شناسایی 11 مرکز تولید غیرمجاز ارز دیجیتال در هرمزگان



آلودگی هوای کلان‌شهرها در کنار مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها و خاموشی‌های گسترده در چند وقت اخیر سروصدای زیادی به پا کرده‌است. اخیرا انتشار یک ویدئو از مزرعه استخراج رمزارز در رفسنجان خبرساز شد و واکنش‌های منفی فراوانی را به دنبال داشت. فعالیت این مزرعه با مشارکت چینی‌ها بود. شائبه ارتباط خاموشی‌ها و قطعی برق در مناطق مختلف کشور با فعالیت معدن‌کاران ارزهای دیجیتال، از همین‌جا سر در آورد. البته مسئولان مختلف بارها این فرضیه را تکذیب کرده‌اند. با این حال روزانه خبرهایی از کشف مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز در استان‌های مختلف کشور به گوش می‌رسد. روز گذشته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان از شناسایی و قطع انشعاب 11 مرکز غیرمجاز تولید ارز دیجیتال خبر داد.
در ادامه پرده از جزئیات این موضوع برداشته‌ایم.
 
قاتلان برق
«قاتلان برق» نام دیگر دستگاه‌های استخراج رمزارز است. با رشد قیمت بیت‌کوین در سال‌های اخیر، افراد زیادی برای استخراج ارز هجوم آورده‌اند. استخراج بیت‌کوین یک صنعت چندمیلیارد دلاری و پرسود در دنیاست. البته این صنعت در ایران پرسودتر هم هست. چرا که هزینه استخراج بیت‌کوین در ایران کم‌تر از برخی کشورهای دنیاست. علت این موضوع برق ارزان‌قیمت در ایران است که مشوق سرمایه‌گذاران خارجی و از علل رونق این فعالیت در کشور است. به همین دلیل در مدتی محدود، مزارع استخراج بیت‌کوین زیادی با برق کشاورزی و برق صنعتی راه‌اندازی شده‌است. به گفته مسئولان، مصرف بالای گاز، سوخت نیروگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده‌است. از آن‌جا که نیروگاه‌ها نمی‌توانند بدون سوخت بمانند، از مازوت استفاده می‌شود و برای کم‌تر سوزاندن آن، باید شاهد خاموشی‌های گسترده بود. 
در همین رابطه «رجبی مشهدی»، سخنگوی صنعت برق درباره قطعی سراسری در چند استان ایران و منطقه تهران گفته‌بود: «ارتباط قطعی برق با استخراج رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین صحت ندارد. افزایش مصرف گاز و برق، موجب ایجاد محدودیت‎هایی در تامین سوخت نیروگاه‎ها و در نتیجه قطعی برق شد». سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها خصوصا نیروگاه‌های غرب بندرعباس، باعث آلودگی شدید هوا شده‌است. به‌طوری‌که روز گذشته هوای شهرهای بندرعباس با شاخص 146 در رده ناسالم و خطرناک برای گروه‌های حساس قرار گرفت. «حبیب مسیحی تازیانی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان هفته قبل از سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ بندرعباس و شناسایی ۱۲ صنعت آلاینده در استان خبر داده‌بود. به گفته او عمده این صنایع در بندرعباس قرار دارد.
 
پارسیان، بهشت ماینرها
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان روز گذشته از شناسایی و قطع انشعاب 11 مرکز غیرمجاز تولید ارز دیجیتال خبر داد. «هاجر عبدی»، با اشاره به شناسایی و قطع انشعاب 11 مرکز غیرمجاز تولید ارز دیجیتال در هرمزگان گفت: «با اجرای مانور مدیریت مصرف انرژی برق که همزمان با سراسر کشور در استان برگزار شد، 10 مرکز غیرمجاز در شهرستان پارسیان و یک مرکز نیز در میناب شناسایی و پلمب شد». به گفته او، با جمع‌آوری و قطع برق این مراکز 170 کیلووات ساعت بار شبکه کاهش یافته‌است. این یعنی با وجود اینکه بار شبکه توزیع برق متوسط روزانه هرمزگان در فصل زمستان 790 مگاوات است، روزانه هریک از مراکز تولید ارز دیجیتال به‌طور متوسط تنها 4 مگاوات برق مصرف میکند. 
عبدی در ادامه ضمن اشاره به تعرفه ارزان برق و سواستفاده افراد سودجو از این موضوع گفت: «واگذاری انشعاب به مراکز تولید ارز فقط با استفاده از پروانه و مجوز قانونی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط امکان پذیر است اما برخی افراد سودجو برای کسب سود بیشتر از انشعاب‌های دیگر با تعرفه‌های ارزان به‌صورت غیرقانونی و مخفیانه استفاده می‌کنند. شناسایی و قطع برق این مراکز در دستور کار قرار دارد. باتوجه به ارزان بودن تعرفه برق خانگی و کشاورزی به نسبت سایر تعرفه‌ها، افراد سودجو عمدتا از برق خانگی و کشاورزی برای راه‌اندازی دستگاه‌های ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. این کار تخلف است و صاحبان این مراکز به مراجع قضایی معرفی می‌شوند».
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق در پایان اضافه کرد: «براساس دستورالعمل وزارت نیرو در صورت نیاز متقاضیان تولید ارز دیجیتال ، به نسبت میزان دستگاههای درحال استفاده، انشعاب متقاضیان از طریق نصب پست یا فیدر جدید واگذار می شود. وی در خصوص تعرفه برق مراکز استخراج ارزهای دیجیتال گفت: بهای هرکیلووات ساعت برق مصرفی به طور میانگین 9 هزارو 650 ریال تعیین شده است که در ماههای گرم یا سرد سال تغییر می کند».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها