مدیرکل گمرک شهید رجایی به مناسبت «روز جهانی گمرک» مطرح کرد:

کم‌ترین مشکل را در ترخیص کالاهای اساسی داریم



بندرعباس مهم‌ترین و بزرگترین بندر تجاری کشور می‌باشد و از نظر ترخیص انواع کالاهای وارداتی به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تجارت‌های بین‌المللی در کشور شناخته می‌شود. گمرکات بزرگ بندرعباس هم به جهت اینکه موقعیت جغرافیایی نزدیک به مرزهای آبی کشور دارند و هم مکان مناسبی برای بارگیری کشتی‌های خارجی بزرگ و محموله‌های تجاری سنگین هستند، اهمیت بسیاری دارند. از همین رو به مناسبت 26 ژانویه مصادف با 7 بهمن‌ماه «روز جهانی گمرک» با مدیرکل گمرک شهید رجایی که مهم‌ترین گمرک کشور به شمار می‌آید، گفت‌وگو کردیم.
به نوشته روزنامه صبح ساحل، «ابوالفضل اکبرپور»، مدیرکل گمرک شهید رجایی و ناظر گمرکات استان هرمزگان ضمن تبریک هفتم بهمن‌ماه، روزجهانی «گمرک» گفت: «این روز را به همه مرزبانان اقتصادی کشور، خصوصا همکاران پرتلاشم در مهم‌ترین گمرکات کشور یعنی گمرکات استان هرمزگان تبریک عرض می‌کنم». وی با اشاره به اینکه هرمزگان مهم‌ترین دروازه اقتصادی کشور است، اذعان کرد: «بیش از 50 درصد فعالیت‌های گمرک شامل صادرات، واردات، ترانزیت کالا و سایر رویه‌های گمرکی درگمرکات استان هرمزگان انجام می‌شود و مهم‌ترین این فعالیت‌ها در گمرک شهید رجایی انجام می‌شود».
وی هم‌چنین از واردات بیش از 6 میلیون تن کالا به ارزش بیش از 13 میلیارد دلار و صادرات بیش از 39 میلیون تن کالا به ارزش 10 میلیارد دلار به کشورهای مختلف دنیا از گمرکات استان هرمزگان در ده‌ماهه سال 99 خبر داد.
اکبرپور اضافه کرد: «در همین مدت ما بیش از 2 و نیم میلیون تن ترانزیت خارجی داشتیم و 352 میلیون تن کالا به گمرکات داخلی کشور ترانزیت داشته‌ایم و بیش از 6 میلیون و 500 هزارتن کالا از مرزهای استان هرمزگان وارد کشور شده‌است که از این مقدار 2 میلیون و 700 هزار تن مربوط به کالاهای اساسی است».وی یادآور شد: «کالاهای دپوشده در گمرکات که در انتظار کد رهگیری بانک بودند و برخی هم منتظر اصلاحیه ثبت سفارش بودند، با تصمیم دولت و فرمایش مقام معظم رهبری مقرر شد که از 18 آبان‌ماه سال جاری تا 90 در صد به گمرکات اجازه ترخیص کالاهای اساسی و برخی مواد اولیه داده‌شود». مدیرکل گمرک شهید رجایی اظهار کرد: «با تصمیمی که سال 97 گرفته‌شد کالا بیش از 2 ماه نمی‌تواند در گمرک معطل شود و پس از این زمان تشریفات متروکه‌شدن کالا باید انجام شود».
وی در خصوص علت دپوی کالا در گمرکات خاطرنشان کرد: « اکثر کالاهایی که وارد گمرکات کشور می‌شود برای ترخیص نیاز به مجوزهای قانونی دارند و حتما باید مجوزهای مربوط به بهداشت، قرنطینه، انرژی اتمی، استاندارد و ... را اخذ کنند که سلامت و امنیت مردم تامین شود و اخذ این مجوزها یک پروسه زمانبری دارد که باعث دپوی کالا در گمرکات می‌شود » .  این مقام مسئول ادامه داد: « در حال حاضر گرفتن این مجوزهایی قانونی به حداقل زمان ممکن کاهش یافته و هم‌چنان در تلاشیم که ترخیص کالا را با حداقل امکانات و تشریفات و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به طوری انجام دهیم که حداقل هزینه‌ها به واردکنندگان و صادرکنندگان تحمیل شود».
اکبرپور در ادامه هرگونه شایعه در خصوص ناهماهنگی میان اداره گمرک و سازمان استاندارد را تکذیب کرد و گفت: «همکاران ما در اداره کل استاندارد استان هرمزگان نهایت تلاش و کوشش خود را انجام می‌دهند».
وی اضافه کرد: «وقتی از هرمزگان به عنوان بزرگ‌ترین دروازه اقتصادی کشور و مهم‌ترین بندر گمرکی کشور صحبت می‌کنیم، به این معناست که استان هرمزگان شایستگی و توانایی این را دارد که تمام دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که باید در رابطه با کالاها اظهارنظر کنند در استان حضور داشته‌باشند».
ناظر گمرکات استان هرمزگان هم‌چنین گفت«فقدان بعضی از این دستگاه‌ها در استان سبب می‌شود تا واردکنندگان به استان‌های دیگر ارجاع داده‌شوند که پروسه زمانبری است و این موضوع حق استان هرمزگان نیست. البته بسیاری از موارد مربوط به اداره استاندارد در استان هرمزگان انجام می‌شود اماهمان تعدادی که به استان‌های دیگر ارجاع داده‌می‌شود هم باید در خود استان انجام شود و این ادارات باید به جای اینکه در مرکز کشور باشند در بندرشهید رجایی متمرکز شوند».
اکبرپور در پاسخ به خبرنگار صبح ساحل در خصوص علت اصلی مشکلات رسوب کالاها و مواد اولیه در گمرکات استان که مشکلاتی مثل کمبود روغن خوراکی در بازار را به دنبال داشت، توضیح داد: « در شرایط جنگی کشور و تحریم‌های ظالمانه همکاران ما در بانک مرکزی تلاش خود را انجام می‌دهند و تخصیص ارز برای این کالاها باید صورت گیرد چرا که کوچک‌ترین بی‌احتیاطی در این موضوعات باعث ایجاد حباب‌های کذایی می‌شود».
وی ادامه داد: «در خصوص تامین کالاهای اساسی کم‌ترین مشکل را داریم و با همت و تلاش جمعی در کشور بسیاری از مشکلات حل شده‌است».
این مقام مسئول درمورد شایعه‌ای مبنی برعدم اسکن کالاها توسط اشعه «ایکس‌ری» در ساعاتی خاص و عبور کانتینرها در این ساعات اظهار کرد: «چنین خبری صحت ندارد و اسناد اسکن ما  در این باره موجود است». 
وی گفت:« در ساعت‌های خاصی باید دستگاه‌ها خاموش شوند و نمی‌توانند به صورت 24 ساعت کار کنند اما در زمانی که این دستگاه‌ها خاموش هستند به هیچ عنوان هیچ کالایی را اسکن نمی‌کنیم.»مدیرکل گمرک شهید رجایی یادآور شد: «شناسایی و تشخیص این موارد بسیار سخت است اما ما همکاران متبحری در بحث ایکس‌ری داریم که در خارج و داخل کشور در این خصوص آموزش دیده‌اند و کشفیات بسیاری در بحث ایکس‌ری داریم».
وی  در پایان از ساخت دستگاه «ایکس‌ری» ساخت کشور خبر داد و گفت«تا حدود 40 روز دیگر هم دستگاه ایکس ری ساخت شزکت دانش‌بنیان در داخل کشور در  درب واردات کشور مستقر و مورد استفاده قرار می‌گیرد».
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها