استاندار هرمزگان:

بهره‌برداری از ۱۰۱۹ پروژه در دهه فجر امسال در هرمزگان/ فاضلاب شهري بندرعباس، يکي از پيچيده‌ترين پروژه‌ها است


نویسنده: صبح ساحل

«فریدون همتی» بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری آنلاین بمناسبت دهه فجر گفت:  در دهه فجر امسال هزار و ۱۹ پروژه با اعتبار ۵۶ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال و ۲۱۹ میلیون یورو به بهرهبرداری میرسد که ۴۰ درصد این سرمایهگذاریها دولتی و ۶۰ درصد خصوصی است.

به گزارش صبح ساحل، «فریدون همتی»، استاندار هرمزگان در نشست خبری امروز (11 بهمنماه) گفت: آب شیرینکن که به شهر یزد و  کرمان  می رود، به گونه ای طراحی شده است که  در طول مسیر برای شهرستانهای فین،رضوان،روستاها، صنایع  روستایی و زمین های بایر نیز  قابل استفاده است. وی افزود: با مطالعات انجام شده برروی 3هزار هکتار زمین های حاجی آباد که به دلیل عدم آب در این مناطق هیچ استفاده ای نمیشد، بتوانیم با استفاده از این خط آباد کنیم و به رونق برسانيم. این کار یک سرمایه گذاری بخش خصوصی گل گهر و چادرملو بود  که دولت از آنان خریداری کرده است. این ابر پروژه در فاز اول 200هزار متر آن درسالجاری افتتاح شد و طی 4 سال آینده یک میلیون متر مکعب آن به بهره برداری میرسد.   استاندار با بیان اینکه یکی از کارهای مهم و زودبازده آبخیزداری است، گفت: در هرمزگان حدود ۸ هزار سازه آبخیزداری ساخته شده است. در حوزه مدرسهسازی نیز حدود ۹۰۰ مدرسه فرسوده داریم که تا مهر سال آینده حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مدرسهسازی با همت خیرین، بنگاههای اقتصادی و دولت صورت میگیرد.

 

پیگیر پرداخت خسارت کشاورزان هرمزگانی

همتی با بیان اینکه  در بخش آب شرب و کشاورزی، آبشیرینکنهای صد و یک میلیون مترمکعبی به تدریج وارد مدار میشود، اضافه کرد: آبشیرینکنها را  فاز به فاز وارد مدار میکنیم و 100 هزار متر مکعب دیگر تا پایان سال افتتاح خواهیم کرد، به همین نسبت وابستگی به سدهای شمیل و نیان را کم میکنیم. وی با اشاره به خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی بر اثر سرمای شدید، تاکید کرد: در چند هفته اخیر، سرمای شدید در هرمزگان باعث خسارتو خرابی محصولات کشاورزان استان شد. ما همچنان پیگیر پرداخت خسارت به کشاورزان هستیم.  استاندار همواره از کشاورزان خواستار شد که محصولات خود را بیمه کنند تا درصورت بروز خسارت، ضرر هنگفتی به آنان وارد نشودبه گفته ی استاندار هرمزگان؛  در بخش راه، خوشبختانه توجهات خوبی به راههای بشاگرد شدهاست. وی افزود: در جبهههای مختلف در بشاگرد در حال جادهسازی، بازگشایی و ابنیه هستیم. با اقدامات انجامشده در مسیر کوهشاه و بشاگرد، کلید محرومیت این دو منطقه با راههای مناسب گشوده میشود.

بهره‌برداری از بی‌نظیرترین بلوار ساحلی در بندرعباس تا پایان سال

وی بیان کرد: جاده ساحلی بندرعباس_میناب نیز هم از تیاب شروع  شده و سال آینده نیز از سمت مکران تقویت می‌شود، همچنین در بندرعباس نیز 24 کیلومتر بلواری در سمت شرق در حال ساخت است که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه در کشور و منطقه نظیر آن وجود ندارد و هزینه‌ی این پروژه بالغ بر 500 میلیارد تومان برآورد شده‌است.  استاندار با بیان اینکه این پروژه یکی از نقاط دیدنی و آینده‌دار استان است، اضافه کرد: در محدوده‌ی این بلوار هیچگونه ساخت‌وساز و تصرفی صورت نخواهد گرفت. همتی یکی دیگر از پروژه‌های در دست اجرا را  ایجاد پارک بزرگ از محدوده‌ی نخل‌ناخدا به سمت شرق دانست و گفت: این پروژه حدود 300هکتار و در دست طراحی است.

استاندار هرمزگان از آزادسازی آب سد استقلال میناب و آب شمیل و نیان را نیز که برای آب شرب بندرعباس آورده میشد خبر داد و گفت: هدف از آزادسازی آب سدها،توسعه کشاورزی میناب و توسعه این منطقه است. همچنین آب سد سرنی را نیز آماده کرده بودند که برای بندرعباس منتقل شود اما این برنامه را دگرگون کردیم و خیلی در این راه، وزارت نیرو مقاومت میکرد اما این فشار بر ساختار و جسم منطقه قابل تحمل نبود و ما به وزارت نیرو قبولاندیم تا این آبشیرینکنهای بندرعباس به ثمر برسد.

 

ضربه چرخه اقتصادی با ممنوعیت ورود مسافر

همتی با اشاره به اینکه تا پایان اردیبهشت ماه 1400 هیچ خدماتی به مسافران دادهنمیشود، گفت: برخی از کاسبان و مردم موافق این امر نبوده، زیرا ضربه به چرخهی اقتصادی استان وارد میشود و آنان خواستار لغو عدم خدمات تا اردیبهشتماه شدند.  به گفته ی استاندار، در تمامی مبادی ورودی شهرهای هرمزگان، تست سریع کرنا از مسافران گرفته می شود، در صورت مثبت بودن تستشان، از ورود به استان جلوگیری می شود. 

همتی با اشاره بخش دولت الکترونیک و ارتباطات ملی، اظهار کرد: با سفر وزیر ارتباطات به استان، مشکلات در هرمزگان را بررسی کرده و برای دسترسی راحتتر دانش آموزان  از اینترنت در بشاگرد، کوهشاه و دیگر روستاها  اقدامات موثری  تا 20 اسفندماه سال جاری انجام میشود. 

 

کلید دو هزار تخت بیمارستانی هرمزگان در 4 سال

وی با اشاره به پروژههایی درحال اجرا در حوزه بهداشت و درمان گفت: پروژههای زیادی طی دوسال اخیر از جمله؛ کلید دو هزار تخت بیمارستانی در هرمزگان طی 4 سال که در قالب توسعه بیمارستانها و بخشهای جدید  بودهایم. همچنین بیمارستان 531 تختخوابی بندرعباس نیز تا پایان سال به یک شرایط خیلی خوبی خواهیم رساند تا مردم از آن بهرهمند شوند. وی افزود: تمام تلاش خود را برای افتتاح بیمارستان ۲۶۰ تخت خوابی شهید محمدی، بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی میناب تمام تلاش خود را خواهیم کرد.  بیمارستان ارتش نیز بزودی در تفاهمنامهای با وزارت بهداشت تجهیز خواهد شد و در مدار استفاده قرار خواهد گرفت.

 

فاضلاب شهری بندرعباس، یکی از پیچیدهترین پروژهها

همتی با بیان اینکه پروژه فاضلاب شهری در بندرعباس، یکی از پیچیدهترین پروژهها است، گفت: پروژه فاضلاب در بندرعباس بالغ بر هزار میلیارد تومان هزینهبر است. اين پروژه با بودجه دولتي تا 20 سال آينده نيز حل نميشود، به همين علت يک بخش خصوصي را از قبل انتخاب کردهايم اما با مشکلاتي در شرکت‌هاي زير ساخت و بخش خصوصي وجود داشت، توانستيم به کمک دستگاه قضائي شرکت بخش خصوصي را از اين پروژه خارج کرده و بر عهده‌ی شرکت زيرساخت داخل استان قرار دهیم

استاندار افزود: در دهه فجر امسال هزار و ۱۹ پروژه با اعتبار ۵۶ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال و ۲۱۹ میلیون یورو به بهرهبرداری میرسد که ۴۰ درصد این سرمایهگذاریها دولتی و ۶۰ درصد خصوصی است که نسبت به سال قبل ۴۱ درصد رشد اقتصادی داریم. بیشتری پروژهها در بخش مسکن و عمران شهری با ۳۱۳ پروژه است. بندرعباس و پارسیان حائز بیشترین تعداد پروژه هستند. اداره کل نوسازی مدارس با ۱۲۰ پروژه بیشترین تعداد پروژه را دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: یک شرکت زیرساخت برای فرهنگی و ورزشی انتخاب کردهایم تا بتواند ورزش استان را در همهی رشتهها به رشد و شکوفایی برساند. به روزی می‌اندیشم که هرمزگان مانند اصفهان، تبریز و خوزستان نیز به یک قطب ورزشی در تمامی رشته‌ها در لیگ‌های مختلف تبدیل شود.

استاندار هرمزگان در پایان  همچنین از تلاش تمامی رسانههای استان بخصوص در ایام درگیری با بیماری کرونا و اطلاعرسانی در این حوزه و آگاهی بخشی و نهادینه سازی رفتار مردم تشکر و قدردانی کرد و گفت: باور دارم که اهالی رسانه در استان با کمترین امکانات و بدون چشمداشت در این استان مشغول خدمت هستند و فداکاری و ایثار شما برای جامعه هرگز فراموش نخواهد شد.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها