پیشکسوت کوهنورد هرمزگانی:

صعود به قله، پایان راه نیست


نویسنده: راضیه نیرومند

کوهستان همیشه جایی برای آرامش و فاصله گرفتن از شلوغی ها و روزمرگی های زندگی مدرن است. کوهنورد که باشی سفر به کوهستان جزء جدایی ناپذیر برنامه زندگی ات می‌شود. هوای پاک و سکوت محیط، آنچنان مسخ‌ات می کند که ذهنت از خوب و بد روزگار پاک می‌شود. تمرکزت به قدم هایی معطوف می‌شود که با صلابت بر زمین می کوبی و قدم دیگرت را هرچه مصمم تر، جایگزین آن می‌کنی. نگاهت را به قله می دوزی و هدفت را در پیش میگیری. کوهنوردی هم ورزش است و هم طبیعت گردی. بی شک یکی از هیجان انگیزترین ماجراجویی هایی است که به سلامتی جسم و روان هم کمک می‌کند. کوهنوردی یکی از ورزش های رسمی و پرمخاطب ایران است که حتی شغل اصلی بعضی‌ افراد قلمداد می‌شود. به مناسبت 21 آذر روز جهانی کوهنورد، با «جعفر زاهدی» مسئول روابط عمومی هیئت کوهنوردی استان در زمان ریاست « عبدالعظیم کوسج» و مسوول تیم کوهنوردی شرکت توزیع برق از سال82  تاکنون، گفت‌وگو کردیم .او از سال 1378 در  زمینه کوهنوردی فعالیت دارد و کوهنوردی را از صعود به قله‌های استانی شروع کرده‌ و تا دماوند،سبلان و تفتان پیش رفته‌است.
  
  
 از سختی های راه بگویید.
عوامل زیادی در مشخص کردن میزان سختی دخیل هستند. دشواری فنی، تکنیک‌ها ، قدرت و تحمل مورد نیاز و سطح تعهد برای انجام یک برنامه از این عوامل هستند. هنگامی که می‌خواهید شادی صعود به  قله را با گرفتن عکس کامل کنید، باید یادتان باشد جشن واقعی را زمانی می‌توان گرفت که همه افراد گروه سالم و ایمن بازگشته‌باشند. صعود به قله، پایان راه کوهنوردی نیست. همچنین زمانی که به ارتفاع می‌رسید، ممکن است مشکلاتی مانند سردردهای خفیف، از دست دادن اشتها و به‌هم ریختگی خواب به سراغتان بیاید. تغییر شرایط جوی نیز یکی از سختی‌های راه است که گاهی اوقات بر خلاف پیش‌‎بینی های صورت گرفته، دچار تغییر ناگهانی می شود.
  
  
    
صعود به قله، پایان راه نیست
 
 
 
چه مشکلاتی در راه رسیدن به اهداف ورزشی یک کوهنورد وجود دارد؟
 در کوهنوردی قانونی وجود دارد. این قانون می‌گوید: «هیچ وقت کوهنوردی را دست کم نگیرید؛ به این دلیل که سخت تر، بلندتر و دورتر از چیزی است که به نظر می رسد». سختی های صعود، به نسبت ارتفاع قله و شرایط جوی، بسیار متفاوت است. اگر افراد از لحاظ آمادگی جسمانی در شرایط خوبی باشند، با اصول کوهنوردی آشنا باشند و لوازم و تجهیزات مناسب دراختیار داشته باشند، با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد. البته مهمتر از همه این موارد، آشنا بودن با مسیر و داشتن راهنمای مطمئن است.
  
 کسانی که علاقمند به این رشته هستند، چگونه می توانند کوهنورد شوند؟ 
به عقیده من داشتن آگاهی و مهارت کامل و علمی، مهمترین عامل موفقیت در هرکاری است. گذراندن دوره های آموزشی مورد نیاز این رشته تاثیر به‌سزایی در پیشرفت افراد علاقمند به این رشته ورزشی دارد. با توجه به افزایش قابل توجه کوهنوردان استان، هیئت کوهنوردی در چند سال اخیر 
دوره های آموزشی متعددی را برگزار کرده‌است. این موضوع سطح کیفی ورزش کوهنوردی را در استان بالا برده‌است. خوشبختانه مربیانی در استان داریم که این دوره ها را با سفر به سایر نقاط استان، برگزار می کنند.
   
 و حرف آخر...
کوهنوردی خاطرات خوب و به یاد ماندنی‌ای برای ما به جا می‌گذارد. به واسطه این ورزش بسیاری از نقاط بکر و دیدنی کشور را می‌بینیم، با مردم مناطق مختلف آشنا می‌شویم و دوستان ورزشکار بسیار خوبی از سراسر کشور پیدا خواهیم کرد. این دوستی‌ها پایدار هستند. در پایان  از همه کسانی‌که در این سال‌ها برای رشد و شکوفایی ورزش کوهنوردی تلاش کرده‌اند، تشکر و قدردانی و یاد مرحومین کوهنورد استان را زنده می‌کنم که همیشه در خاطرمان هستند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها