در جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس مطرح شد:

دادستان بندرعباس برای خلع ید پیمانکار پساب ورود کند



جلسه دویست و هشتم شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار بحث و بررسی درباره وضعیت خورهای شهر با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان، مدیرکل حفاظت محیط زیست و شهردار بندرعباس برگزار شد.

 

گلایه عمومی از بوی نامطبوع خورها

به گزارش صبح ساحل، رئیس شورای شهر بندرعباس در نطق ابتدایی جلسه گفت: «ساماندهی خورها و بوی نامطبوع ناشی از آن‌ گلایه همه‌ مردم شهر است. این جلسه را به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های متولی ساماندهی خورهای بندرعباس، برگزار کرده‌ایم». اسلام باوقار افزود: «امروز باید راه و چاره‌ای برای وضعیت خورها پیدا شود». هوشنگ ملائی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: «خورها زه‌کش اصلی شهر هستند. بایستی این زه‌کش‌های طبیعی را بازسازی و نگهداری کنیم، تا بتوانند در مواقعی که لازم است، مسئولیت خود را انجام دهند» این مقام مسئول اظهار کرد: «دو سال پیش براساس مصوبه شورای نظارتی استان و هیئت دولت، خورها را به شهرداری واگذار کردیم، تا در بحث نگهداری و لایروبی اقداماتی انجام دهد. تعداد خورهای بندرعباس زیاد است. این خورها مشکلاتی دارند. امیدواریم بتوانیم تصمیم خوبی برای مدیریت آن‌ها به خصوص در مواقع سیلاب بگیریم. خورها می‌توانند فرصت گردشگری خوبی برای بندرعباس ایجاد کنند». شرکت آب منطقه‌ای استان در ادامه بخشی از مطالعات خود را در خصوص مشکلات خورها و چگونگی رفع آن را ارائه کرد.

گام‌های نهایی برای واگذاری پساب بندرعباس به صنایع غرب

«امین قصمی»، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در تشریح واگذاری پساب به شرکت «ژرف کار جم»، گفت: «در جلسات قبل اعلام شد که شرکت ژرف کار جم قرار است پساب را دریافت کند و آن را به شهرداری و صنایع غرب بندرعباس بفروشد. دو سال موضوع فروش پساب پیگیری شد و به هر دلیلی قرارداد این شرکت با صنایع و شهرداری منجر به نتیجه نشد. درواقع صنایع حاضر به انعقاد قرارداد برای خرید پساب از این شرکت نبود». وی افزود: «از یک ماه پیش فرآیند فسخ قرداد با شرکت ژرف کار جم را شروع کردیم. صنایع تمایلی برای انعقاد قرار داد با شرکت مذکور نداشتند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این قرارداد اجرایی نخواهد شد». قصمی در ادامه بیان کرد: «شرکت تامین و توسعه زیر ساخت خلیج فارس را با هدف ساماندهی سریع‌تر پساب بندرعباس تشکیل دادیم. فرآیند تشکیل شرکت زمان‌بر بود. در حال حاضر سهام‌داران این شرکت صنایع غرب بندرعباس از جمله مادکوش، صبا فولاد، پالایشگاه نفت بندرعباس و آلومینیوم هستند. با این کار خود صنایع مصرف کننده بوده و متناسب با نیاز سرمایه گذاری و استفاده می کنند. این روند به لحاظ اقتصادی و‌ اجرایی برای ما مناسب‌تر است». قصمی در تشریح وضعیت فعلی این شرکت گفت: «این شرکت  به طور کامل تشکیل شده است. پیشنهاد دادن رقم خرید پساب را داده‌اند. این پیشنهاد درسطح وزارت نیرو مطرح شده است. فردا با مجموعه وزرات نیرو در همین خصوص جلسه‌ای داریم. اگر این موضوع اتفاق بیفتد، صنایع بهانه سرمایه‌‌گذار واسط، خرید و غیره را نخواهند داشت. آن‌ها تمایل دارند که به این مدل ورود پیدا کنند و خودشان به عنوان مصرف کننده و نه خریدار، پساب در اختیارشان باشد». وی اضافه کرد: «در همین اوضاع سرمایه گذار قبلی هنوز وجود دارد. بعد از اینکه سرمایه‌گذار فرآیند فسخ قرارداد را جدی دید، فعالیت‌هایی را که باید برای راه‌اندازی تصفیه خانه فاضلاب انجام می‌داد عملا رها کرد. این اقدام ما را با یک شوک در سطح شهر بندرعباس مواجه کرد و منجر به ایجاد بوی نامطبوع در سطح شهر شد. موضوع را به دستگاه‌های نظارتی اعلام کردیم. از هفته قبل شرکت آب و فاضلاب درحالی‌که هنوز به طور کامل به مرحله فسخ قرارداد نرسیده بود، براساس دستور استاندار ورود کرد. در حال حاضر تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس در دست شرکت آبفا است. خوشبختانه شاهد هستیم بوی نامطبوع نیز نسبت به هفته قبل بهبود پیدا کرده است». مدیر عامل شرکت آبفا هرمزگان اظهار کرد: «نهایی کردن قرارداد با صنایع برای رسیدگی به وضعیت پساب برنامه اصلی ما است».

نقاط آلوده در خط ساحلی زیاد داریم

«حبیب مسیحی تازیانی»، مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت: «از سال ۸۵ براساس اطلاعات محیط زیست، هیچ گاه آلودگی ساحل در وضعیت خوبی نبوده است. علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های خوب، نتیجه مثبتی را شاهد نبودیم». وی افزود: «جزییات میزان آلودگی را بیان نمی‌کنم. این موضوع به مباحث کارشناسی برمی‌گردد. به‌طورکلی دو شاخصه خیلی بد در حوزه فاضلاب داریم؛ اول رهاسازی فاضلاب خام، دوم پساب تصفیه نشده. یعنی پسابی که یک فرآیند ناقص را طی کرده و بعد وارد ساحل می شود. این پساب در پیشانی مرکز شهر و در جایی ریخته می‌شود که مردم از آن‌جا به عنوان تفرجگاه استفاده می‌کنند. این رویه نیازمند اصلاح جدی است». مدیرکل محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه نقاط آلوده در خط ساحلی زیاد داریم، اضافه کرد: «خورگورسوزان، سورو و دهانه خور نخل ناخدا نقاطی هستند که مستمرا آلوده هستند. مدیریت این موضوع باید سریعا انجام شود. چالش‌هایی که مدیران درباره ساماندهی پساب رو‌به‌رو هستند، دردی از مردم دوا نمی‌کند. آن چیزی که در حال از بین رفتن است، محیط زیست دریایی و ساحلی‌مان است».

ردپای آقازاده‌ها در پروژه پساب بندرعباس

«کیانوش جهانبخش»، عضو شورای شهر بندرعباس گفت: «اتفاقی که درباره خورها و فاضلاب افتاده است، دو دلیل دارد؛ دلیل اول زیاده‌خواهی و دوم کوتاهی. زیاده خواهی افرادی که امیدواریم منتسب به آقازادگی‌ نباشند. متاسفانه این افراد به پروژه‌های سرمایه گذاری، عمرانی و ملی رجوع می‌کنند، بدون اینکه اهلیت داشته باشند. در نهایت هم رد پای نامناسبی از خود به جای می گذارند که این اتفاق گریبان شهری مثل بندرعباس را می‌گیرد. امیدواریم این معضل حل شود. کوتاهی به همه‌ دستگاه‌های متولی برمی‌گردد». وی با بیان اینکه همه‌ ما به وضعیت خورها معترض هستیم، گفت: «روی سخنم به سه نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی است. هر سه نماینده قبلا در حوزه‌های مرتبط با خور و فاضلاب مسئولیت اجرایی داشتند. اگر نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم، نمایندگان ما واقف هستند که با اعتبارات استانی این معضل حل نخواهد شد. توان و اراده انجام کار در استان هست، منابع را باید تامین کنیم. انتظار داریم در بودجه ۱۴۰۰ کورسوی امیدی مستقیما برای حل این موضوع ببینیم. وگرنه هزار جلسه هم فایده‌ ندارد. برای حل معضل فاضلاب باید چانه‌زنی کنیم. خواهش می‌کنم این موضوع را حتما در بودجه سال آینده در دستور کار قرار دهند». جهانبخش با بیان اینکه بودجه هرمزگان از استان‌های مجاور هم کم‌تر است، اضافه کرد: «انتظار داریم دادستان بندرعباس تدبیر ویژه‌ای را در بحث خلع ید پیمانکار پساب فاضلاب شهر در دستور کار قرار دهند که شامل مرور زمان نشود. صنایع الان پای کار هستند. امیدواریم روند قضایی سریعتر انجام شود».

ضرورت اختصاص بودجه برای ساماندهی فاضلاب

«آبتین امیری»، عضو شورای شهر گفت: «زمانی‌که در کشور برای بحث فاضلاب و محیط زیست اعتبار مالی و بودجه خوبی قائل نمی‌شویم، نتیجه این می‌شود که نه تنها بندرعباس بلکه تمام شهرهای ایران درگیر این معضل هستند». وی اضافه کرد: «رسانه‌ها و افکار عمومی بداند ما در طرح و برنامه مشکلی نداریم اما پشتیبانی و اعتبار برای انجام کار می خواهیم. اگر بودجه‌ای برای حل این معضل اختصاص پیدا نکند، اتفاقی برای فاضلاب بندرعباس نه تنها در طی چهار سال بلکه تا چهل سال آینده نیز اتفاقی نخواهد افتاد. ما در فاضلاب غرق خواهیم شد. دریای ما تبدیل به دریاچه فاضلاب می‌شود، مگر اینکه اراده ملی شکل بگیرد». امیری گفت: «از هر سه نماینده بندرعباس تقاضا دارم، مسائل کلان شهری را در اولویت قرار دهند. مسائل جزئی را رها کنند. انتصاب‌ها و مسائلی را رها کنند که در حوزه اختیارات آن‌ها نیست. مسئله فاضلاب اگر اراده و بودجه ملی در آن شکل نگیرد هیچ اتفاقی نخواهد افتد‌. زمانی می‌توانیم بگوییم که یک موضوع برای ما مهم و در اولویت است که برای آن بودجه تعریف کنیم. ما برای فاضلاب هیچ برنامه‌ بودجه‌ای نداریم». عضو شورای شهر بندرعباس بیان کرد: «اگر استاندار و نماینده‌ها موضوع فاضلاب را به عنوان طرح ملی پیگیر نباشند، هیچ‌اتفاقی نخواهد افتاد. یک تصمیم ملی برای ساماندهی فاضلاب نیاز است».

دادستان بندرعباس برای خلع ید پیمانکار پساب ورود کند

 

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها