کدام استان ها کوتاه‌ترین و بلندترین شب یلدای امسال را خواهند داشت؟



کارشناس نجوم با بیان اینکه دوشنبه شب طولانی تر از شبِ یکشنبه سی ام آذرماه است، گفت: یلدای نجومی واقعی دوشنبه یکم دی ماه خواهد بود و یلدای آیینی و سنتی آخر آذر (سی‌ام آذرماه) یعنی امشب است.

    

به گزارش صبح ساحل، احسان مهرجو  در خصوص شب یلدا از قاب نجوم و تعریف منجمان از این شب گفت: طبق تعریف منجمان، طول شب برابر با فاصله زمانی بین غروب خورشید در یک روز تا طلوع خورشید در فردای آن روز است که این فاصله زمانی همان طول شب است.

وی با اشاره به محاسبات صورت گرفته در نصف‌النهار شهر تهران به عنوان نصف‌النهار رسمی سنجش زمان در کشور ایران گفت: بر این اساس این محاسبات، طول شبِ یکشنبه سی‌ام آذرماه، برابر با ۱۴ ساعت و پانزده دقیقه و ۳۳ ثانیه است.

کارشناس نجوم ادامه داد: همچنین بر اساس همین محاسبات، طول شبِ دوشنبه شب منتهی به سه شنبه (یکم دی ماه) برابر با ۱۴ ساعت و ۱۵ دقیقه و ۳۵ ثانیه خواهد بود و این نشان می‌دهد از لحاظ نجومی طول شبِ دوشنبه از طول شبِ یکشنبه بیشتر است.

وی یادآوری کرد: به همین دلیل می‌توان گفت که از لحاظ نجومی دوشنبه یکم دی ماه (شب منتهی به سه شنبه) ۹۹ شب یلدا بوده زیرا از امشب (یکشنبه سی‌ام آذرماه) طولانی‌تر است.

کارشناس نجوم گفت: بنابراین یلدای نجومی واقعی دوشنبه یکم دیماه خواهد بود و یلدای آیینی و سنتی آخر آذر (سی‌ام آذرماه) یعنی امشب است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران مسعود عتیقی گفت: کوتاه‌ترین شب یلدای امسال (۱۳۹۹) ایران، در چابهار سیستان و بلوچستان (۱۳ ساعت و ۲۶ دقیقه) و بلندترین شب یلدا در پارس آباد اردبیل (۱۴ ساعت و ۳۹ دقیقه) خواهد بود. تهرانی‌ها هم شب یلدایی به طول ۱۴ ساعت و ۱۶ دقیقه را تجربه خواهند کرد.

شب یلدای امسال در استان های مختلف کشور اظهار داشت: از آنجایی که در استوای زمین طول روز و شب با هم برابر است، بر این اساس شاهد تغییر فصول در ناحیه استوا نیستیم. هر چه به عرض های جغرافیایی طرفین خط استوا برویم، مدت زمان تفاوت طول روز و شب نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد به گونه ای که به طور مثال در شهر چابهار در جنوب شرق کشور، لحظه غروب خورشید در روز یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹ ساعت ۱۶:۴۲ و زمان طلوع خورشید در بامداد اول دی ساعت ۶:۰۹ صبح است.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، بر این اساس طول شب یلدا برای اهالی چابهار ۱۳ ساعت و ۲۶ دقیقه است و اهالی این منطقه کوتاه ترین طول شب یلدا را در کشور در پیش رو دارند. این در حالی است که در شمال غرب کشور و در پارس آباد زمان غروب آفتاب در روز ۳۰ آذر ساعت ۱۶:۵۷ و طلوع خورشید در بامداد اول دی امسال ساعت ۷:۳۶ صبح است و طول شب یلدا برای اهالی آن منطقه ۱۴ ساعت و ۳۹ دقیقه است که یک ساعت بیشتر از طول این شب در چابهار است.

عتیقی در مورد طول شب یلدای امسال در تهران گفت: بر این اساس ساعت ۱۶:۵۴ روز یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹ لحظه غروب خورشید و ساعت ۷:۱۰ صبح دوشنبه اول دی زمان طلوع خورشید است. با کم کردن این دو زمان از یکدیگر به عدد ۱۴ ساعت و ۱۶ دقیقه به عنوان طول شب یلدای ۹۹ در تهران می رسیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها