رئیس دانشگاه امیرکبیر:

کنکور سراسری برگزار می شود



رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: روش فعلی جذب دانشجو نیاز به اصلاح دارد نه اینکه عوض شود، زیرا راه دیگری جز برگزاری کنکور سراسری نداریم.

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره  معایب جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی از طریق کنکور، اظهار کرد: بر اساس تجربه ای که داریم ورودی‌های دوره دکتری با سطح علمی متفاوت به دانشگاه راه پیدا می کنند.

او افزود: بسیاری از ورودی‌های جدید دانشگاه‌ها سطح علمی بالایی دارند، اما در برخی موارد دانشجویان با سطح بالا موفق به ورود به مقطع دکتری نمی‌شوند و به جای آن‌ها دانشجویان ضعیف‌تر وارد می‌شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در کشور ما دانشگاه هم نقشی در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی ندارد، در حالی که در حوزه تحصیلات تکمیلی، نقش دانشگاه‌های دنیا بسیار پررنگ است.

او  گفت: هر چه به سطوح بالاتر تحصیلی وارد می‌شویم رزومه، پرونده، معدل، تجربه پژوهشی و دانشگاه محل تحصیل دانشجو با اهمیت تر می شود و تمام این عوامل با ورود دانشجو به مقاطع بالاتر از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اهمیت جذب دانشجو در دوره کارشناسی ارشد، ادامه داد: کارشناسی ارشد مقدمه‌ای برای دکتری است و این دو دوره منفصل از هم نیستند، پس باید در این دوره هم اختیاراتی به دانشگاه ها داده شود. در دوره دکتری، به دلیل اینکه مقداری اختیارات داریم مشکلات سطوح متفاوت علمی دانشجو کمتر است، اما در کارشناسی این مشکلات وجود دارد.

او گفت:  شیوه جذب دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری باید به سمت غیر متمرکز بازنگری و تغییر کند.

معتمدی در ادامه درباره مشکلات جذب دانشجوی کارشناسی از طریق کنکور، بیان کرد: با وجود انتقادات به شیوه جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی به نظر نمی‌رسد ما بتوانیم از دانش آموز ۱۶ و ۱۷ ساله توقع داشتن سابقه، تجربه و رزومه علمی داشته باشد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: در حال حاضر برای پذیرش دانشجوی کارشناسی اساس معدل است، اما معدل دیپلم دانش آموزان خیلی استاندارد نیست و چار‌ه‌ای جز برگزاری کنکور سراسری نداریم.

او در پایان با تاکید بر اینکه اعتماد عمومی به کنکور سراسری وجود دارد، ادامه داد: البته ممکن است در کنکور کسی شانس نیاورد و کمی کمتر یا بیشتر درصد بزند. به اعتقاد من روش فعلی جذب دانشجو نیاز به اصلاح دارد نه اینکه عوض شود، زیرا راه دیگری جز برگزاری کنکور سراسری نداریم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها