زمین لرزه ای به قدرت ۵.۵ ریشتر در عمق ۱۹ کیلومتری استان رخ داد:

ماجرای یک شب دلهره‌آور در هرمزگان



بامداد شنبه بر اثر زمین لرزه ای شدید  به قدرت ۵.۵ ریشتر در عمق ۱۹ کیلومتری استان هرمزگان، خانه‌هابی آوار شد . 
اهالی قشم ، کنگ و بندر خمیر دچار ترس و هراس شدند  و شب را تا صبح بیرون از خانه‌ها گذراند. این زمین لرزه در شهرستان های بندرعباس، پارسیان، جزیره هرمز، تنب بزرگ و کوچک و بوموسی هم احساس شد. این حادثه گرچه تلفات انسانی  نداشت اما خسارت فراوان مالی در برداشت  به طوری که دیوار برخی از منازل مسکونی اطراف کانون زلزله ریزش کرد وسقف های ترک خورد. به گفته مسوولان 37 روستا دچار خسارتهای جزیی شدند و حدود ۸۰ واحد روستایی آسیب دید.قسمتی از مسیر بندرخمیر به بندرلنگه نیز بر اثر ریزش کوه ناشی اززلزله مسدود شد. تیم های ارزیاب جمعیت هلال احمر استان  بلافاصله پس از این حادثه به مناطق کانونی زلزله اعزام شدند و اطلاعات اولیه از دهیاران، بخش داران و فرمانداران کسب کردند. 
ساعاتی بعد  اردوگاه اسکان اضطراری در سه روستا برقرار شد و ۱۲۰ نفر اسکان داده شدند  واقلام زیستی نظیر پتو و موکت در اختیارشان قرار گرفت.
این حادثه دلهره آور نشان داد که ساخت و سازها این مناطق زلزله خیز کشور دارای  سازه های مناسبی نیستند و باید مسوولین در این مورد ورود کنند  چرا که شاید زلزله دیگری فقط خسارت مالی نباشد و جان هایی رو بگیرد.
 
شب دلهره آور 
ساعت یک بامداد شنبه 27 دی ماه. اکثر اهالی در حد فاصل روستای باسعیدو در شهرستان قشم و روستاهای سایه خوش وحمیران، دژگان و کلاتو از شهرستان بندرلنگه، روستاهای کنگ در خواب بودند. 
ناگهان زمین به شدت لرزید، وحشت زده از خواب پریدند هر فردی سعی کرد راه خروجی یابد وخود را به بیرون از منزل برساند. شب بود و هوا سرد ، سقف خانه ها ترک برداشته و دیوارها ریخته بود .صدای گریه بچه ها به وفور شنیده می شد و هر  کدام  سعی داشتند با هر طریقی  از احوال همسایگان و آشناییان خبری داشته باشند. مضطرب بودند و شوکه . زمانی که از سلامتی هم باخبر شدند دلشان آرام گرفت اما با دیدن منازل آسیب دیده غمناک شدند و گریان.
نیروهای امدادی اعم از هلال احمر و مدیریت بحران استانداری و همچنین فرمانداری، گروههای مردمی بلافاصله در محل زلزله حاضر شدند . دو پس لرزه ۲.۹ و ۳.۸ ریشتر هم بعد از ساعاتی در روستاهای سایه خوش، کلاتو و دژگان بندرلنگه رخ داد و اسکان اضطراری توسط جمعیت هلال احمر و با هماهنگی مدیریت بحران استان و فرمانداری بندرلنگه انجام شد.
 
رفع مشکل آب و برق 
استاندار هرمزگان از خسارت جزیی حدود 80 واحد روستایی  در بندرلنگه و قشم خبر داد  و این را هم گفت که یک مصدوم در سایه خوش بندرلنگه به صورت سرپایی درمان شده و علت مصدومیت ترس از زلزله و به دلیل قصد فرار از منزل رخ داده است.
به گفته فریدون همتی ترک خوردگی و ریزش برخی از منازل مسکونی در دژگان، سایه خوش، دوآب، برکه سفلین در بندرلنگه و باسعیدو در قشم رخ داده که تاکنون خسارت به حدود ۸۰ واحد روستایی با ۲۰ تا ۸۰ درصد خرابی و تعمیرات گزارش شده است.خسارت به بخشی از شبکه برق سایه خوش بندرلنگه وارد شده که با پیگیری صورت گرفته، نیروهای فنی و بهره برداری به منطقه اعزام شدند و مشکل با پیگیری جدی همکاران مرتفع کردند.همچنین قطعی آب در حدود ۱۰ روستا در منطقه دژگان به دلیل ریزش چاه‌های آب شیرین کن دژگان، رخ داده بود که با پیگیری مدیریت بحران استان، نیروهای فنی و بهره‌برداری به منطقه اعزام و مقرر شد تمهیدات لازم جهت آب رسانی سیار صورت گیرد.
 
عمق زمین لرزه زیاد بود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه عمده اتفاقات در بندرلنگه و در سه روستای کلاتو، سایه خوش و دژگان این شهرستان رخ داد گفت:«در هر سه روستا اسکان اضطراری، چادر و موکت برپا است و تمامی امکانات فراهم شده است، تا با کمبودی روبرو نباشیم. با هماهنگی با فرماندار، بخشداران و دهیاران تمامی شرایط لازم پیش بینی شد».
مهرداد حسن زاده با بیان اینکه تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است، به استمرار همکاری سایر نهادهای مسئول بررسی ها به صورت متناوب تاکید کرد که  تیم های ارزیاب و امدادی در محل مستقر و تمامی پیش بینی های لازم صورت گرفته است. 
سازمان مدیریت بحران تمامی دستگاه‌های امدادی، خدماتی و انتظامی را به حالت آماده‌باش درآورده و تیم‌های ارزیاب از بخشداری‌ها، جمعیت هلال احمر و … را نیز به محل اعزام کرده است.
 
 خارج شدن چاه های تولید آب از مدار 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره با رفع مشکل آب مناطق زلزله زده  گفت که از زمان وقوع  این زلزله  نیروهای عملیاتی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در شهرستان‌های بندرلنگه، بندرعباس، قشم و خمیر برای خدمات رسانی به حالت آماده باش در آمدند.
پس از بررسی‌های اولیه، قطعی آب در منطقه دژگان بخش مهران شهرستان بندرلنگه گزارش شد که عملیات لازم برای رفع مشکل آب منطقه در دستور کار قرار گرفت.
قصمی ادامه داد که در پی این حادثه آب ۱۰ روستای بخش مهران به دلیل بالا رفتن کدورت آب شش حلقه چاه خام دو سایت آبشیرین کن، از مدار تولید خارج که با اقدامات انجام شده پس از شش ساعت تلاش، مشکل مرتفع و آبرسانی به این مناطق از سر گرفته شد.
در پی وقوع این زلزله بامداد چاه‌های تولید آب خام دو سایت ۲۳۰۰ و ۳۰۰ متر مکعبی آب شیرین کن دژگان دچار مشکل و از مدار تولید خارج که با ورود به موقع اکیپ اتفاقات شهرستان بندرلنگه با پشتیبانی‌های سایر تیم‌های عملیاتی استان مشکل مرتفع شد.
 
 بناهای تاریخی 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: زلزله آسیبی به بناهای تاریخی هرمزگان وارد نکرده است.
رضا برومند بابیان این مطلب افزود: با توجه به‌شدت زلزله و اهمیت بناها و بافت تاریخی واقع در مرکز و همسایگی کانون زلزله، از اوایل صبح کارشناسان میراث‌فرهنگی اقدام به پایش و بررسی ابنیه تاریخی کردند.
وی ادامه داد: خوشبختانه، گزارش­‌های رسیده حاکی از آن است که آسیبی به بافت تاریخی بندرکنگ و بناهای تاریخی در همسایگی کانون زلزله وارد نشده است.برومند عنوان کرد: کارشناسان میراث‌فرهنگی در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی مبنی بر خسارت به آثار و ابنیه تاریخی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها