کووید-19 با مصرف میوه‌ و سبزیجات منتقل می‌شود؟


نویسنده: سمیره حنائی

ویروس کرونا از راه‌های مختلفی منتقل می‌شود.

در حال‌حاضر هیچ مدرکی انتقال بیماری کووید-19 را از راه مصرف مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات نشان نمی‌دهد. میوه‌ها و سبزیجات تازه، بخشی از یک رژیم غذایی سالم است که مصرف آن‌ها باید تشویق شود. بسیار بعید است که افراد بتوانند با غذا به کووید-19 مبتلا شوند. کووید-19 یک بیماری تنفسی است. شیوه انتقال اولیه آن از راه تماس با شخص آلوده یا دستگاه تنفسی اوست. شواهدی مبنی بر انتقال ویروس با تنفس غذا یا مواد غذایی بسته‌بندی شده نیز وجود ندارد. ویروس کرونا نمی‌تواند در غذا تکثیر شود. این ویروس به یک حیوان یا میزبان انسانی برای تکثیر احتیاج دارد. محققان در تحقیقات اخیر، بقای ویروس کرونا را ارزیابی کرده‌اند. یک تحقیق انجام شده در شرایط آزمایشگاهی نشان می‌دهد که بقای این ویروس در سطوح مختلف، متفاوت است. این ویروس می‌تواند تا 72 ساعت روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ، چهار ساعت روی مس و 24 ساعت روی مقوا زنده بماند. درحالی‌که میوه‌ و سبزیجات بیماری‌زا نیست اما مکان بسته‌بندی آن می‌تواند آلوده باشد. کارگران مسئول‌ بسته‌بندی ممکن است با دست‌های آلوده، مواد غذایی را لمس کنند. به‌همین دلیل، سازمان بهداشت جهانی به کارگران مشغول در این شرکت‌ها توصیه‌های ایمنی کرده‌است. کارگران باید از علائم بیماری آگاه باشند. رعایت فاصله حداقل یک متر در محیط کار هم ضروری است. حتما باید از ماسک و دستکش استفاده کنند. ویروس تنها هنگام ورود شخص یا محصولات آلوده به مکان‌های تجاری و مسکونی وارد می‌شود.
 رانندگان و سایر کارکنان تحویل مواد غذایی نباید وسایل نقلیه خود را هنگام تحویل غذا ترک کنند. هم‌چنین باید از ظروف و بسته‌بندی‌های یکبار مصرف استفاده شود. ویروس کرونا در سفره‌خانه‌های فضای باز از راه تنفس منتقل نمی‌شود. کارکنان این محیط‌ها اما باید مدام سطوح مختلف را تمیز کنند. ضروری است مشتریان، میوه و سبزیجات این محیط‌ها را قبل از خوردن با آب آشامیدنی بشویند.
منبع: WHO و FAO
«صبح ساحل» به سوالات شما در مورد ویروس کرونا پاسخ می دهد‌. سوالاتتان را به این آدرس ایمیل کنید.Email : Info.Sobhesahel@Gmail.Com

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها