معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان:

قاچاق سوخت، عامل تهدیدکننده جنگل‌های مانگرو



معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: تردد شناور‌های سنگین در خور‌ها، قاچاق سوخت، قطع سرشاخه‌های حرا، بستن آب راهه‌ها در ارتفاعات با احداث سد‌های بزرگ و کوچک، چرای بی رویه شتر و سایر حیوانات در این جنگل‌ها از عوامل مهم تهدید جنگل‌های مانگرو است.

به گزارش صبح ساحل، «میثم قاسمی»، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، کنترل چرای شترها، نظارت بر تردد قایق‌های گردشگری، کاهش قاچاق سوخت و آلودگی‌های نفتی را از عوامل مهم در حفاظت از جنگل‌های حرا عنوان کرد. قاسمی اجرای طرح مدیریت زیست بومی با مشارکت نهاد‌های مشترک المنافع از جمله منابع طبیعی و، شیلات و جهاد کشاورزی را برای آموزش بومیان درتوسعه و حفاظت از جنگل‌های حرا را بسیار موثر دانست.

وی افزود: مردم بومی ساکن حاشیه این جنگل‌ها از سرشاخه‌های حرا به عنوان علوفه و خوراک دام‌های خود استفاده می‌کنند که در حال انجام یک طرح پژوهشی برای بررسی و کنترل میزان مجاز استفاده از سرشاخه‌های در ختان حرا برای حفظ این جنگل‌ها هستیم. معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: هرمزگان با ۲۱ هزارهکتار مساحت رویشگاه جنگلی مانگرو، رتبه نخست جنگل‌های حرا در کشور را دار.

قاسمی افزود: این جنگل‌ها همواره بر تامین معیشت پایدار جامعه بومی منطقه، نقش اساسی داشته که می‌طلبد تمهیداتی فراهم شود تا مردم محلی با ارائه آموزش  از سوی نهادها ی مختلف حافظان اصلی این جنگل ها باشند. معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان افزود: آلودگی ناشی از تخلیه سوخت قاچاق و تخلیه پساب حوضچه تکثیر و پرورش میگو، دفع غیراصولی زباله‌های شهری و روستایی، تخلیه زباله و پساب لنج‌ها و شناور‌ها، آلودگی ناشی از فاضلاب (فاضلاب شهری و صنعتی) از دیگر  عوامل آلودگی و خشک شدن جنگل‌های حرا در سواحل خصوصا در شرق هرمزگان است .

جنگل‌های حرا در سواحل جنوبی ایران، زیستگاه انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان است که با ایجاد کانون تنوع زیستی، زیستگاه‌های انواع آبزیان می‌شود و آلودگی موجود در آب و خاک را به خود جذب می‌کند. از شگفتی این درختان رشد و منو در آب‌های شور است که به هنگام پایین رفتن آب (جزر) درختان سرسبز پیدا و به هنگام بالا آمدن آب (مد) درختان در آب پنهان می‌شوند .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها