مدیرعامل آبفا هرمزگان:

ساماندهی فاضلاب بندرعباس آغاز می شود



امین قصمی صبح امروز (هشتم بهمن‌ماه) در نشستی خبری، با بیان اینکه سال ۹۹ با ویژگی‌های خاص رو به اتمام است، افزود: از ابتدای سال با شرایط سخت کرونا مواجه بودیم و همین موضوع اجرای پروژه‌ها را با مشکلاتی مواجه کرد اما با رعایت پروتکل‌ها چاره‌ای جز ادامه کار و انجام تعهداتمان نداشتیم و امروز کارنامه موفقی از خود به جا گذاشتیم.

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه اول سال جاری طرح‌هایی در قالب پویش الف ب ایران داشتیم، اظهار کرد: آب‌رسانی به شهر سردشت از سد جگین طرح مهمی بود که توانست در مسیر ۸ روستای دیگر را نیز پوشش دهد. طرح آب‌شیرین‌کن بندرعباس در فاز اول و آب‌شیرین‌کن ۴۰ هزار مترمکعبی نیز از دیگر طرح‌های مهم ما در سال جاری بود.

قصمی با بیان اینکه طرح کلنگ زنی تأمین آب پارسیان و کلنگ زنی تأمین آب شهر میناب از تصفیه‌خانه سد سرنی به زمین زده شد، خاطرنشان کرد: این دو طرح با پیشرفت مناسبی در حال انجام بوده و سهم شهر بندرعباس از آب‌شیرین‌کن‌ها را به ۱۴۰ هزار مترمکعب می‌رساند و ۱۵ میلیون مترمکعب از آب سد استقلال میناب آزاد و به شهر میناب و بخش کشاورزی آن اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه‌ای جدیداً کلنگ زنی شده که با بهره‌برداری از آن دیگر استفاده از چاه‌های دشت میناب صورت نمی‌گیرد و با کاهش استفاده از آب سد استقلال میناب و استفاده از تصفیه‌خانه سد سرنی، آب شهر میناب را تأمین می‌کنیم.

مدیرعامل آبفا هرمزگان با اشاره به اینکه امسال  ۱۰ طرح بزرگ با اعتبار ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: بخشی از این طرح‌ها در دهه مبارک فجر و بخشی از آن در اسفندماه به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با بیان اینکه ۲۹ پروژه به ارزش هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد، عنوان کرد: اصلاح شبکه‌های آب، توسعه شبکه‌های فاضلاب، حفر و تجهیز چاه‌ها، بازسازی تصفیه‌خانه‌ها ازجمله این پروژه‌هاست.

قصمی با اشاره به اینکه نخستین طرح فاضلاب روستایی در تیاب نیز در دهه مبارک فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد، بیان کرد: ظرفیت نهایی آب‌شیرین‌کن بندرعباس در اسفندماه امسال با هزینه ۵ هزار میلیارد ریال وارد مدار می‌شود و ظرفیت ۱۴۰ هزار مترمکعب نیز در اختیار بندرعباس قرار می‌گیرد و بیش از ۶۰ درصد آب موردنیاز این شهر از این طریق تأمین می‌شود که آب انتقالی از سدهای استقلال، شمیل و نیان را کاهش و کیفیت آب را ارتقا می‌دهد.

مدیرعامل آبفا هرمزگان با بیان اینکه زیرساختی ایجاد کردیم تا هر آبی در غرب بندرعباس از آب‌شیرین‌کن‌ها ایجاد شد بتوانیم آن را به مخازن داماهی متصل کنیم، خاطرنشان کرد: درمجموع تا پایان اسفندماه، آب‌رسانی به ۵۷ روستای هرمزگان با جمعیت ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر را عملی می‌کنیم که شامل ۱۳ مجتمع آب‌رسانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا اسفندماه سال گذشته در جزیره قشم شهرهای درگهان و سوزا در حوزه مسئولیت ما قرار داشت اما از فروردین‌ماه به آبفا واگذار شد، اظهار کرد: در بخش‌های مختلف شهرستان قشم مطالعاتی انجام شده که دو آب‌شیرین‌کن در باسعیدو و رمچاه در روزهای آینده کلنگ زنی خواهد شد و در کمتر از ۷ ماه به بهره‌برداری می‌رسند، زیرساخت‌های لازم و خطوط انتقال آن نیز ایجاد شده است.

قصمی با بیان اینکه ۲۷ روستای مابین جاسک و سیریک با مشکل آب مواجه هستند، افزود: بازدیدهایی صورت گرفته و دو پروژه مهم برای شهرستان سیریک تعریف شده که یکی در حال اجرا و دیگری تا دو هفته دیگر کلنگ زنی می‌شود که تحول بزرگی در تأمین منابع آبی شهرستان سیریک خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بعد از انتقال آب از خلیج‌فارس به سمت سیرجان در تلاش هستیم که از مخزن شهر رضوان در شمال بندرعباس حدود ۷ کیلومتر آب پایدار وارد رضوان و ۷ روستای دیگر کنیم، خاطرنشان کرد: تمامی تلاش ما این است که در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ پرونده این پروژه بسته شود و با بهره‌برداری از آن دیگر مشکلی در تأمین آب رضوان نداریم.

مدیرعامل آبفا هرمزگان با بیان اینکه تأمین آب تازیان و شهرک علوی نیز در دست بررسی و عملی شدن است، اظهار کرد: این طرح‌ها حل مسئله بوده و دیگر به فکر راه‌حل‌های مقطعی نیستیم بلکه به دنبال حل ریشه‌ای مسئله هستیم.

وی در خصوص مشکلات فاضلاب شهر بندرعباس نیز بیان کرد: از زمان تصدی مسئولیتم با یک قرارداد سرمایه‌گذاری در خصوص ساماندهی فاضلاب بندرعباس مواجه شدم و سال ۹۷ توانستیم آن را اجرایی کنیم.

قصمی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی بازسازی تصفیه‌خانه شروع شده است، خاطرنشان کرد: همین امروز هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل اعتبار نیاز دارد و عملیات اجرایی این پروژه به هزاران دلیل در سال جاری متوقف شد.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی آن اکنون بازچرخانی پساب است و این موضوع نیاز به پذیرش صنایع غرب بندرعباس دارد، اضافه کرد: شرکتی با سهامدارانی از فولاد هرمزگان، نفت بندرعباس و صنایع بزرگ دیگر بندرعباس تشکیل شده و قرارداد به این شرکت واگذار شده است تا صنایع بندرعباس خود هزینه کرده و پساب در این صنایع استفاده شود.

مدیرعامل آبفا هرمزگان با بیان اینکه استاندار هرمزگان، مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس و رئیس دستگاه قضایی استان همگی به جد پیگیر موضوع ساماندهی فاضلاب بندرعباس هستند، عنوان کرد: اکنون در مسیر مناسبی قرار گرفته‌ایم و قرارداد موردنظر امضا شده است و اکنون در مرحله ابلاغ است و امیدواریم تا ۳۰ ماه آینده به بهره برداری برسد و امیدواریم این پروژه بزرگ عملی شود و تنها ۸۰۰ میلیارد تومان برای شیرین سازی این آب فاضلاب نیاز است.

وی با اشاره به اینکه بندرعباس دارای ۴۲ درصد بافت فرسوده است، اظهار کرد: بافت فرسوده چالشی بزرگ و جدی است و با مدیریت استاندار هفته‌ای دو تا سه جلسه برای ساماندهی محله چاهستانی‌ها برگزار می‌شد تا بتوانیم یک خیابان را بازگشایی کنیم. چون احیای بافت فرسوده یک ابر پروژه است که هم اعتبار مالی می‌خواهد و هم باید به مسائل فرهنگی و تبعات اجتماعی آن توجه کنیم.

قصمی در پایان بیان کرد: هر جا در بافت فرسوده معبری بازگشایی شود که امکان اجرای شبکه فاضلاب داشته باشد ما پیش‌قدم خواهیم بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها