روزنامه رای الیوم:

قطر جایگزین عمان برای وساطت میان تهران-واشنگتن شده است



روزنامه رای الیوم با اشاره به تحرکات دیپلماتیک اخیر در ارتباط با روابط ایران-آمریکا در یادداشتی نوشت: راهبرد صبر ایران جواب داده و قطری‌ها اکنون همانند عمانی ها در سال ۲۰۱۵، به دنبال وساطت میان ایران و آمریکا هستند.

به گزارش صبح ساحل، حسن مرهج، نویسنده و تحلیلگر فلسطینی در یادداشتی در روزنامه رای الیوم با اشاره به تحرکات اخیر میان ایران و جامعه بین المللی نوشت: ایران با توجه به قدرتی که در زمینه های مختلف دارد از یک «فاصله امنیتی» محافظت کرد و همچنان از آن محافظت می کند که می تواند مسیر جدیدی برای توافق هسته ای باشد و می توان عنوان آن را پیروزی ایران نامید.

وی نوشت: در ابتدا تمام تحرکات چند روز گذشته را می توان دیپلماسی نرم نامید و آن هم نقشه راه هسته ای است و همه می دانند که سخت است تا یک مذاکره سخت تر در رابطه با توافق هسته ای ایران شکل بگیرد.

این نویسنده در بخشی از یادداشت خود آورده است: ایران خواهان بازگشت بدون شرط واشنگتن به برجام، برداشتن تمام تحریم ها و عدم ورود کردن به برنامه موشکی و منتفی بودن دخالت های منطقه ای در توافق هسته ای است.

وی نوشت: ایران تاکنون با اتخاذ راهبرد صبر توانسته است مشکلات را پشت سر بگذارد به ویژه اینکه تمام تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه تهران نتوانسته است مانع پیش روی های هسته ای ایران شود.

این نویسنده تاکید کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا به خوبی می دانند که ایران امروز در موضع قدرت است و به یک بازیگر مهم و قوی در منطقه تبدیل شده است. به طور عملی همه از دو نظر به ایران نیازمند هستند؛ اولی رویکرد هسته ای و قدرت ایران در این زمینه و دیگری تسلط ایران بر گذرگاه‌های آبی و حیاتی مهم در اقتصاد بین الملل است. همه این امور به ایران قدرت ژئوپلتیک می دهد و منافع واشنگتن و اروپا و تمام کشورهای خاورمیانه به طور مستقیم و غیر مستقیم به ایران بستگی دارد بنابراین ماهیت قدرت ایران همین مساله است.

نویسنده آورده شده است: از سوی دیگر تمام واسطه هایی که اخیرا به ایران رفته‌اند حامل پیام صلح از سوی آمریکا بودند و چه بسا قطری ها اکنون همانند عمانی ها در سال ۲۰۱۵ برای میانجیگری تلاش می‌کنند و این بار دوحه می خواهد وساطت میان تهران و واشنگتن را احیا کند.

حسن مرهج معتقد است: قطری‌ها وساطت زیادی میان ایران و آمریکا به طور علنی و غیر علنی انجام داده‌اند و آخرین آن‌ها سفر محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر به تهران است و اگر رغبت و تمایل واشنگتن به رساندن پیام به تهران نبود این سفر انجام نمی شد.

نویسنده همچنین آورده است: بنابراین اکنون همه طرف ها به دنبال رسیدن به توافق مهم و جدید با ایران برای کاهش تنش هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها