کرونای جهش‌یافته آفریقایی مسری‌تر از گونه‌های قبلی است



محققان اعلام کردند نسخه جهش یافته ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شده ، در مقایسه با گونه‌های قبلی مسری‌تر است، اما هیچ سندی مبنی بر مرگبارتر بودن این گونه وجود ندارد.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته پایگاه خبر مدیکال نیوز، به گفته متخصصان وزارت بهداشت آفریقای جنوبی، این گونه جهش یافته ۵۰ درصد مسری‌تر از گونه‌های قبلی است و اکنون به گونه غالب ویروس در این منطقه تبدیل شده است. با وجود این، هنوز مشخص نیست که واکسن‌های موجود تا چه میزان بر این گونه جدید از ویروس اثرگذار هستند. شناسایی این گونه که با عنوان ۵۱۰Y.V۲ نام‌گذاری شده است، موجب تشدید محدودیت‌ها و تدابیر پیشگیرانه در ماه دسامبر شد. همچنین نگرانی از شیوع این گونه موجب محدودیت پرواز برخی از خطوط هواپیمایی به آفریقای جنوبی شده است.
به نوشته ایرنا،  ویروس کرونا موسوم به کووید ۱۹اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.
ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)   به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.
شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.
انگلیس اولین کشوری است که واکسن کووید ۱۹ فایزر را تایید و شروع به واکسیناسیون کرد. قرار است ظرف ۶ ماه آینده ۲۰ میلیون دوز واکسن در آفریقای جنوبی به شهروندان تزریق شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها