رئیس شورای عالی استان‌ها:

ضرورت تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری؛ صنایع باید مالیات بیشتری به شهر بندرعباس پرداخت کنند


نویسنده: صبح ساحل

رئیس شورای عالی استان‌ها در سفر دو روزه به هرمزگان با اعضای شورای شهر و شهردار بندرعباس دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش صبح ساحل، «علیرضا احمدی» عصر امروز 29 بهمن در نشست صمیمی با اعضا شورای شهر و شهردار بندرعباس با بیان اینکه یکی از دلایل تضعیف شوراها عملکرد خود آن‌ها است، گفت: دلیل تضعیف شوراها خودمان هستیم. اگر اعضای شورا یک شهر با یکدیگر اتحاد داشته و یکصدا باشند با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد. در مقابل شکاف و اختلاف در شورا سبب تضعیف آن می شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل عمده‌ای که شوراها افول کردند یک صدانبودن اعضای شورای آن شهر است، اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود چون شوراها وابسته به شهرداری هستند نمی توانند بر امور این نهاد نظارت کنند، تفکر اشتباهی است. دلیل اصلی که باعث می‌شود شورا در مقابل شهرداری تضعیف شود این است که اعضای شورا به دنبال خواسته‌های شخصی خود باشند. وگرنه کجای قانون شورا را تضعیف کرده است؟ اگر اعضای شورای شهر خواسته‌های شخصی از شهردار داشته باشند، خودشان را تخریب کرده‌اند.

احمدی تصریح کرد: تضعیف کردن شوراها از خودمان بوده است. برخی از شهرهای کوچک شورا و شهرداری به خوبی سبب رونق آن شهر شده اند اما برخی از شهرها هم می بینیم علی رغم منابع عالی هیچ کاری انجام نشده است. اعضای شورا زمانی قدرتمند می‌شوند که یکصدا باشند. اگر تخلف و کم کاری دیدید از قدرت رسانه‌ها استفاده کنید و با مردم درمیان بگذارید.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: یکی از دلایل عمده‌ای که دستگاه‌ها نگاه تحقیرآمیزی به شورا دارند، بگیر و ببندها است. وقتی برخی از اعضای شورا به دنبال منافع شخصی و خاص خود باشند، مردم این موارد را می‌بینند. خوشبختانه این موضوع در بندرعباس  مطرح نیست اما در بحث کلان چنین موضوعاتی مطرح است.

این مقام مسئول درباره پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و سهم آلایندگی صنایع به بندرعباس، بیان کرد: پیگیری می‌کنیم سهم بندرعباس از مالیات و عوارض کارخانه‌ها و صنایع بیشتر شود.

 احمدی با بیان اینکه با احیای طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی، دیگر هیچ کس رغبت نخواهد کرد به سمت شهرهایی برود که آلودگی دارد، عنوان کرد: به جد پیگیر تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری در مجلس هستیم.

در ادامه ی این نشست رئیس شورای عالی استان‌ها مباحثی چون ایجاد اطلس سرمایه گذاری در بندرعباس و توجه بیشتر به بافت فرسوده را مطرح کردند.

گردشگری در هرمزگان مغفول مانده است

       

دیدار رئیس شورای عالی استان ها با اعضای شورای شهر بندرعباس    

   

«عقیل مدنی» رئیس شورای استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان به واسطه‌ی اهمیتی که دارد یکی از استراتژیک‌ترین استان‌های کشور است. اگر ظرفیت‌های استان هرمزگان را بشماریم، شیلات، کشاورزی، صنعت، گمرک و پتروشیمی همه یک طرف ظرفیت سواحل، دریا و گردشگری طرف دیگر؛ استان هرمزگان 14 جزیره مهم دارد که تمام این جزیره ها مزیت هستند برای استان هرمزگان و کشور.

وی اضافه کرد: توسعه استان هرمزگان می‌تواند کشور را در مسیر توسعه قراردهد. توقع ما این است که اگر تلاشی می‌شود برای توسعه هرمزگان در نظر بگیریم که این توسعه تنها مختص هرمزگان نیست و در بحث ملی تاثیرگذار است.

رئیس شورای استان هرمزگان با بیان اینکه اگر گردشگری در شهر بندرعباس و استان هرمزگان فعال شود، گردش مالی که در این زمینه ایجاد می‌شود، ارزش بالاتری از گردش مالی صنایع خواهد داشت، گفت: شهر بندرعباس 30 درصد جمعیت استان را دارا است که اهمیت ویژه‌ای دارد. جایی که جمعیت وجود دارد ظرفیت و امکانات باید تزریق شود.

صنایع بندرعباس عوارض‌شان را در تهران پرداخت می‌کنند

رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: در شهرهای صنعتی همسایه و همجوار بندرعباس چند صد میلیارد هزینه می‌شود اما به شهر بندرعباس که می‌رسد قانونی در تضاد با آن اقدامات تصویب می‌شود؛ این قانون چرا در دیگر شهرهای صنعتی کشور نیست.

اسلام باوقار به اشاره انتظارات مردم از نمایندگان مجلس و نمایندگان شورای شهر اظهار کرد: مردم از نمایندگان خود در حوزه‌های مختلفی انتظار و توقع خدمات‌رسانی دارند اما شهرهایی هستند که سطح توقع مردم آن شهر به نسبت شهر بندرعباس کمتر است.

وی افزود: حداقل حق قانونی و حقوقی مردم شهر بندرعباس به عنوان بزرگ‌ترین شهر در زمینه صنایع آلومینیوم، کشتی سازی، فولاد، گمرک و پردرآمدترین شهر کشور، شرایط موجود نبوده و از نظر تخصیص بودجه بندرعباس در سطح پایینی قرار دارد.

باوقار با اشاره به گلایه مردم و اعضای شورا در خصوص میزان عوارض آلایندگی صنایع استان، ادامه داد: حق قانونی عوارض آلایندگی که باید به شهرها و شهرداری‌ها پرداخت شود، عملاً اتفاق نمی‌افتد؛ سال گذشته حق قانونی عوارض آلایندگی شهر بندرعباس حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد شده که فقط ۸۰۰ میلیون تومان به شهرداری بندرعباس پرداخت شده است.صنایعی داریم که در بحث آلایندگی عوارض‌شان را در تهران پرداخت می‌کنند.

رئیس شورای شهر بندرعباس یکی از مشکلات شهرهای جنوبی کشور را ناعادلانه بودن تخصیص بودجه دانست و گفت: مجموعه شهرداری و شورای شهر بندرعباس علیرغم بودجه کم، تمام تلاش خود را کرده است که جلوی بسیاری از اتفاقات گرفته شود.

باوقار خاطر نشان کرد: در شهرهای صنعتی همسایه و همجوار بندرعباس چند صد میلیارد هزینه می‌شود اما به شهر بندرعباس که می‌رسد قانونی در تضاد با آن اقدامات تصویب می‌شود؛ این قانون چرا در دیگر شهرهای صنعتی کشور نیست

اجرای مدیریت واحد شهری جز ضروریات شهر ماست

«عباس امینی زاده» شهردار بندرعباس گفت: بندرعباس 7 هزار هکتار مساحت و 6 هزار نفر جمعیت دارد. 43 درصد از شهر را بافت فرسوده و سکونت‌های غیر رسمی  فرا گرفته است. بندرعباس به لحاظ فرهنگ شهری مهاجر پذیر است و براساس شاکله بازرگانی از گذشته تا امروز شاهد حضور فرهنگ‌های مختلفی از ایران اسلامی در این شهر هستیم که به خودی خود نقطه قوتی است.

وی اضافه کرد: وجود بنادر شهید رجایی و باهنر در شهر بندرعباس بیشتر کارکرد ملی دارند تا استانی. از جهتی نقطه قوت و از جهت دیگر مسائلی را برای شهر ایجاد می‌کند.

امینی زاده با بیان اینکه قوانین مربوط به شوراهای شهر روز به روز اختیارات این نهاد را کاهش می دهد، گفت: هرچه اختیارات شوراها کمتر شود اثر گذاری شورها در شهر کمتر خواهد شد. شاکله شهرها با هم متفاوت است و یک قانون یکنواخت نمی تواند مشکلات شهرها را رفع کند. تنها جایی که می‌تواند شهر را با مختصات خودش تقویت کند، شورای شهر است. هرچقدر قوانین مربوط به شورا در بخش‌های خاص خود تقویت شود، به نفع شهرها است.

شهردار بندرعباس با بیان اینکه شوراها تنها حاکم بر عملکرد شهرداری‌ها نیستند و می توانند بر هماهنگی بین دستگاه‌ها تاثیرگذار باشند، اضافه کرد: اگر مدیریت واحد شهری به نتیجه برسد اثرگذاری شوراها بر مدیریت شهری و اجرایی شهرها تقویت می شود و این جز ضروریت شهر ما است.

وی افزود: در شرایط فعلی هر دستگاهی تنها مشکلات خاص خود را حل می کند و به صورت جزیره‌ای موضوعات را حل می‌کند.

امینی‌زاده در ادامه بر لزوم تقویت منابع درآمدی شهرداری‌ها تاکید کرد و تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم در بحث منابع درآمدی؛ اگر یک درصد از درآمدهای صنایع به همان شهر به عنوان وظیفه اجتماعی پرداخت شود کمک خیلی خوبی به توسعه شهرها خواهد کرد.  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها