استاندار هرمزگان:

طرح‌های توسعه‌ای در منطقه ویژه پارسیان حمایت می‌شود



 استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی باتوجه به سیاست دولت در راستای حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی موظف به تسهیل امور هستند، گفت: از هر برنامه و اقدامی که منجر به بهبود روند توسعه در منطقه ویژه پارسیان شود، حمایت خواهیم کرد.

به گزارش صبح ساحل،فریدون همتی در دیدار و گفت وگو با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات ( MMTE ) در خصوص سرمایه گذاری این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان افزود: تسهیل در سرمایه گذاری و سرعت بخشی در صدور مجوزهای لازم در این منطقه همواره مورد توجه بوده و تمامی استعلام‌ها با توجه به راه اندازی مرکز سرمایه گذاری حداکثر در۲ هفته دریافت و مجوز آن صادر می‌شود.وی بیان داشت: سرعت بخشی در روند اخذ مجوزها، تسهیل در شرایط واگذاری و حمایت لازم در راستای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای انجام این طرح سرمایه گذاری در دستورکار استان هرمزگان قرار خواهد گرفت.


به نوشته ایرنا، نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به مزیت‌های رقابتی بندر منطقه ویژه پارسیان، تصریح کرد: این بندر به عنوان دروازه اصلی واردات مواداولیه و صادرات محصولات تولیدی مناطق ویژه اقتصادی پارسیان و لامرد ایفای نقش می‌کند و با ظرفیت نهایی ۴۰ میلیون تن کالا با ۱۹ پست اسکله و  امکان دسترسی به آب‌های آزاد و خطوط حمل و نقل دریایی، ظرفیت مناسبی را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است.
همتی یادآورشد: منطقه ویژه پارسیان به‌دلیل موقعیت ناب و استراتژیک خود و همچنین برخورداری از ظرفیت مناسب برای سرمایه گذاری و اشتغال می‌تواند در آینده نزدیک به عنوان محور آبادانی و توسعه غرب هرمزگان ایفای نقش کند.
شرکت مهندسی فن آورمعادن و فلزات دربخش فولادسازی منطقه ویژه پارسیان سرمایه گذاری می‌کند
مدیرعامل شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات ( MMTE ) نیز در این نشست گفت: این شرکت با اتکا به تجربه‌های زیاد و نیروهای متخصص بومی که در اختیار دارد بنا دارد نسبت به سرمایه گذاری بلندمدت در بخش فولادسازی اقدام کند و منطقه ویژه پارسیان به‌دلیل مزایای ویژه و موقعیت استراتژیکی که دارد به عنوان گزینه اصلی این شرکت برای سرمایه گذاری درنظرگرفته شده است.


شهریار طاهرپور افزود: براساس طرح مطالعاتی، با احداث یک واحد احیا مستقیم در منطقه در گام نخست ۱.۸میلیون تن آهن اسفنجی  تولید خواهدشد که به تبع آن گردش ۴.۵میلیون تن در سال  بار بندری در این منطقه را ایجاد می‌کند که می‌تواند از یک‌سو اثرات مثبت مالی و رونق بنادر منطقه ویژه پارسیان را به دنبال  داشته باشد  و از سوی دیگر در هزینه‌های جانبی حمل مواد اولیه  و گندله آهن  صرفه جویی به همراه داشته باشد.
وی تصریح کرد: شرکت مهندسی فن آور معادن و فلزات، به منظور عملیاتی کردن این طرح مجوزهای لازم را از شرکت ملی فولاد ایران اخذ کرده و برای آغاز عملیات اجرایی به دنبال اخذ مجوزهای زیست محیطی است.
مدیرعامل شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات با اشاره به برنامه بلندمدت این شرکت در راستای تکمیل زنجیره فولاد، گفت: تکمیل زنجیره تولید فولاد یکی از برنامه‌های استراتژیک و کلان توسعه کشور و شرکت مهندسی فن آور معادن و فلزات است که می‌تواند نقش کلیدی در زمینه عملی سازی اقتصاد مقاومتی و نبود وابستگی به بازارهای خارجی و نیز توسعه صادرات ایفا کند.
طاهرپور در پایان با بیان اینکه شرکت مهندسی فن آور معادن و فلزات تاکنون با اجرای طرح‌های عظیم فولادی و تحت ( لیسانس میدرکس) به عنوان یکی از بزرگترین و فعال ترین شرکت‌های داخلی در زنجیره تولید فولاد به ویژه احداث واحدهای احیاء مستقیم و کارخانه‌های ذوب و ریخته گری در کشور مشغول به فعالیت است، گفت: این شرکت تاکنون بیش از ۱۴ طرح را به اتمام رسانده و برخی از طرح‌های مهم را نیز در دست اجرا دارد.
 ۴۹درصد سهام( MMTE) متعلق به آسکوتک (وابسته به ایمیدرو) و ۵۱ درصد سهام آن متعلق به بخش خصوصی است که پیش بینی می‌شود ۴۰۰نفر در مرحله ساخت  پروژه فولادی این شرکت در منطقه ویژه پارسیان و ۲۵۰نفر در زمان بهره برداری به صورت مستقیم مشغول به کار شوند.

  در منطقه ویژه پارسیان، برای تولید چهار میلیون تن انواع محصولات فولادی و تکمیل زنجیره ارزش فولاد، زمینی به مساحت ۴۱۴هکتار و در پسکرانه بندر پارسیان برای سرمایه گذاری در صنعت فولاد درنظر گرفته شده است.
منطقه ویژه اقتصادی پارسیان که سال ۸۶ در دولت تصویب و سال ۸۹ مجوزهای قانونی آن صادر شد، به دلیل قرارگیری در ۴۰ کیلومتری عسلویه و ۱۷ کیلومتری فرودگاه عسلویه، نزدیکی به مخزن گازی پارس جنوبی، یکی از  مناطق ویژه منحصر بفرد در سطح کشور است که در محل اتصال سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس قرار گرفته است.
این منطقه در غربی‌ترین نقطه استان هرمزگان، شرقی‌ترین نقطه بوشهر و جنوبی‌ترین منطقه استان فارس قرار دارد و به دلیل قرارگرفتن در مسیر کریدور انتقال گاز سراسری خط هفتم، خط انتقال میعانات گازی به ستاره خلیج‌فارس و سایر میدان‌های گازی ونفتی، این منطقه در موقعیت طلایی برای سرمایه گذاری قرار گرفته و برای تولید بیش از ۱۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی، چهار میلیون تن فولاد، هزار و ۴۰۰ تن پودر آلومینا، پنج هزار مگاوات برق و آب شیرین کن ۷۵۰ هزار مترمکعبی، طراحی شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها