رشد چند برابری قیمت حبوبات طی یک سال گذشته؛

عدس و نخود با رشد 150 درصدی در صدر جدول


نویسنده: صبح ساحل

قیمت حبوبات نسبت به سال گذشته 177 رشد داشته‌است. قیمت هرکیلوگرم عدس که در پایان دولت دهم زیر 6هزار تومان قیمت داشته اما با افزایش بیش از 340 درصدی  در این 7 سال همراه شده و به 30 هزار تومان رسیده‌است.  افزایش چشم‌گیر مرغ، تخم‌مرغ، موز، خیار، نایابی پرتقال و کالاهای اساسی دیگر، سبد معیشتی خانوارها را مورد تهدید قرار داده‌است. 

به گزارش صبح ساحل، قیمت حبوبات طی یکسال اخیر به طور میانگین بیش از ۱۷۷ درصد رشد داشته‌است، این در حالی است که طبق گفته‌های وزارت جهاد کشاورزی، تولید این محصولات با رشد همراه بوده‌است. بر این اساس طی یکسال گذشته قیمت هر کیلوگرم عدس حدود ۱۵ هزار تومان، نخود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، لوبیا سفید ۱۷ هزار تومان، لوبیا قرمز ۲۲ هزار تومان، لوبیاچیتی ۱۹ هزار تومان و لپه ۲۱ هزار تومان افزایش یافته است.

«محمد آقاطاهر»، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ حبوبات را ترخیص‌نشدن به موقع اقلام وارداتی اعلام کرده و با اشاره به افزایش تقاضا در ماه‌های اسفند و فروردین، گفته‌است که کرونا از دو جنبه در این موضوع دخیل بود. سیاست قرنطینه خانگی برای جلوگیری از شیوع این بیماری از یک سو تقاضا را بالا برد و از سوی دیگر با توجه به اینکه دولت مشغول ترخیص کالاهای بهداشت‌محور بود، سایر کالاها از اولویت خارج شدند و در گمرک ماندند.

 

 

حبوبات قیمت در سال ۹۸ (هر کیلوگرم به تومان) قیمت در سال ۹۹ (هر کیلوگرم به تومان) درصد افزایش قیمت
عدس ۸.۵ تا ۱۰ هزار تومان ۲۵ هزار تومان ۱۵۰ درصد
نخود ۸.۵ هزار تومان ۲۲ هزار تومان ۱۵۸.۸ درصد
لوبیا سفید ۸ هزار تومان ۲۵ هزار تومان ۲۱۲.۵ درصد
لوبیا قرمز ۸ هزار تومان ۳۰ هزار تومان ۲۷۵ درصد
لوبیاچیتی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان ۳۳ هزار تومان ۱۳۵.۷ درصد
لپه ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان ۳۳ هزار تا ۳۷ هزار تومان ۱۳۱.۲ درصد

«فرامک عزیزکریمی»، مدیر کل فعلی دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در آذرماه سال جاری گفته است که در مورد حبوبات دیم، سطح پاییزه و انتظاری در سال زراعی ۹۸-۹۷، ۱۰۴ هزار هکتار بوده که در سال زراعی ۹۹-۹۸ به بیش از ۱۲۵ هزار هکتار افزایش یافته همچنین سطح کشت مکانیزه و مستقیم در سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۱۲۰ هزار هکتار بوده که در سال زراعی ۹۹-۹۸ به بیش از ۱۴۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

 وضعیت تولید حبوبات در سال جاری و گذشته

  

 

سال زراعی ۹۸-۹۷

برآورد سال زراعی ۹۹-۹۸

ردیف

محصول

تولید به تن

تولید به تن

یک

نخود

۲۸۵۰۰۰

۳۶۰۰۰۰

دو

عدس

۶۱۰۰۰

۷۵۰۰۰

سه

لوبیا

۲۴۹۰۰۰

۲۷۵۰۰۰

چهار

سایر حبوبات

۱۰۲۰۰۰

۱۰۰۰۰۰

پنج جمع کل ۶۹۷ ۸۱۰

«عزیزکریمی» برآورد میزان تولید حبوبات را در سال زراعی جاری، ۸۱۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این عدد نسبت به سال قبل (۶۹۷) هزار تن، حدود ۱۶ درصد افزایش دارد.

براساس گزارش «نود اقتصادی» قیمت عدس رشد  343 درصدی نسبت به 7 سال اخیر را شاهد بوده است.  قیمت هر کیلوگرم عدس که در پایان دولت دهم زیر ۶۵۰۰ تومان بود، در پایان دی ماه امسال به نزدیک ۳۰ هزار تومان رسید.

منبع: مشرق/ نود اقتصادی/ مهر/ نبض بازار

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها