معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران در بندرعباس تاکید کرد:

استفاده از ظرفیت‌های هرمزگان در توسعه اقتصاد ملی



معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران گفت: استان هرمزگان دارای ظرفیت های بسیاربالای در جهت کمک به اقتصاد استان و اقتصاد ملی دارد که باید از این ظرفیت نهایت استفاده را برد.

 
به گزارش صبح ساحل، مظفر علیخانی که در نشست هم اندیشی با فعالین اقتصادی هرمزگان  سخن می گفت با اشاره به ریشه تاریخی تجارت در این استان افزود: هرمزگان با داشتن تمدن چند هزار ساله  تاریخی و تجارتی و همچنین وجود مناطق آزاد، افتخار ما در جهان و منطقه تلقی می شود.وی این را گفت که در شرایط کرونایی فعالان اقتصادی هرمزگان  مانند نقاط مختلف کشور از این بیماری ناشناخته ضربه خورده اند. علیخانی ادامه داد:در شرایط فعلی باید آمادگی پسا کرونا را داشته باشیم،با فراهم کردن  فرصتهای کسب و کار ، آمادگی تولید انبوه  و... بتوانیم مانند گذشته  با عقد قراردادها و اعزام هیات های تجاری و بازاریابی ، سهم بیشتری در اقتصاد دنیا  به دست آوریم .
این مقام مسوول  با بیان اینکه در سال های اخیر اقتصاد کشور از سه مشکل اساسی رنج می برد تصریح کرد:اولین  تحریم های ظالمانه است که تولید، تجارت و بانکداری ما را هدف قرار داده که در واقع  رفاه و معیشت مردم هدف اصلی این تحریم ها است. در کنار آن مشکلات ناشی از کرونا هم وجود دارد که اقتصاد جهان را دچار چالش کرده و کشور ما هم با مشکلات فراوانی ناشی از انتشار این ویروس مواجه شده است.
وی تاکید کرد:  اما در کنار این دو مشکل اساسی مهمترین مشکل ما تحریم های داخلی است. چرا که فعالان اقتصادی ما از محیط قانونی و مقررات بسیار نامناسب رنج می برند.وی از تحمیل  فرایندهای طولانی، رویه های غیرضروری هزینه های مستقیم و غیر مستقیمی به تولید، تجارت و صادرات سخن گفت و ادامه داد: مجموعه این مشکلات در سه سال گذشته (22 فروردین ماه 97) که سیاست های تجاری و ارزی ناصوابی به کشور تحمیل شد اما جای اینکه در چنین شرایط سختی برای مقابله با فشار های تحریمی راه گزیری پیدا کنند متاسفانه زنجیر را به پای فعالان اقتصادی زده اند و مشکلاتشان را دوچندان شده است.علیخانی اضافه کرد:در شرایطی که با نام جنگ اقتصادی از ان یاد می شود و افسران و سرداران اقتصادی ما باید با آزادی عمل و اندیشه باز بتوانند فعالیت ها را با اعتبار و تلاش مویرگی که در دنیا انجام می دهند اما متاسفانه وقت و انرژی انها صرف دور زدن تحریم های داخلی شده است.
وی  در خصوص مصوبه 177 گفت:در چنین شرایطی اتاق ایران و اتاق های استان ها و تشکل های بخش خصوصی که رسالشان بحث آسیب شناسی مشکلات و ارائه مشاوره ها به قوای سه گانه است تلاش های بسیار زیادی را انجام دادند که نهایتا با تاخیر دوماهه و با اهتمام و اراده جدی که وزیر صمت برای برون رفت از شرایط فعلی از خود نشان دادند ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوبه ای 177 را برای جبران مافات تصویب و ابلاغ کرد. وی این را هم گفت که اراده وزیر صمت بر  این است که براساس سیاست های دولت و مصوبه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سمت وفور کالا، رشد صادرات، جهش تولید و بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور برود.معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران دررابطه با برنامه های برای پویایی تشکل ها در اتاق های بازرگانی گفت: برای توانمندسازی بخش خصوصی سلسله برنامه های در دستور کار داریم یکی از اینها توانمند سازی تشکل ها است به این جهت که تشکل ها مرکز ثقل فعالین اقتصادی هر رشته تولیدی ، صنعتی و خدماتی است . علیخانی اظهار داشت: وقتی تشکل ها دور هم قرار می گیرند از یک سو در خصوص مسائل و مشکلات صنف وصنعت آسیب شناسی می کنند و از سوی دیگر راهکارهای لازم برای حاکمیت ارائه می دهند و  از سویی هم  پلی هستند برای گفتگو با دیگر کشورها با حاکمیت و رسانه و ....

 
نقش تشکل ها در تقویت اقتصاد کشور
محمد رضا صفا رییس اتاق بازرگانی استان هرمزگان  در این مراسم از همدلی و همراهی فعالان اقتصادی تقدیر کرد وافزود: نقش تشکل ها در تقویت اقتصاد کشور و نقش آفرینی آنها در تصمیم سازی ها می تواند اقتصاد کشور را پویا و هدفمند سازد.وی گفت:اهتمام ویژه ای به تقویت تشکل ها و کمیسیون های تخصصی دارد و پیاده سازی برنامه های حمایتی از تشکل ها را در سرفصل اهداف اتاق بازرگانی قرار داده ایم. وی  با بیان اینکه‌بخش خصوصی به واسطه ارتباط مستقیمی که با تولید کنندگان و بازرگانان دارد شفاف ترین اطلاعات را به بدنه دولت ارائه می دهد اظهار داشت: تشکل های اتاق بازرگانی بندرعباس دارای زیرساخت های خوبی هستند و در آینده نیز بر کیفیت زیرساخت های موجود افزوده خواهد شد.
شکست در عرضه و قیمت گذاری
دبیر خانه کشاورز هرمزگان گفت: آنچه در اتاق بازرگانی باید از نظر اطلاعات و ارائه طرحهای اقتصادی و اجرای این طرح ها در نظر داشته باشد، این است که سرآمد همه مجموعه های اقتصادی زیر پوشش باشد. ابوطالب جوادی در این نشست از تلاشهای رییس فعلی اتاق بازرگانی استان هرمزگان در این زمینه سخن گفت .وی  در خصوص کشاورزی استان اظهار داشت:کشت صیفی و سبزی این منطقه در کشور ثبت شده اما تولیدات بنام تولیدات غیر فصلی شهرت یافته است، متاسفانه بر اساس عدم بینش وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تشکیل و تاسیس گلخانه هایی در مناطق سردسیر کشور در استان های شمالی کشور باعث شده است که تولیدات منطقه هرمزگان در بازار عرضه و قیمت گذاری شکست بخورد.جوادی ادامه داد:  با توجه به تاسیس گلخانه در مناطق سردسیر کشور،کشاورزان منطقه هرمزگان گرایش به این دارند که بر اساس روش ها و سنت های خود به کشت و تولیدات غیر فصلی بپردازند.وی  تاکید کرد: همه می دانیم سرمای اخیر سبب ضرر و زیان بسیار زیادی شده که بالغ بر ده ها میلیارد تومان به کشاورزان این منطقه وارد شد که امیدواریم با مطالبات و تدبیر هایی در پی جبران خسارت کشاورزان منطقه صورت گرفته باشد.جوادی  به تاسیس گلخانه و معایب و محاسن این روش کاشت در استان هرمزگان پرداخت و تصریح کرد: هر هکتار زمین برای ایجاد گلخانه  معادل یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه در بر دارد و بانک ها در صورتی این مبلغ را به عنوان وام به کشاورز ارائه خواهند داد که سند ارائه دهند. وی  خاطرنشان کرد: کشاورزان روستایی سند کم دارند از طرفی همه آنها تمایل به تاسیس گلخانه دارند و بانک ها اجازه پرداخت وام به کشاورزان معتبر و اصیل بر اساس ضمانت و سفته را بدهند و رهن و گرویی را مطالبه نکنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها