زیباسازی دو ورودی بندرعباس در سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد

دگرگونی چهره شهر


نویسنده: صبح ساحل

مسئولان شهرداری شهرهای کوچک و بزرگ دنیا، همواره به فکر زیباسازی ورودی شهرهای خود هستند تا در نگاه گردشگران و افراد تازه‌ وارد به شهر، موزون و زیبا به نظر برسد. بندرعباس ازجمله شهرهایی است که ورودی آن جلوه‌های بصری زیبایی نداشته و مدام مورد انتقاد کارشناسان، فعالان و دوستداران این شهر بوده‌است. آن‌ها معتقدند که المان‌ها و طرح‌های بومی ورودی شهر می‌تواند بخشی از تاریخ و فرهنگ بومی ساکنان را به نمایش بگذارد. این موضوع در افزایش گردشگر داخلی و بین‌المللی تاثیر به‌سزایی دارد. وجود یک ورودی زیبا در ابتدای شهر باعث می‌شود تا گردشگران به هویت، پیشینه و غنای فرهنگی بندرعباس پی ببرند. در این راستا شهرداری بندرعباس عزمی جدی برای زیباسازی ورودی‌های اصلی شهر دارد و گام‌هایی نیز برداشته است. بندرعباس چهار ورودی زمینی دارد که ورودی بندرعباس-میناب و ورودی بندرعباس-سیرجان مهم‌ترین آن‌هاست. در ادامه «کوهیار دادگر»،مشاور اجرایی  شهرداری منطقه یک و مدیر پروژه زیبا سازی ورودی شهر بندرعباس ما را در جریان فرآیند ساماندهی و زیباسازی ورودی‌های شهر قرار می‌دهد.
 

 فضای سبز، اولویت زیباسازی

به نوشته روزنامه صبح ساحل، کوهیار دادگر درباره طرح‌های شهرداری برای زیباسازی بندرعباس، می‌گوید: «دو جبهه کاری مهم برای زیباسازی بندرعباس در دست اقدام داریم. عمده‌ترین این بخش‌ها، زیباسازی فضای سبز دو ورودی اصلی بندرعباس است که می‌تواند در دگرگونی چهره آن تغییرات به‌سزایی ایجاد کند».
 او در این‌باره اضافه می‌کند: «کاشت نخل‌ها، درختان بومی ماندگار و گیاهان فصلی در ضلع شمالی ورودی بندرعباس-میناب در حال اجرا است. همچنین قرار است که ورودی بندرعباس-سیرجان از روگذر محمد رسول‌الله تا میدان دفاع مقدس اصلاح شود. قرار بر این است که نیوجرسی‌های بتنی به رفیوژهای سبز بتنی تغییر یابد». مدیر پروژه زیباسازی ورودی شهر بندرعباس، درختکاری و افزایش پوشش گیاهی را ازجمله این اصلاحات عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «در ضلع غربی ورودی بندرعباس-سیرجان جدول‌کشی انجام داده‌ایم و تپه‌های شنی این مسیر را با سنگ مالون ترمیم و اصلاح‌کرده‌ایم».کوهیار دادگر با اشاره به این‌که بدنه‌سازی‌ و جدول‌کشی‌ها ادامه دارد، درباره تغییرات ورودی بندرعباس-میناب می‌گوید: «در این مسیر نیز تغییرات اساسی انجام داده‌ایم. این تغییرات تا میدان دفاع مقدس و یک کیلومتر بالاتر از آن ادامه دارد. قرار بر این است که بهسازی‌ها، طرح کاشت نخل‌ها و اصلاح هندسی مسیرها نیز انجام شود».  او همچنین درباره نورپردازی مسیر سیرجان-بندرعباس اضافه می‌کند: «نورپردازی این مسیر در دستور کار است و برای ایجاد طرحی مناسب، درحال مشاوره و رایزنی با شرکت‌ها هستیم».
  
    
      
   دگرگونی چهره شهر

 

 بندرعباس در یک‌قدمی منظری چشم‌نواز 

کوهیار دادگر درباره مزایای اجرای طرح زیباسازی ورودی‌های شهر می‌گوید: «بندرعباس شهری است که در منطقه جنوب مرکزیت ویژه‌ای دارد. همه‌ساله مسافرهای بسیاری از این شهر وارد یا خارج می‌شوند. تا کی قرار است که توریست‌ها یک چهره نازیبا از شهر بندرعباس ببینند؟».
او درباره دگرگونی این چهره نازیبا ادامه می‌دهد: «در ورودی بندرعباس-میناب طرح دیوارنگاره‌های دوطرفه را داریم. قرار است که یکسان‌سازی تابلوهای مغازه‌ها انجام شود. ورودی بندرعباس-سیرجان یک حوزه ترافیکی است. در نتیجه با طرح‌های اصلاح هندسی این بخش، می‌توانیم شکل ظاهری و بهره‌وری ورودی را برای استفاده از مسافران افزایش دهیم».  مدیر پروژه زیباسازی ورودی شهر بندرعباس درباره ابعاد، الگوها و زمان‌بندی این پروژه توضیح می‌دهد: «بندرعباس چهار ورودی زمینی دارد. ابعاد زیباسازیاین ورودی‌ها گسترده است. تاکنون تجربه‌ای در این اصلاحات نداشته‌ایم. ازاین‌رو از تجربه کلان‌شهرهای دیگر استفاده کرده‌ و شهرهای بزرگ کشور را الگو قرار داده‌ایم». 
کوهیار دادگر درباره زمان شروع و اتمام پروژه زیباسازی بندرعباس می‌گوید: «پروژه بندرعباس-میناب به‌تازگی شروع‌ شده‌است و فعلاً در مرحله کاشت درخت‌های نخل و تخلیه خاک‌های زراعی هستیم. در پروژه ورودی بندرعباس-سیرجان اما کمی جلوتر هستیم؛ زیرا زیباسازی این ورودی را چندین ماه قبل شروع کرده‌ایم. ابعاد پروژه بزرگ است و چندین فاز ازجمله دیوارنگاری، اصلاح دیوارها، نورپردازی و کاشت انواع درختان را دارد. اعلام زمان خاتمه پروژه کمی متغیر است. به‌احتمال ‌زیاد ماه‌های ابتدایی سال پیش‌رو، ورودی‌ها به بهره‌برداری می‌رسد. البته ورودی‌های شهر تنها زیر نظر شهرداری بندرعباس نیست و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بندرعباس و فرمانداری شهر بندرعباس نیز به ما کمک می‌کنند تا پروژه هرچه سریع‌تر انجام شود». کوهیار دادگر در پایان می‌گوید: «اگر مسائل اداری و هماهنگی‌های سازمانی به‌موقع انجام بگیرد، پروژه در زمانی مناسب خاتمه می‌یابد و به بهره‌برداری کامل می‌رسد».
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها