در نشست خبری استاندار هرمزگان مطرح شد :

از پروژه ناتمام فاضلاب بندرعباس تا خیمه دولت تدبیر در بشاگرد



«پروژه فاضلاب شهری در بندرعباس، یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های استان بوده  است که  بالغ‌بر هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد».  استاندار هرمزگان  که به مناسبت دهه فجر در جمع خبرنگاران  به تشریح عملکردها ‌پرداخت و در پاسخ به سؤال صبح ساحل در خصوص ورود فاضلاب به دریا،  بابیان  این مطلب ادامه داد :»این پروژه سنگین با بودجه دولتی تا حدود  30 سال آینده   نیز اجرایی نمی‌شود، اگر  دولت سالی  10 تا 20میلیارد تومان هزینه این پروژه کند باز نمی‌تواند آن را به اتمام برساند».  این در حالی است که فریدون همتی به مناسبت  هفته دولت سال جاری، در جلسه آنلاین با خبرنگاران اظهار داشت: «برآورد ما این است که تا خرداد 1400 ،دیگر قطره‌ای از فاضلاب بندرعباس وارد دریا نخواهد شد». همچنین سالیان گذشته نیز  وی در جلسات مختلف یکی   از برنامه های مهم  خود را  پایان دادن ورود فاضلاب به دریا  سخن گفت. همتی علت اجرایی نشدن این پروژه را کش‌وقوس‌ فراوان،عمل نکردن  سرمایه‌گذار  به تعهدات و موانع پیش پای آن‌ها دانست که در این مسیر پیمانکاران شرکت‌های خصوصی آمدند و رفتند اما سرانجامی نداشته است.وی گفت:«مدتی است با همکاری دستگاه قضایی استان، این پروژه از دست یک  شرکت خصوصی خارج‌شده  و در اختیار شرکت «توسعه زیرساخت» قرارگرفته است». به گفته همتی با فراهم شدن شرایط پروژه  مقرر است در آینده نزدیک این شرکت سرمایه گذار  کار خود را  آغاز کند . بحث ورود فاضلاب به دریا در بندرعباس بحث امروز و دیروز نیست و سالیان سال است که در این مورد صحبت‌های و قول و قرارهایی‌های از سوی مسئولین استان به مردم داده می‌شود ولی به نتیجه نمی رسد. امیدواریم که این وعده استاندار هرمزگان در خصوص عملیاتی شدن این پروژه با ورود این شرکت سرمایه‌گذار اجرایی شود.

  

 امیدواری در اتمام پروژه راه‌سازی در بشاگرد
استاندار هرمزگان در بهمن‌ماه سال  98 در مصاحبه با صبح ساحل بیان داشت تا پایان دولت تدبیر و امید، عملیات راه‌سازی  شهرستان بشاگرد به اتمام می‌رسد.وی در این جلسه در خصوص این گفته خود، اظهار امیدواری کرد که تا پایان دولت دوازدهم زمانی باقی نمانده است  اما تمام سعی و تلاششان را به کار می‌برند تا عملیات راه‌سازی را در بشاگرد تا حدودی به پایان برساند. همتی گفت:در حوزه راه در بشاگرد توجهات خوبی شده  و کارهای بزرگی در جریان است، در آنجا خیمه زده ایم و به سرعت در حال فعالیت هستیم.
وی ادامه داد:در این 4 سال تحولی عظیم در بشاگرد انجام دادیم ،با کمک بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی در حال حاضر حدود 180 کیلومتر راه‌های بشاگرد عملیاتش به پایان رسیده و 130 کیلومتر نیز در حال آسفالت است، کاری که در 40 سال انقلاب در آن منطقه نداشتیم. همتی افزود: در جبهه‌های مختلف در بشاگرد در حال جاده‌سازی، بازگشایی و ابنیه هستیم. وی خاطر نشان کرد:با اقدامات انجام‌شده در مسیر کوهشاه و بشاگرد، کلید محرومیت این دو منطقه با راه‌های مناسب گشوده می‌شود.
 
 درخواست فعالان بخش گردشگری از عدم ممنوعیت ورود گردشگر
استاندار هرمزگان گفت:«برخی فعالان بخش گردشگری و کاسبان  که امرار و معاش  آنان از طریق ورود مسافران  می‌گذرد خواستار لغو عدم خدمات تا اردیبهشت‌ماه شدند  که ورود گردشگر از طریق تورها و با کنترل انجام شود تا بتوانند کسب درآمد کنند، کسب‌وکارهای بخش گردشگری را باید حفظ کرد زیرا  محدودیت‌ها ضربه به چرخه‌ی اقتصادی استان وارد می‌شود».  
مدتی قبل استاندار هرمزگان اعلام کرده بود که  ورود گردشگر و خودرو‌های غیربومی به استان هرمزگان تا اردیبهشت ۱۴۰۰ ممنوع است  و بعداز این دستور  اما شاهد بی رویه ورود خودروها غیربومی به بندرعباس و قشم و کیش بودیم که هیچ ممانعتی در مبادی ورودی اعمال نمی‌شد. در همین مورد از سرهنگ نیکبخت فرمانده پلیس‌راه هرمزگان سوالی پرسیدیم که چرا بعد از دستور استاندار،  مبادی ورودی استان  بسته نشده است. وی در جواب این سؤال گفت که  تاکنون ابلاغیه  از سوی ستاد استانی کرونا به دستشان نرسیده است و اگر نه اقدامات اساسی انجام می شد. همتی در این  جلسه نیز  گریزی زد به این مسئله که در آینده نزدیک این ابلاغیه به راهور و پلیس راه  صادر می‌شود به همین منظور تیم‌های استقرار داده‌شده در تمامی مبادی ورودی شهرهای هرمزگان تقویت و از افرادی که وارد می‌شوند تست سریع کرونا گرفته ودر صورت مثبت بودن تست‌شان، از ورود به استان جلوگیری می شوند. وی این را گفت که با توجه به پایان نیافتن شیوع کرونا در کشور و هرمزگان اعلام شد این استان تا اردیبهشت‌ماه به گردشگران خدمات نمی‌دهد که این در کاهش سفرهای هم‌وطنان به این استان بسیار تأثیرگذار بود. همتی با اشاره به اینکه  اجازه برپایی چادر و اسکان به مسافر داده نمی‌شود و در صورت مشاهده با فرماندار شهرستان برخورد می‌شود یادآور شد: در‌ پل و لافت نیز کمترین خدمات داده می‌شود.
به گفته این مقام مسئول، رویکرد مسئولان هرمزگان با توجه به شیوع کرونا در کشور و برای حفظ سلامتی مردم دعوت به سفر نکردن است.
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: تنها تورهای گردشگری دارای مجوز با اسکان گردشگران در هتل‌ها و مراکز اقامتی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور کم و محدود گردشگر می‌توانند فعالیت کنند،در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با تورهای گردشگری نیز برخورد قانونی خواهد شد.همتی بیان داشت: در مبادی مختلف استان ازجمله ایستگاه راه‌آهن، بندر شهید حقانی و چند نقطه دیگر، تست فوری تشخیص کرونا از مسافران با دریافت هزینه از خود آن‌ها انجام می‌شود و در صورت منفی بودن تست کرونا، این افراد می‌توانند در هرمزگان حضور یابند.
 
 تقدیر  از رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی پدیده کرونا
استاندار هرمزگان  از تلاش جامعه رسانه‌ای استان در عملکرد  ایام کرونا  تشکر کرد و گفت که مدیران و سردبیران و خبرنگاران در هنگام شیوع کرونا بسیار خوب عمل کردند و با تهیه محتوای مناسب توانستند برای مردم فرهنگ‌سازی انجام دهند. همتی افزود: اگر موفق شده‌ایم پدیده کرونا را تا حدودی کنترل کنیم نقش رسانه پررنگ و قابل‌بیان است و اگر این رسانه‌ها نبودند دچار مشکلاتی می‌شدیم بنابراین خبرنگاران با ابزار آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی برخی الگوها، نقش قابل‌توجهی در کنترل کرونا داشته‌اند.
 وی با اشاره به اینکه  میزان ابتلا به بیماری کرونا در هرمزگان رو به افزایش است گفت: رابطه بین رعایت کردن مردم با ویروس معنادار است  هرچقدر تعداد مراجعین و بستری بیشتر شوند و نشانه آن است کرونا در استان در مسیر اوج‌گیری قرار دارد.
استاندار هرمزگان  افزود: از مهم‌ترین دلایل افزایش بیماران سرپایی و بستری ناشی از ابتلا به کرونا در هرمزگان، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. وی این را هم گفت که وضعیت شیوع کرونا در شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه، بستک و قشم و همچنین جزیره کیش از وضعیت آبی به وضعیت زرد تغییر یافته است.محدودیت فعالیت مشاغل گروه چهار با توجه به وضعیت زرد در این شهرستان‌ها اعمال می‌شود.
 
 بلوار ساحلی از بندرعباس تا تیاپ
استاندار هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود از  بهره‌برداری بلوار ساحلی در بندرعباس تا پایان سال خبر داد که جاده ساحلی شرق به سمت میناب با بودجه 500 میلیارد تومانی  نیز هم از تیاب شروع‌شده و سال آینده نیز از سمت مکران تقویت می‌شود. همتی بابیان اینکه این پروژه در کشور و منطقه نظیر آن وجود ندارد و یکی از نقاط دیدنی و آینده دار استان است افزود: این پروژه در  مرحله اول به طول ۲۴ کیلومتر  در حال احداث است که امید می‌رود تا قبل از پایان سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی اضافه کرد: یک ریال اعتبار دولتی برای این طرح پنج هزار میلیارد ریالی هزینه نشده و با روش‌های دیگر تأمین اعتبار می‌شود از کنار جاده تا ساحل دریا در هیچ زمانی هیچ‌گونه ساخت و سازی انجام نخواهد شد. همتی خاطرنشان کرد: در محدوده‌ی این بلوار هیچ‌گونه ساخت‌وساز و تصرفی صورت نخواهد گرفت. همتی یکی دیگر از پروژه‌های در دستور ساخت را  ایجاد پارک بزرگ از محدوده‌ی نخل ناخدا به سمت شرق دانست و گفت: این پروژه حدود 300هکتار و در دست طراحی است.وی در خصوص  اسکله نخل ناخدا نیز اظهار داشت: در سمت شرق شهر بندرعباس را می‌خواهیم از اداره بنادر و دریانوردی تحویل گرفته و برای سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی واگذار کنیم.
 
 کمک‌های صنایع غرب بندرعباس ستودنی است
عالی‌ترین مقام دولت در استان  هرمزگان در ادامه سخنان به  بنگاه‌های اقتصادی غرب استان به ‌ویژه شرکت فولاد هرمزگان،پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس و پالایشگاه بندرعباس در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی و همچنین مشارکت در توسعه استان و همچنین در بحث کرونا  اشاره و  تقدیر و تشکر کرد.همتی گفت: اگر اتفاقات بزرگی همچون ساخت و تجهیز بیمارستان، تأمین تجهیزات مقابله با کرونا، ساخت و تجهیز مدارس، ساماندهی فاضلاب بندرعباس و تحولی در زیرساخت‌ها صورت می‌گیرد به‌طور حتم یکی از بال‌های این توسعه بنگاه‌های اقتصادی بوده که به‌خوبی در پرداختن به مسئولیت‌های اجتماعی خود واقف و پایبند بوده‌اند.
 
با موج متقاضیان سرمایه‌گذاری روبه‌روهستیم
رئیس شورای اداری ،هرمزگان را جزو اولین استان‌های دارای مزیت فراوان برای سرمایه‌گذاری خواند و گفت: این استان با موجی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف روبه‌روست.وی بیان داشت: امید می‌رود با تغییرهایی که در حال رخ دادن است و بهتر شدن شرایط ازلحاظ تحریم‌ها،حجم سرمایه‌گذاری‌ها در این استان افزایش یابد.وی افزود: ۲ منطقه صنایع انرژی بر پارسیان و طرح توسعه بندر شهید رجایی بهترین مکان‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید هستند. همتی ادامه داد: مرحله اول بندر منطقه صنایع انرژی بر پارسیان آماده‌شده است که به‌زودی شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم شد.
 
 کشاورزان محصولاتشان را بیمه کنند
استاندار هرمزگان گریزی زد به خسارت‌های بخش کشاورزی ناشی از سرمازدگی و گفت: در چند هفته اخیر،سرمای شدید در هرمزگان باعث خسارت‌ و خرابی محصولات کشاورزان استان شد و ما همچنان پیگیر پرداخت خسارت به کشاورزان هستیم. همتی   همواره از کشاورزان خواستار شد که محصولات خود را بیمه کنند تا در صورت بروز خسارت، ضرر هنگفتی به آنان وارد نشود.وی افزود:دولت در هیچ کجای دنیا در توان ندارد که هزینه خسارت‌ها را پرداخت کند باید کشاورزان محصولاتشان را بیمه کنند تا بتواند سریعتر هزینه ضرر کرد  خود را از بیمه‌ها دریافت کنند.
 
 حمایت بنگاه‌های اقتصادی در بخش ورزش
استاندار هرمزگان از حمایت بنگاه‌های اقتصادی در بخش ورزش گفت: یک شرکت زیرساخت برای فرهنگی و ورزشی انتخاب کرده‌ایم تا بتواند ورزش استان را در همه‌ی رشته‌ها به رشد و شکوفایی برساند. همتی افزود: ‌روزی را می بینیم که هرمزگان مانند اصفهان، تبریز و خوزستان نیز به یک‌قطب ورزشی در تمامی رشته‌ها در لیگ‌های مختلف تبدیل شود.
وی بابیان اینکه باید از همراهی بنگاه‌های اقتصادی در این راه تقدیر و تشکر کنم که به‌واقع همواره حمایت کرده و در این موضوع هم همگی موافق و پیش‌قدم بوده‌اند، گفت: در حال حاضر فولاد هرمزگان به‌عنوان نخستین بنگاه اقتصادی مبلغ ۲۰ میلیارد تومان را برای این امر اختصاص داده که باید از این شرکت که همواره در بحث مسئولیت‌های اجتماعی پیشتاز بوده تقدیر و تشکر کنم.
 
 بهره‌برداری از هزار و 19 پروژه در دهه فجر
در دهه فجر امسال هزار و ۱۹ پروژه بااعتبار ۵۶ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال و ۲۱۹ میلیون یورو به بهره‌برداری می‌رسد که ۴۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها دولتی و ۶۰ درصد خصوصی است که نسبت به سال قبل ۴۱ درصد رشد اقتصادی داریم».
استاندار هرمزگان بابیان این مطلب گفت:  بیشتری پروژه‌ها در بخش مسکن و عمران شهری با ۳۱۳ پروژه است. بندرعباس و پارسیان حائز بیشترین تعداد پروژه هستند. اداره کل نوسازی مدارس با ۱۲۰ پروژه بیشترین تعداد پروژه را دارد.وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه دهه فجر هستیم پروژه‌هایی که همکارانم در همه دستگاه‌های اجرایی و در حوزه بخش خصوصی آماده کردند به یمن  ایام مبارک دهه فجر مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار می‌گیرند. در حوزه معدن، صنعت، کشاورزی، آبزیان، خدمات گردشگری و در ذیل آن‌ها مسکن، آموزش و .. پروژه‌هایی داشتیم.
 
 دولت دوازدهم ،دولت دستاورد محور
معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان نیز در این جلسه با بیان اینکه دولت دوازدهم را باید دولتی دستاوردمحور دید. با وجود تمامی سختی‌ها و مشکلاتی که وجود داشت، کارهای بزرگی در کشور صورت گرفته است که باید آنها را به درستی برای مردم تشریح کرد.علی رئوفی افزود:  در سال 96 با آغاز فعالیت دولت دوازدهم، متأسفانه با شرایط جدید تحریمی و فشار اقتصادی مواجه شدیم و سخت‌ترین فشارهای اقتصادی را شاهد بودیم و پس از آن نیز طی یک سال اخیر با بحران کرونا نیز مواجه شدیم که جان بسیاری از هموطنان عزیز ما را گرفت و شرایط سخت را در کشور تشدید کرد.رئوفی تأکید کرد: دولت دوازدهم را باید دولتی دستاوردمحور دید. با وجود تمامی سختی‌ها و مشکلاتی که وجود داشت، کارهای بزرگی در کشور صورت گرفته است که باید آنها را به درستی برای مردم تشریح کرد.
وی  همچنین گفت: در حوزه سیاسی 6 شهر جدید و 3 بخش جدید مصوب شد. ایجاد 7 شهر جدید نیز در دست بررسی است.وی ایجاد 3 بخش و 4 شهرستان در شرق و غرب و شمال هرمزگان را از دیگر اقدامات در دست انجام دانست که پرونده آنها در حال نهایی سازی برای ارائه به دولت به منظور تصویب است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها