداری فرزندان کمتر از ۱۸ سال خود را عهده‌دار می‌باشند، وجود دارد و آنها را در افتتاح انواع سپرده‌های بانکی برای فرزندان خود با تضییقات و محدودیت‌های قانونی مواجه کرده است.

از سوی دیگر نظر به ضرورت تسهیل قانونی فرآیند تامین منافع آینده کودکان و بهره‌مندسازی کودکان از حمایت‌های مالی والدین در بهترین وجه آن و نیز در راستای بند (۲) اصل (۲۱) قانون اساسی بر حمایت از مادران به ویژه در دوران حضانت فرزند، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که وظیفه سیاست‌گذاری ستادی و رصد و پایش در حوزه زنان و خانواده را عهده دار است، لایحه «اصلاح تبصره قانون اجازه افتتاح حساب پس‌انداز برای اطفال» را با هدف کلان حمایت از نقش و جایگاه مادری و نیز دفاع از منافع عالیه کودکان، تهیه و به هیات دولت ارائه کرده است.

متن لایحه پیشنهادی به شرح زیر است.

«ماده واحده- تبصره قانون اجازه افتتاح حساب پس‌انداز برای اطفال به شرح زیر اصلاح می‌شود.

مادر می‌تواند به نام فرزند صغیر خود انواع حساب‌های بانکی اعم از سپرده‌های قرض‌الحسنه و سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت باز کند و حق برداشت از این حساب‌ها تا رسیدن صغیر به سن ۱۸ سال تمام شمسی فقط با مادر است.»

 پیشنهاد مزبور مراحل بررسی خود را در کمیسیون لوایح هیات دولت طی می‌کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها